ارز 4200 تومانی کی حذف می شود؟

ژیوار

وزیر صمت نیز در صف منتقدان ارز 4200 تومانی قرار گرفت و خواستار اقدام مجلس برای حذف آن و تک نرخی شدن ارز در کشور شد، با این وجود ارز 4200 تومانی کی حذف می شود؟

به گزارش کاماپرس، پیش تر خود مجلسی ها از عوارض و فساد زا بودن ارز 4200 تومانی هشدار داده بودند و به دنبال حذف و جاگزینی راه حل جدید در تامین منابع این چنینی بودند.

خراسان نوشت: رزم حسینی، وزیر اقتصاد در جلسه ای  با اعضای نوردکاران فولادی گفت: ریشه بسیاری از مشکلات کشور را دو نرخی بودن ارز می داند و از موضع صریح قالیباف تا اجماع کارشناسان علیه ارز 4200 تومانی خبر داد.

مصیبت ارز 4200 تومانی به تامین منابع هم کشیده شد

بعد از آشکار شدن تبعات سنگین این سیاست غلط به خصوص حراج منابع ارزی کشور در شرایط تحریم، دولت در مردادماه 97 تصمیم گرفت ارز 4200 تومانی را صرفا بابت واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد.

دریان سفر امید

حدود دو سال و نیم از مردادماه 97 می گذرد و به‌رغم مشخص شدن ناکارآمدی این سیاست در کنترل قیمت کالاهای اساسی و همچنین سایر تبعات اجرای سیاست مذکور مانند ایجاد رانت و تضعیف تولید داخل، دولت همچنان بر تخصیص ارز 4200 تومانی به این کالاها اصرار دارد. با این حال، هم اکنون علاوه بر موارد فوق، ابهامات مهمی نیز درباره شیوه تامین منابع ارزی برای تخصیص ارز 4200 تومانی مطرح است.

به این صورت که میزان ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی در دو سال اخیر به مراتب بیشتر از منابع ارزی نفتی دولت بوده و در نتیجه، به نظر می‌رسد دولت به قیمت استقراض از بانک مرکزی، این سیاست پر اشتباه را همچنان ادامه می‌دهد.

اخبار مهم روز را بخوانید:

طی 12 سال اخیر، 12 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی با استقراض دولت از بانک مرکزی  یا استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی تامین شده است که تاثیر آن بر رشد نقدینگی و تورم چشمگیر بوده است.

جایگزین حذف ارز 4200 تومانی چیست؟

طی نزدیک به سه سال اخیر که سیاست ارز 4200 تومانی اجرا شده است، همواره بحث درباره حذف این ارز و اختصاص ارز به نرخ نیمایی برای کالاهای اساسی و اختصاص مابه التفاوت ریالی ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی به مردم در قالب نقدی یا کالایی مطرح بوده است. اکنون نیز به نظر می رسد، با حذف ارز 4200 تومانی، می توان به توزیع منابع حاصل از حذف این ارز در قالب کمک حمایتی و یارانه‌ای به مردم اقدام کرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز