آشنایی با مزایا و نحوه اجرای سقف وافل

تورهای مسافرتی لحظه آخر

سقف وافل نوعی سقف بتنی است که با استفاده از بتن مسلح ساخته می‌شود. ظاهر پنجره‌ای شکل و وافل‌مانند این سقف‌ها موجب شده که با استفاده از نورپردازی، جلوه خاصی به سازه ببخشند. البته اجرای سقف وافل اغلب برای سازه‌هایی به کار می‌رود که ارتفاع دیوارهای آن بیش از 12 متر باشد و به همین دلیل، معمولاً این نوع سقف‌ها بیشتر در فرودگاه‌ها یا سالن‌های نمایشگاهی قابل اجرا است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اولین اجرای سقف وافل به ابتدای قرن 19 میلادی باز می‌گردد. با این حال، باستان‌شنان با بررسی آثار به جا مانده از تخت جمشید اذعان کرده‌اند که حدود 2500 سال قبل – یعنی در زمان هخامنشیان – از سقف‌های واقل برای تالارها استفاده می‌کردند. این امکان وجود دارد که تاریخچه کاربرد سقف وافل در ایران به پیش از دوران هخامنشیان هم برسد.

در ادامه، مزایا و نحوه اجرای سقف وافل مورد بررسی قرار گرفته است.

راز آسمان پایتخت

مزایای اجرای سقف وافل

مهم‌ترین مزیت سقف وافل، صرفه اقتصادی و سرعت اجرای آن است. به علاوه، اجرای سقف وافل به زیبایی دکوراسیون داخلی ساختمان کمک زیادی می‌کند. ایمنی و مقاومت بالا از دیگر مزایای سقف وافل محسوب می‌شود. این سقف در مقایسه با سقف‌های کوبیاکس و یوبوت، وزن کمتری دارد؛ بنابراین تعداد جک کمتری برای اجرای آن نیاز است. همچنین فرآیند میلگردگذاری و آرماتوربندی آن فقط در یک مرحله انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده سقف وافل جایگزین روش‌های سنتی مانند بلوک‌های یونولیتی شود، ضدحریق بودن آن است. با استفاده از سقف وافل، وزن سازه و برش پایه کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه، اجرای این سقف به افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله کمک زیادی می‌کند.

مراحل اجرای سقف وافل

یک سری تفاوت‌های جزئی در اجرای سقف‌های وافل وجود دارد، اما به طور کلی فرآیند اجرای آن در اغلب سازه‌ها به یک شکل است. در اولین مرحله، باید زیرسازی انجام شود. زیرسازی با توجه به فاکتورهایی مثل بارهای وارده، ارتفاع سقف و اصول قالب‌بندی صورت می‌گیرد؛ سپس قالب‌های سقف باید چیده شوند.

قالب‌های سقف وافل به دو نوع یکطرفه و دوطرفه تقسیم می‌شود که چیدمان این قالب‌ها نیز ممکن است با توجه به نوع سازه یا فاصله ستون‌ها متفاوت باشد، اما چینش دقیق و هم‌راستا بودن قالب‌ها در این مرحله بسیار مهم است؛ چرا که دقت در چیدن قالب‌ها عاملی مهم در دوام اصلی سازه است.

سپس نوبت به مرحله سوم اجرای سقف وافل، یعنی آرماتوربندی با استفاده از میلگردهای تقویتی می­رسد و بر اساس نقشه‌های اجرایی، آرماتورهای ریشه، طول خم، اوورلپ و سایر موارد اجرا می‌شود.

در مرحله چهارم، بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. بتن‌ریزی سقف باید توسط افراد ماهر انجام شود و فضای خالی بین تیرچه‌ها و قالب‌ها به صورت کامل پر شود. پس از آن که بتن استفاده شده به 70 درصد مقاومت رسید، باید قالب‌ها جدا شوند. انجام این مرحله هم کار حساس و تخصصی است و باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود.

در نهایت، نوبت به نازک‌کاری می‌رسد. گاهی اوقات برای انجام این مرحله، از انواع متفاوت سقف کاذب استفاده می‌شود تا سازه ظاهر مدرن‌تری داشته باشد.

قیمت سقف وافل

چنانچه قصد دارید سقف وافل را با بهترین قیمت و کیفیت از تولیدکننده خریداری کنید، می‌توانید تجهیزات مورد نظر خود را از مجموعه “سهند اسلب وافل” (https://slabwaffle.com/construction-of-concrete-structure/what-is-waffle-slab) تهیه کنید. این مجموعه بیش از 10 سال در زمینه تولید و اجاره قالب وافل یک طرفه و دو طرفه در ایران فعالیت دارد. مهندسان سهند اسلب سازه تلاش می‌کنند که ایمن‌ترین لوازم ساختمانی را در اختیار مشتریان قرار دهند و در زمینه اجرا و طراحی نقشه به آنها کمک کنند. چنانچه قصد دارید از قیمت سقف وافل مطلع شوید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱-۴۴۹۹۵۶۱۱ تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : سهند اسلب وافل
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز