آشنایی با مراحل ریست کردن تنظیمات ویندوز 10

ویندوز - کاماپرس
ژیوار

ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز دردسرهای کمتری دارد، اما گاهی اوقات ممکن است به‌ طور ناگهانی دچار مشکل شود و چاره­ای جز ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 وجود نداشته باشد که این کار در صورت عدم رعایت برخی نکات می­تواند مشکلات زیادی را برای کاربر به همراه داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 یا بازگرداندن سیستم عامل به حالت تنظیمات اولیه، عملیاتی است که اطلاعات پیش فرض کارخانه را دوباره بازگردانی می‌کند. برخی مواقع در صورت وجود اختلال در کارکرد سیستم عامل، با ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 می‌توان مشکل را برطرف کرد.

البته باید توجه داشت که با ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 تمامی اطلاعات آن به حالت کارخانه باز می‌گردد؛ به طوریکه اطلاعات درایوC  به صورت کامل پاک می‌شود و برنامه سایر درایورها نیز احتمالا اجرا نخواهد شد؛ به همین سبب قبل از ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 باید از بکاپ گرفتن اطلاعات مطمئن شد.

در این گزارش به بررسی مراحل ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 از طریق فضای ریکاوری و ریست فکتوری ‌پرداخته شده است.

ریست فکتوری ویندوز 10

برای ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 ابتدا باید در قسمت جست­وجو کلمه Reset  را تایپ کرد و سپس در قسمت بالای کادر، روی عبارت Reset This PC  کلیک کرد. در مرحله بعد باید روی کلید استارت که لوگوی ویندوز در گوشه‌ سمت چپ پایین آن قرار دارد، کلیک کرد تا صفحه جدیدی باز شود. در این هنگام باید روی آخرین گزینه Security & Update کلیک و در فهرست به نمایش درآمده، گزینهRecovery  را انتخاب کرد.

دریان سفر امید

در مرحله بعدی با انتخاب عبارتGet started ، کاربر با دو گزینه مواجه خواهد شد که با انتخاب گزینهKeep my files  تمام برنامه‌ها و تنظیمات حذف می‌شود و با انتخاب گزینه Remove everything، تمام برنامه‌ها، تنطیمات، فایل‌ها و به طور کلی تمام اطلاعات سیستم حذف خواهد شد. در این مرحله، انتخاب با کاربر است که برای ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 کدام گزینه را انتخاب کند.

سپس با توجه به گزینه‌ انتخاب شده، در پنجره بعدی اگر گزینهKeep my files  انتخاب شود، تنظیمات استاندارد برای بازگرداندن برنامه‌های همراه با سیستم کامپیوتر در دسترس خواهد بود. در مرحله بعد اگر عبارتRemove everything  انتخاب و سپس روی پنجرهChange settings  کلیک شود، تمام برنامه‌ها، تنطیمات و فایل‌ها پاک می‌شود. پس از انجام این مراحل باید روی گزینهNext  کلیک کرد.

در مرحله آخر ریست کردن تنظیمات ویندوز 10، پنجره‌ای باز می‌شود که مرحله تایید نهایی برای بازنشانی تنطیمات کارخانه کامپیوتر است. اگر گزینهKeep my files  انتخاب شود، فایل‌های شخصی سیستم باقی خواهد ماند و در غیر این صورت تمامی موارد، پاک شده و سیستم به حالت اولیه کارخانه بازگردانی می‌شود. البته در همین مرحله نیز می‌توان گزینهList of apps to be removed  را انتخاب کرد تا بتوان فهرستی از برنامه‌هایی که بعد از ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 حذف می‌شوند را مشاهده کرد.

ویندوز 10 - کاماپرس

ریست کردن تنظیمات ویندوز ۱۰ از طریق فضای ریکاوری

گاهی اوقات، ویندوز به قدری دچار مشکل می­شود که نمی‌توان از روش قبل برای ریست کردن تنظیمات ویندوز ۱۰ استفاده کرد. در این صورت، کاربر مجبور به ریست کردن از طریق فضای ریکاوری می­شود. در ویندوز ۱۰، راه‌اندازی ریکاوری به­ویژه در زمانی که سیستم‌ با مشکلات جدی مواجه شده، کمی دشوار است.

صفحه پشتیبانی مایکروسافت برای رسیدن به صفحه ریکاوری، سه روش از صفحه‌ تنظیمات، از صفحه‌ ورود به سیستم و از صفحه‌ خالی را در اختیار کاربران قرار داده است. با توجه به اینکه قرار است از فضای ریکاوری در مواقعی استفاده کرد که دسترسی به محیط ویندوز با مشکل مواجه شده؛ بنابراین گزینه ورود به ریکاوری از طریق Settings یا صفحه تنظیمات ویندوز را نادیده می‌گیریم.

ورود به ریکاوری از صفحه ورود: اگر هنگام وارد شدن به صفحه ورود به سیستم، کامپیوتر‌‌ شروع به خاموش شدن، هنگ کردن یا هر رفتار غیرعادی دیگری کرد، از همان صفحه می‌توان به ریکاوری ویندوز دسترسی پیدا کرد. برای این منظور باید به صورت همزمان کلیدShift  و گزینهPower  در گوشه پایین سمت راست صفحه را انتخاب کرد و سپس با نگه داشتن کلید shift، روی گزینه Restart کلیک کرد. پس از این کار برای ریست کردن تنظیمات ویندوز ۱۰ باید به صورت مستقیم وارد صفحه آبی رنگ شد.

ویندوز 10 - کاماپرس

ورود به ریکاوری از صفحه‌ خالی: این گزینه، سخت‌ترین راه برای دسترسی به فضای ریکاوری بوده که نیازمند صبر و دقت بیشتری است. برای این منظور ابتدا باید مطمئن شد که سیستم‌ کاملا خاموش است؛ سپس باید دکمه‌ پاور کامپیوتر‌ را فشار داد تا سیستم روشن شود. به محض بالا آمدن سیستم، یعنی در همان لحظه‌ای که لوگوی شرکت سازنده‌ کامپیوتر به نمایش درآمد، باید دکمه‌ پاور را دوباره فشار داد و ۱۰ ثانیه آن را نگه‌ داشت تا سیستم خاموش شود. فرآیند روشن و خاموش کردن سیستم را برای بار دوم نیز باید تکرار کرد. برای بار سوم که کامپیوتر‌ روشن شد، سیستم وارد حالت ریکاوری می‌شود.

ریست کردن: پس از ورود به صفحه آبی رنگ ریکاوری ویندوز، ابتدا باید گزینهAdvanced Option  و سپس  Troubleshoot را انتخاب کرد. اگر ابتدا گزینهAdvanced Option  نمایش داده نشد، مستقیماً باید روی Troubleshoot  کلیک کرد. در این بخش باید گزینهReset this PC  را کلیک و در ادامه انتخاب کرد که فایل‌ها حفظ شود یا کاملاً از بین برود. البته با توجه به اینکه سیستم به‌صورت عادی کار نمی‌کند، شاید نتوان تمام فایل‌ها را حفظ کرد، اما راه دیگری وجود ندارد و باید ریست کردن تنظیمات ویندوز ۱۰ را تا انتها پیش برد.

ویندوز10 - کاماپرس

ریست کردن تنظیمات ویندوز 10 با «رایانه کمک»

رایانه کمک، اولین مرکز پاسخگویی به سوالات رایانه‌ای و تلفن همراه به صورت تلفنی بوده که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه با کارشناسان مجرب خود به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات کاربران است.

کاربران برای استفاده از خدمات پشتیبانی رایانه کمک می‌توانند با شماره تلفن 9099071540 تماس بگیرند؛ هزینه مکالمه با کارشناسان کمک رایانه روی قبض تلفن محاسبه و اعمال خواهد شد. همچنین می‌توان از طریق شماره تلفن 0217129 از خدمات پشتیبانی آنلاین رایانه کمک به صورت اعتباری نیز استفاده و هزینه آن را از طریق کارت‌های عضو شبکه شتاب پرداخت کرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی https://www.rayanehkomak.com مراجعه کنند‌.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز