آشنایی با انواع فرش اقوام ایرانی

فرش اقوام - کاماپرس
ژیوار

آثار اقوام مختلف در ایران که هر کدام دارای آداب و رسوم، سبک زندگی، مذهب، موقعیت جغرافیایی و ابزارهای خاص خود هستند، در فرش هر منطقه دیده می‌شود و به همین دلیل فرش هریک از مناطق و شهرهای مختلف ایران دارای طرح و نقشه خاص خودش است که به نام همان منطقه، قوم یا شهر مشهور است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی پنج طرح فرش که به نام عشایر و ایلات ایرانی شهرت دارند، ‌پرداخته است.

فرش طرح سنه یا سنندج

یکی از ویژگی‌های فرش سنندج، گره نامتقارن آن است که در بین اهل فن به گره سنه مشهور است. فرش های سنندج معمولا با پشم بافته می‌شود و طرح و نقش آن سنتی است. یکی از ویژگی های فرش سنه، استفاده از نخ های پشم نازک است؛ به‌صورتی‌که با نخ های کارخانه ای قابل تمایز نیست و همین موضوع باعث تمایز فرش سنه در ظرافت و زیبایی نسبت به دیگر فرش های مناطق کردنشین ایران شده است.

فرش اقوام ایرانی-کاماپرس

فرش طرح افشار

فرش طرح افشار منسوب به ایل افشار بوده و از مشهورترین فرش های عشایری ایران است. انواع گوناگون فرش طرح افشار طرفداران خاص خود را در داخل و خارج از ایران دارد، اما در میان آنها طرح های دو گل پاریزی، گل حشمت، سه کله، ابری، منبری، موسی‌ خانی، جنگلی، شول یا بندی، مرغی و تصویری بیش از بقیه شهرت داشته و در بازار شهر سیرجان که مرکز اصلی فروش فرش های عشایری استان کرمان است، به چشم می‌خورد.

دریان سفر امید

فرش اقوام ایرانی-کاماپرس

فرش طرح ترکمن

فرش طرح ترکمن دارای ۲۰ شکل مختلف بوده که هر یک از آن‌ها مخصوص یک ایل و طایفه خاص است. گل در فرش ترکمن همان ترنج در فرش ایرانی است که در بین عشایر و روستاییان فارسی زبان، حوض نیز نامیده می‌شود. گل های فرش ترکمن در  نقشه آن تکرار شده و از این نظر می‌توان این فرش را در گروه فرش های طرح بندی و واگیره ای به شمار آورد. رنگ قرمز سیر در کنار قهوه ای و شتری، از رنگ های پر کاربرد در فرش ترکمن به حساب می‌آید. طرح غزال، ساریک گل، گز، سالور گل و آخال، ارساری گل، ارساری، جعفر بای، بشیر، ساریک، سالور، چدر، کرکی و یموت، برخی از مشهورترین طرح های فرش ترکمن است‌.

فرش اقوام ایرانی-کاماپرس

فرش طرح قشقایی

یکی از ویژگی های جالب فرش طرح قشقایی این است که در بافت آن‌ از نقشه استفاده نمی‌شود. زنان و دخترانی که فرش  قشقایی می‌بافند، طرح و نقشه‌ خود را به صورت ذهنی و با ایده گرفتن از آداب و رسوم و سنت گذشتگان‌ خود روی آن اجرا می‌کنند. البته این روزها با پیشرفت فرش بافی گاهی از نقشه نیز استفاده می‌شود. فرش طرح قشقایی نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز به واسطه اصالت نقش و رنگ و همچنین کیفیت ممتاز و بافت مشهور آن تقاضای بسیاری دارد. فرش بافی در استان فارس در ابتدا هنری عشایری و پس از آن هنری روستایی است که باز هم به عشایر وابسته است. در میان عشایر این منطقه نیز بیشتر عشایر قشقایی و ایل خمسه، این فرش ها را تولید می‌کنند.

فرش اقوام ایرانی-کاماپرس

فرش طرح بلوچی

در فرش‌ طرح بلوچی ، نقش و نگارهایی از درختان و شکوفه گل ها دیده می‌شود که در قالب لوزی های تکراری در کل فرش خودنمایی می‌کند. این طرح و نقشه ها در حقیقت شکل ساده شده گل بته ها  و شاخه درختان و به‌ویژه بیدمجنون است. البته گاهی از اشکال مختلف دیگری نیز در کنار این عناصر استفاده می‌شود. شکل شطرنجی یا چهارخانه جزو نقش مایه‌های اصلی و رایج در طرح فرش بلوچی است. بافت این نوع فرش نیز اغلب درشت و زمخت است که به دست عشایر بلوچ ، اقوام و ایلات آن‌ها تولید می‌شود. از جمله این اقوام و ایلات می‌توان به بهلولی، بایزیدی، کلاه درازی، جان میرزایی، رحیم خانی، برآهویی، کورخیلی یا سالارخانی و حسن‌زایی اشاره کرد. تمامی این اقوام، فرش را به صورت ذهنی و بدون طرح و نقشه‌ از پیش طراحی شده، می‌بافند. در خلق ذهنی این فرش ها از شکل‌ها و خطوط هندسی مانند لوزی ، شش گوش و نقش ‌های ساده استفاده می‌شود.

فرش اقوام ایرانی-کاماپرس

خرید انواع فرش مشهور به اقوام ایرانی از «قالی کاشان»

مجموعه قالی کاشان با نام رسمی شرکت صنایع نساجی دیرین فرش آریا، فروش مستقیم انواع فرش ماشینی از کارخانه را از سال 1393 آغاز کرده و در تمام طول این سال‌ها مشاوری امین و کارشناسی خبره برای مشتریان خود بوده است. مجموعه قالی کاشان، فرش را به صورت مستقیم و با بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروهای مجرب از کارخانه به دست مشتری می‌رساند.

متقاضیان برای خرید مستقیم و بی‌واسطه فرش از کارخانه می‌توانند به نشانی اینترنتی https://ghaliekashan.com مراجعه یا عکس فرش انتخابی خود را از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره 09129337797 یا 09101107797  ارسال کنند. همچنین می‌توان با قابلیت پرداخت در هنگام تحویل و تنها با یک پیش پرداخت اندک، سفارش خود را ثبت کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : قالی کاشان
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز