وام سهام عدالت و شرط مهم بانک ها برای پرداخت این وام

با اینکه اعلام شد با سهام عدالت می توان از بانک وام گرفت، اما هنوز خبری از دستور بانک مرکزی نیست.

به گزارش کاماپرس، بعد از آزادسازی سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به سهامداران،‌اعلام شد سهامدارانی که شیوه غیر مستقیم را برای مدیریت سهامشان انتخاب کرده اند، بعد از گرفتن کارت اعتباری می توانند وام بگیرند. وامی بدون ضامن . قرار بود خود سهام ضامن این وام باشد، اما گویا فعلا خبری از این وام نیست ، چون دبیر کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرده است خود سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه وام باشد.

بانک مرکزی در حال سنجش منابع است

قرار بود از ابتدای دی ماه به سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند معادل 50 درصد از ارزش سهامشان وام با نرخ سود 18 درصد و اقساط 36 ماهه پرداخت شود. اما همچنان خبری از دستور بانک‌مرکزی به شبکه بانکی برای اعطای این وام نیست.
محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره دلیل این تاخیر از سوی بانک مرکزی می‌گوید:« احتمالا در حال حاضر بانک مرکزی در حال سنجش منابع و مصارف تک تک بانک‌هاست تا بر اساس آن منابع سهمیه برای اعطای تسهیلات به چند بانک اعلام کند.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

آریاک سفر

دبیر کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها منابع کافی برای اعطای چنین تسهیلاتی را دارند، می‌گوید:« این وام از نظر منابع فشار زیادی به بانک‎ها وارد می‌کند. پیش از این هم با ورود کرونا وام‌های متعددی که برای آن‌ها تکلیف شد که فشار زیادی به منابعشان آورد، حالا هم منابعشان به قدری نیست که بتوانند همه موارد را با هم پیش ببرند. تعدادی از سهام عدالت‌ها یک میلیون‌تومانی و بخشی 532 هزارتومانی است. هر کدام هم یک قیمت بازار و یک قیمت اسمی دارند که قیمت بازار آن‌ها در حال نوسان است بنابراین باید مشخص باشد که 50درصد این سهام چقدر می‌شود که بانک روی آن تسهیلات دهد.»

سهام عدالت نمی تواند وثیقه وام باشد

جمشیدی با بیان این که گرفتن وثیقه مناسب با ارزش تسهیلات از وظایف بانک است به تجارت نیوز می گوید:« سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد. اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود می‌شود به مبلغ اسمی سهام عدالت. یعنی 532 هزارتومان یا یک میلیون تومان.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز