وام اجاره 50 میلیونی بچه بازی است!

آریاک سفر

درحالی که فرآیند پرداخت وام اجاره (ودیعه) از سوی دولت با اعلام سامانه پیامکی برای ثبت درخواست آغاز شده است یک کارشناس اقتصادی با ذکر دلایلی این اقدام را در ساماندهی بازار اجاره بیهوده و غیر موثر می داند.

به گزارش کاما، اعطای وام ودیعه، دومین طرح حمایت دولت از مستاجران پس از شیوع کرونا است که مراحل ابتدایی خود را طی می کند براساس این طرح قرار است به مستاجران تهرانی 50 میلیون تومان، شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و سایر شهرها 15 میلیون تومان وام با نرخ سود 13 درصدپرداخت شود.
با اعلام خبر پرداخت این وام بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به مشخص نبودن منابع تأمین این تسهیلات، رقم بالای نرخ سود و … واکنش نشان دادند، محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه هم از مخالفان این طرح است، او پرداخت وام ودیعه 50 میلیون تومانی را بچه بازی می داند.
به گفته یوسفی، طرح هایی مانند تعیین سقف برای افزایش اجاره بها و همچنین پرداخت وام ودیعه به مستاجران هیچ کمکی به ساماندهی بازار اجاره نمی کند.
او ادامه می دهد: طرح های ارائه شده از سوی دولت، به بخش عرضه کمک نمی کند و در راستای حمایت از مستاجران نیست.
این استاد دانشگاه با انتقاد از مبلغ وام ودیعه(تا سقف 50 میلیون تومان) می گوید:  وام اجاره با این مبلغ نه در تهران و نه در شهرستان ها فایده ای ندارد و حتی نمی توان یک واحد مسکونی 40 متری را رهن کرد، بنابراین این ولخرجی ها، بیشتر بچه بازی است و کشور را با این تصمیم گیری ها نمی توان اداره کرد.

افزایش عرضه، راهکار ساماندهی بازار مسکن

به گزارش نود اقتصادی، او اظهار می کند: برای ساماندهی بازار مسکن باید به دنبال ارائه راهکارهای بلند مدت و افزایش عرضه باشیم وگرنه با وضعیت کنونی امیدی به بهبود بازار وجود ندارد.
این کارشناس ارشد اقتصادی می گوید: افزایش قیمت مسکن ربطی به تحریم ها ندارد دولت زمین های زیادی دارد که می تواند برای ساخت و ساز در اختیار قرار دهد و مصالح هم در داخل تأمین می شود مساله این است که مسوولان به فکر ساماندهی بازار مسکن نیستند.
به گفته یوسفی بهترین راهکار برای رونق بخش مسکن، را افزایش عرضه است.

دریان سفر امید

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

فروشگاه اینترنتی فرنا
آهن ملل اصفهان
سفریار آریا
ژیوار
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان