هرآنچه قبل از خرید خودروی تارا باید بدانید

لست سکند

در حالی که در نیمه تابستان 1400، اولین سری تارا به مشتریان تحویل داده شد؛ یکشنبه، 28 شهریورماه سال جاری، ثبت نام برای مرحله جدید پیش‌فروش آن نیز آغاز شد. به گزارش کاماپرس، موعد تحویل این مرحله حداکثر یک ساله است و تا پایان روز سه شنبه، 30 شهریور ثبت نام آن ادامه داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خورو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

پس اکنون می‌توان گفت خودروی تارا به صورت رسمی وارد بازار و البته وارد خیابان‌ها شده است و این محصول جدید ایران خودرو قابل خرید و فروش خواهد بود. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی تارا و وضعیت آن در بازار می‌پردازیم؛

تارا ؛ خودروی داخلی و رقابتی

به گزارش کاماپرس به نقل از ایسنا، فرشاد مقیمی – مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- مدعی است که تارا در مقایسه با دیگر محصولات داخلی، دارای مزیت رقابتی است. همچنین تارا به میزان 75 درصد داخلی‌سازی شده است؛ یعنی به اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، این خودرو دارای 75 درصد عمق خودکفایی است و بیش از 92 درصد قراردادهای تامین قطعات آن با رویکرد توسعه صنعت قطعه‌سازی با قطعه‌سازان داخلی بسته شده است.

راز آسمان پایتخت

خبرهای جذاب و پربازدید را بخوانید:

حال، باید دید کدام ویژگی فنی، ظاهری و آپشن، تارا را تا این حد به گفته مسئولانش سرآمد کرده است؛

تارا از لحاظ فنی

پیشرانه‌ای که در تارا نصب شده، موتور TU5 پلاس است که درواقع نسخه پیشرفته‌تری از تیو فایو است. این پیشرانه با 1.6 لیتر حجم، می‌تواند تا 115 اسب بخار قدرت و تا 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این ارقام نسب به حجم آن، مناسبند. اما آنچه این پیشرانه را از نوع قدیمی آن متمایز می‌کند، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.

تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسد، بنابراین گیربکس استفاده شده در این خودرو، یا از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است. این خودرو از این لحاظ بسیار به دناپلاس توربوشارژ شبیه است.

شتاب تارا نیز به تازگی، مشخص شده است؛ مدت زمان صفر تا 100 نوع دستی این خودرو، 12.5 ثانیه است. که باتوجه به وزن خالص این خودرو که بین هزار و 150 کیلوگرم تا هزار و 190 کیلوگرم اعلام شده است، عدد مناسبی است.

همچنین این ماشین جدید ایران خودرو، تا حداکثر 190 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و در 100 کیلومتر چیزی حدود 7 تا 7.5 لیتر سوخت ترکیبی مصرف می‌کند.

ظاهری متوسط و نه‌چندان ظریف

تارا 4 هزار و 505 میلی‌متر طول دارد و هزار و 748 میلی‌متر عرض آن است و با ارتفاع هزار و 466 میلی‌متر طراحی شده است، همچنین فاصله بین دو محور آن 2 هزار 652 میلی‌متر است. بنابراین، این خودروی شهری فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال دارد. همچنین صندوق عقب آن 640 لیتر فضا دارد که می‌توان گفت به اندازه کافی بزرگ است.

این خودرو، در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری، مشکی آبنوس، آبی رویال و آبی کبود به فروش می‌رسد که باز هم نسبت به خودروهای ایرانی، تنوع رنگی بالایی را شامل می‌شود و از آنجایی که یک پژو 301 ایرانیزه شده یا درواقع فیس لیفت آن است، کابین و فریم سقف آن با 301 مشترک است و تنها در طراحی جلو و عقب تغییراتی انجام شده است. همانطور که گفته شد این خودرو تا 92 درصد داخلی‌سازی شده اما همچنان ردپای پژو در آن مشهود است.

به طور کلی، طراحی جانبی تارا از خطوط ملایم با زوایای نرم بهره برده است، درحالی که چراغ‌ها و جلوپنجره‌ آن خطوطی صاف با زوایایی شکسته دارند و کمی متناقض به نظر می‌رسند. چراغ‌های پیوسته پشت آن نیز نشانگر رواج تکنیک جدید طراحی خودرو است. به هر روی کاهش هزینه‌های تولید همیشه خودروسازان داخلی را مجبور می‌کند تا به این طراحی‌های شتابزده و نه‌چندان هنرمندانه دست بزنند.

در داخل کابین‌ هم یک طراحی اقتصادی به چشم می‌خورد؛ هرچند نسبت به نمای بیرونی آن کج‌سلیقگی کم‌تر احساس می‌شود، همچنان طراحی رودری‌ها و المان‌های داشبورد چندان پیچیده و مدرن نیست. کیفیت متریال نیز متوسط است و اگر بخواهیم آن را با محصول جدید سایپا، یعنی شاهین مقایسه کنیم باید گفت تارا بهتر ظاهر شده است.

قیمت تارا ایران خودرو

مبلغی که ثبت‌نام‌کنندگان باید جهت پیش‌فروش پرداخت می‌کردند، 140 تومان بود، قیمت کارخانه‌ای این خودرو 290 میلیون تومان است و در بازار آزاد از 300 تا 600 میلیون تومان به فروش می‌رسد که شکاف قیمتی زیادی است.

تارا، با نام پروژه‌ای k132 خودروی جدید ایران خودرو است که در واقع فیس لیفت پژو 301 است و از یک سال پیش تاکنون تولید می‌شود؛ در باب تاریخچه تولید این خودروب باید گفت ایران‌خودرو و پی. اس. ای پس از برجام، قصد تولید مشترک پژو 301، پژو 208، پژو 508 و پژو 2008 را تحت شرکت ایکاپ داشتند. اما پس از بازگشت تحریم‌ها و خروج پژو از ایران، ایکاپ تعلیق شد، نتیجه آن، فیس لیفت پژو 301 از سوی ایران خودرو و تارا بود که برای نخستین بار در بهمن 90 توسط رئیس دولت دوازدهم، رونمایی و سپس در تیرماه 99 برای نخستین بار پیش فروش شد.

مرتبط با : ایران خودرو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز