نرخ اجاره خانه باز هم بالاتر رفت

علی‌رغم تبیین برنامه‌هایی چون تعیین سقف اجاره بها، روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار همچنان ادامه دارد و شاخص سالیانه آن به 52 تا 55 درصد رسیده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در حالی که از اردیبهشت 1400 تاکنون قیمت مسکن در تهران رو به کاهش بوده است، در مقابل نرخ اجاره بها همچنان رو به افزایش دارد. به نحوی که در آبان ماه سال جاری، نرخ اجاره بها فقط در تهران 51.6 درصد افزایش داشته و نرخ اجاره بها در کل کشور به 55 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ سالیانه رشد اجاره بها به ترتیب در آبان 96 حدود 9.6 درصد بود و در سال‌های 97 و 98 و 99، طی یک روند صعودی به ترتیب به 17 و 23 و 28.7 رسید. ضمنا گفته می‌شود این افزایش نرخ در نتیجه رکود خرید و فروش در بازار حاصل شده است.

آریاک سفر

افزایش نرخ اجاره بها در حالی رخ می‌دهد که وضعیت دستمزدها و معیشت مردم همچنان ثابت مانده است. این مسئله سبب کوچ بسیاری از مردم به مناطق پایین شهری و حتی از مناطق پایین شهری به خارج تهران شده است. لازم به ذکر است که بنابر گفته هادی ساداتی، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، نزدیک به 90 درصد کارگران ساختمانی اجاره نشین هستند.

اخبار مهم امروز:

دولت برای حل این معضل، اقداماتی چون تعیین سقف 25 درصدی برای افزایش نرخ اجاره بها و نیز تسهیلات 70 میلیونی برای کمک ودیعه مسکن را در نظر گرفته است که هیچکدام تا به حال راهشگا نبوده‌اند.

گفتنی است تسهیلات کمک ودیعه مسکن، به دلیل رویه‌های متفاوت بانک‌ها در ارائه آن به مستاجرها، نظیر سخت‌گیری‌ها در خصوص ضامن، ایراد بانک‌ها به تاریخ انعقاد اجاره نامه و … چندان کمک حال شرایط مستاجران نبوده است.

مطابق آمار معاون وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر در کشور حدود 8.5 میلیون خانوار اجاره نشین هستند که از این آمار حدود یک میلیون و 640 هزار نفر برای وام کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده و فقط 130 هزار نفر موفق به دریافت این وام شده‌اند!

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز