محبوب ترین صنایع دستی اصفهان برای سوغاتی + قیمت

ژیوار

وقتی سخن از سوغاتی شهرها به میان می‌آید همه ناخود آگاه به یاد خوراکی مشهور آن شهر می‌افتند. نصف جهان به جز گز و پولکی و ده‌ها خوراکی لذیذ  و سنتی دیگر، صنایع نفیس، ماندگار و محبوبی به عنوان سوغاتی عرضه می‌کند.

کاماپرس در این گزارش،  5 مورد از صنایع محبوب اصفهان بین مردم را معرفی می‌کند.

1- پارچه‌های قلم کار

تاریخچه  پارچه قلمکار به زمان صفویه برمی‌گردد که روی پارچه‌ها مناظر تاریخی، نقشهای اسلیمی، گل و بوته را با استفاده از مهر و چوب طراحی می‌‌کردند. پارچه‌های قلمکار امروزه در ساخت پرده، کوسن مبل، همچنین در ساخت لباس‌های سنتی، سفره‌ها و نیز به‌عنوان رو میزی کاربرد دارد. قیمت پارچه قلمکار بر اساس اندازه و جنس آن تعیین می‌شود که امروزه بیشتر از جنس پنبه است. هنگام تهیه گزارش قیمت پارچه‌های نفیس قلم کار با ابعاد مربعی شکل در اندازه 100 در 100  سانتی متری با جنس پنبه از 500 هزار تومان شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

2- مینا کاری یا مینا سازی

تاریخ مینا کاری هنری پنج هزار ساله است و از زمان ساسانیان در اصفهان رونق دارد. استادان میناکار این هنر را امروزه بر روی مس انجام می‌دهند ولی می‌توان مینا سازی را بر روی طلا و نقره نیز به عمل آورد. قیمت مینا به جنس مس، انواع طرح، چکش کار و همچنین نوع لعاب، رنگ به کار رفته و اندازه ظروف بستگی دارد. قیمت یک ظرف 30 سانتی متری میناکاری شده از 400 هزار تومان شروع می‌شود.

3- قلم زنی

قلم زنی عبارت است از کندن نقوش، ابیات یا احادیث بر اشیای فلزی مانند مس، نقره، برنج و ترکیبی از قیر. قلم زنی‌ها انواع متفاوتی همچون برجسته کاری، نیمه برجسته، ریزقلمه زنی و مشبک یا قلم زنی جدا دارد. قیمت ظروف قلمه زنی بسته به جنس، طرح قلم زنی و همچنین اندازه ظرف متفاوت است اگر از جنس نقره و طلا باشد به نسبت گران تر از مس است.

طرح‌های ظریف تر ظروف قلم زنی نیز نسبت به طرح های ساده تر هزینه بالایی دارند. هنگام تهیه این گزارش یک سینی مسی قلم‌زنی به قطر50 سانتی متر نزدیک به 2 میلیون تومان قیمت دارد.

4- معرق کاری

تاریخچه معرق کاری از زمان ایلخان‌ها شکل گرفته است. استادکاران معرق تیکه‌های چوب، سنگ، سرامیک و کاشی را به هم می‌چسبانند و از آن تصویر هنرمندانه خلق می‌کنند.

این هنر در ساخت مجسمه، ساعت، قاب، میز، بوفه، تابلو و جعبه‌ هدیه استفاده می‌شود. قیمت معرق به امضای استادکار و اندازه آن بستگی دارد، از 100 هزار تومان شروع می‌شود.

 

مرتبط با : لست سکندهومسا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان