ماده 6 قانون مالیاتی چیست؟

قانون مالیات-کاماپرس
ژیوار

بنابر ماده 6 قانون مالیاتی سامانه مودیان جمع صورت‌حساب‌های الکترونیکی مودیان نباید بیش از 3 برابر فروش اظهار شده در دوره پیش باشد. در این صورت مودیان باید مالیات بر ارزش افزوده متعلقه را پرداخت کنند. لازمه این عمل کردن بر اساس این قانون، دانستن جزئیات آن است.

در ادامه کاماپرس به بررسی ماده 6 قانون مالیاتی و توضیح آن می‌پردازد.

مودی مالیاتی کیست؟

کسانی که تعهد قانونی برای پرداخت وجوه به اداره مالیات مطابق با قوانین و مقررات تعیین شده دارند، به عنوان مودیان مالیاتی شناخته می شوند. در اصل هر فردی که در نتیجه فعالیت‌ها یا معاملات تجاری و شغلی خود نسبت به دولت مسئولیت مالی دارد و به همین دلیل ملزم به پرداخت مالیات است. این افراد باید اسناد و اطلاعات مربوط به تجارت و کسب‌وکار خود را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند تا میزان مالیات تعیین شود. به این کارنامه مالی اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. این اظهارنامه از سال 1391 به صورت الکترونیکی و در سایت امور اقتصادی و دارایی تکمیل می‌شود.

باید توجه داشت که پر کردن اظهارنامه مالیاتی اهمیت بالایی دارد، چراکه در صورت عدم ارسال اظهارنامه در زمان تعیین شده، جریمه و تبعات قانونی شامل حال مودی می‌شود. شرکت‌ها و افراد در صورت عدم ارسال اظهارنامه مشمول 30 درصد جریمه به نسبت مالیات شده و این جریمه غیرقابل بخشش است. به‌علاوه شرط برخورداری از معافیت‌های مالیاتی نیز پر کردن اظهارنامه الکترونیکی است.

ماده 6 قانون مالیاتی

در هر دوره مالیاتی مودیان صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر می‌کنند. این صورت‌حساب‌ها بر اساس فروش اظهار شده تنظیم و تدوین می‌شوند. صورت حساب‌های الکترونیکی رسید پرداخت از درگاه الکترونیکی یا دستگاه کارت‌خوان هستند. این رسیدها دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی هستند و اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، کالا یا خدمات فروش رفته و روش پرداخت در آن ذکر شده است. البته این نوع صورت‌حساب برای کسب‌و‌کارهای B2B است. دیگر کسب و کارهای انوع دیگری از صورت‌حساب را تکمیل می‌کنند که نیازی به درج اطلاعات هویتی خریدار در آن وجود ندارد. با این قانون همه صاحبان مشاغل دارای پایانه فروشگاهی یا درگاه پرداخت باید صورت‌حساب فروش‌های خود را در سامانه مورد نظر به ثبت برسانند تا از ارسال صورت‌حساب‌های جعلی و کم‌تر از مقدار واقعی جلوگیری شود.

دریان سفر امید

بر اساس ماده 6 قانون مالیاتی این صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر شده، در مجموع نباید بیش از سه برابر فروش دوره پیشین باشد. منظور از دوره پیشین دوره مشابه سال قبل است. در واقع فروش اظهار شده در زمان مشابه سال پیش که مالیات آن تسویه شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است.

این قانون برای واحدهای جدیدالتأسیس یا آن‌هایی که سابقه مالیاتی ندارند، متفاوت است. در این شرایط میزان معافیت سالانه به عنوان معیار قرار می‌گیرد. به این ترتیب جمع صورت‌حساب‌های این نوع از مودیان نباید بیش از سه برابر معافیت مالیاتی ذکر شده در ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم باشد. میزان معافیت مالیاتی 396 میلیون ریال است که سه برابر آن حدود 119 میلیون تومان می‌شود. در غیر این صورت باید مالیات بر ارزش افروده‌ ای که به صورت‌حساب تعلق می‌گیرد، پرداخت شود.

قانون مالیات-کاماپرس

صدور صورت‌حساب بیش از سقف مجاز مالیاتی

در صورتی که صورت‌حساب الکترونیکی مودی بیش از میزان مقرر شود، نیاز به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه وجود دارد. هم‌چنین مودی می‌تواند با تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی این مسئله را حل کند. دیگر راه‌حل در نظر گرفته شده برای این موضوع ارائه تضامین کافی از سوی مودی است. چنانچه مودی هیچ‌یک از این موارد را انجام ندهد، اعتبار مالیاتی به صورت‌حساب الکترونیکی تعلق نمی‌گیرد. در متن این ماده نوشته شده که شیوه تنظیم این قانون نباید به‌گونه‌ای باشد که مانعی بر سر راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید باشد. به علاوه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی نیز نباید دچار مشکل شود. هدف از برقراری این قانون جلوگیری از شکل‌گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی عنوان شده است.

قانون مالیات مشاغل سال 1402

تخصیص مالیات به درآمد مشاغل به‌صورت پلکانی محاسبه شده و از 15 تا 25 درصد متفاوت است. مالیات برای درآمدهای مشاغل تا 39 میلیون و 600 هزارتومان مشمول معافیت می‌شود. به درآمد تا 200 میلیون تومان مالیات 15 درصدی تعلق می‌گیرد. تا 200 میلیون تومان دوم درآمد شامل 20 درصد مالیات می‌شود. مازاد درآمد نسبت به این مبالغ نیز مالیات 25 درصدی دارد.

شرکت فروش و پشتیبانی نرم افزارهای حسابداری محاسب پرداز

در سایت محاسب پرداز امکان پر کردن فرم ثبت نام مودیان مالیاتی فراهم شده است. متقاضیان می‌توانند اطلاعات درخواست شده را ثبت و مدارک مورد نیاز را در این سایت ثبت نام کنند تا ارتباط با سامانه مودیان مالیاتی امکان‌پذیر شود.

محاسب پرداز شرکت فعال در حوزه آی‌تی، فروش و پشتیبانی نرم‌افزارهای حسابداری و خدماتی است که تأیید بیش از 3 هزار بنگاه اقتصادی و فعال بازار را با خود دارد. به علاوه این شرکت توانسته عنوان نمایندگی منتخب را از جانب نرم‌افزار حسابداری و مالی هلو کسب کند.

انتهای پیام

مرتبط با : محاسب پرداز
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز