قطع شدن سامانه کارگزاری آگاه تبعات حقوقی دارد؟

لست سکند

اگرچه کارگزاری های بورسی، از پذیرش مسوولیت در قبال ایجاد اختلال در سامانه معاملات شانه خالی می کنند اما کارشناسان حقوقی معتقدند که سهامدار براساس قوانین بازار سرمایه می تواند ادعای خسارت کند.

به گزارش کاماپرس، بروز اختلال در هسته مرکزی معاملات و همچنین سامانه برخی کارگزاری‌ها همچون کارگزاری آگاه به امری چالش برانگیز در بازار سرمایه تبدیل شده است و در این میان مسوولان کارگزاری ها به راحتی از قبول تعهد خود نسبت به سهامدارانشان سرباز می زنند درحالی که براساس قوانین حاکم بر بازار سرمایه وظیفه کارگزاری رعایت زیرساخت‌ها و الزامات مربوط به سفارشات الکتریکی است.
درهمین راستا، چهارشنبه گذشته سهامداران کارگزاری آگاه شاهد اختلال در سیستم این کارگزاری بودند، آنها در یک روز معاملاتی از خرید عرضه اولیه و خرید و فروش سایر سهم ها محروم شدند یعنی به حقوق آن‌ها لطمه وارد شد.
به گفته حمید اسدی، حقوق‌دان بازار سرمایه در قواعد حقوقی هیچ ضرری را نمی توان پیدا کرد که قابل جبران نباشد، یعنی اگر ضرری به شخصی وارد می‌شود آن شخص اگر خودش عامل آن ضرر نباشد حق دارد جبران خسارت را از کسی که ضرر وارد کرده است بخواهد و در اینجا ورود ضرر محرز و این وظیفه کارگزاری به درستی انجام نشده است و باید پاسخگو باشد.
او ادامه می دهد: وظیفه کارگزاری رعایت زیرساخت‌ها و الزامات مربوط به سفارشات الکتریکی است. در اینجا ورود ضرر محرز و این وظیفه کارگزاری به درستی انجام نشده است و باید پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید:

جبران خسارت بر عهده کارگزاری است

راز آسمان پایتخت

این حقوق دان بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، اضافه می کند: از آنجایی که این اخلال فقط برای یک کارگزاری است و مساله فورس ماژور اتفاق نیفتاده است کارگزاری باید جبران خسارت کند و سهام‌داران طبق ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار، برای دریافت خسارت خود می‌توانند به کمیته سازش کانون کارگزاران و در صورت عدم سازش به هیات داوری سازمان بورس مراجعه کنند.
اسدی می گوید: اگر هسته معاملات دچار مشکل شود، می‌تواند مشمول شرایط فورس ماژور باشد، یعنی اخلال برای همه کارگزاری‌ها اتفاق افتاده است در این شرایط مسئولیت با شرکت مدیریت فناری بورس تهران است.
این حقوق دان بازار سرمایه درمورد دستورالعمل انضباطی کارگزاران هم اظهار می کند: بند ۱۰ از ماده ۶ دستورالعمل انضباطی کارگزاران مصوب ۱۳ آذر ۱۳۸۹ هیات مدیره سازمان بورس، درمورد تخلفات کارگزار است که موجب اخطار کتبی به کارگزار و درج آن در پرونده می‌شود. یکی از این تخلفات عدم رعایت الزامات مربوط به سفارش‌های الکترونیکی و ارائه خدمات مربوط به آن است که مشمول اخطار کتبی به کارگزار با درج در پرونده می‌شود.

 

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری آگاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز