عرضه اولیه زر ماکارون باز هم لغو شد

عرضه اولیه شرکت زر ماکارون با نماد غزر که قرار بود  امروز برگزار شود با اطلاعیه سازمان بورس لغو شد.

به گزارش کاماپرس، زر ماکارون امروز در حالی قرار بود بورسی شود که انتقادات مطرح شده در زمینه قیمت گذاری سهام این شرکت، نه از سوی مسئولان زر ماکارون، نه از سوی متعهد خرید یعنی شرکت تامین سرمایه تمدن که کار ارزش گذاری این سهام را انجام داده و نه از سوی مسئولان سازمان بورس پاسخ داده نشده بود.(این خبر با اعلام لغو دوباره عرضه سهام غزر بازنویسی شده است)

پاسخگو نبودن سه ضلع صاحبان سهام، متعهد خرید و سازمان بورس را شاید بتوان این گونه توجیه کرد که شرکت در این عرضه اولیه و اصولا هر عرضه اولیه دیگری به اختیار سرمایه گذاران است و در صورتی که ارزیابی آنها حکایت از گرانفروشی در عرضه اولیه زر ماکارون دارد می توانند در این عرضه مشارکت نکنند.

طرف دیگر سکه پاسخگو نبودن در برابر انتقادات مطرح شده درباره قیمت گذاری سهام زر ماکارون این است که سرمایه گذاران بورس و فعالان بازار سرمایه نسبت به فرآیند تعیین ارزش سهام شرکت ها بی اعتماد شوند و پشتوانه مردمی بازار لطمه ببیند. خواسته ای که سهامداران و فعالان بازار مطرح کرده اند این است که سازمان بورس در فرآیند تعیین ارزش سهام های عرضه اولیه نقش فعال تری داشته باشد و به عنوان مدعی العموم سرمایه گذاران عمل کند.

بی اعتماد شدن به فرآیند تعیین ارزش سهام های عرضه اولیه ای را می توان از کامنت هایی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی و کانال های بورسی منتشر می شود به وضوح حس کرد و کار از کامنت های انتقادی به کامنت های کنایه دار رسیده است چنان که یکی از بورس بازان در کامنت خود نوشته است: سهام زر ماکارون به صورتی قیمت گذاری شده که احتمالا در این کارخانه به جای ماکارونی رشته های طلا تولید می شود و فقط تامین سرمایه تمدن از این موضوع خبر دارد!

آریاک سفر

غزر با چه روشی ارزش گذاری شده است؟

کانال عرضه اولیه از پرمخاطب ترین کانال های بورسی در انتقاد به ارزش گذاری عرضه اولیه زر ماکارون خطاب به صحرایی مدیرعامل شرکت بورس نوشته است: حدود یک ماه پیش آگهی عرضه اولیه غزر آگهی شد ولی به دلیل اعتراض فعالان بازار به قیمت بالای و شیوه ارزش گذاری این سهم، به لطف شما و جناب گودرزی معاون بازار، عرضه اولیه غزر لغو شد که تا اینجای کار جای تقدیر دارد.

این کانال در ادامه نوشته است: اما ابهامات از اینجا دوباره شروع شد که بدون آنکه ارزش گذاری مجددی صورت گیرد، صرفا” با کمتر از 15درصد قیمت قبلی، مجددا”  آگهی عرضه غزر منتشر شده است.

سوال سهامداران و دلسوزان بازار سرمایه اینجاست که چرا وقتی فعالان بازار با دلایل و مستندات به ارزش گذاری و قیمت این شرکت ایراد گرفتند، مجددا” دستور ندادید تا یک شرکت مشاوره دیگر، ارزش گذاری این شرکت را انجام دهد؟

ارزش گذاری این شرکت را، تامین سرمایه تمدنی انجام داده که مدیرعاملش جزو هیات مدیره بورس نیز بوده و جالب اینجاست که ایشان دایم در همه رسانه ها، سهامداران را توصیه به توجه به تحقق سودسازی شرکت و P/E مناسب برای جلوگیری از رشد حباب گونه سهم ها می کنند ولی چگونه P/E 31 برای غزر توجیه کننده این توصیه ها  آن هم در یک شرکت عرضه اولیه‌ای است؟

در پایان این مطلب آمده است: به ارزش هر سهم ارزش گذاری شده توسط تامین سرمایه تمدن دقت کنید و در نهایت قضاوت با شما است.

  • ارزش هر سهم غزر بر اساس:
  • تنزیل جریانات نقد صاحبان سهام (FCFE): مبلغ 28082 ریال
  • تنزیل سود تقسیمی(DDM): مبلغ 27351 ریال
  • روش نسبی (P/E): مبلغ 97380 ریال!

اختلاف ارزش دو روش با یک روش دیگر کاملا گویاست.

شایان ذکر است امروز در عرضه اولیه غزر مقرر بود حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۱۵۰ سهم ، سقف قیمت ۳۹۷۵۰ ریال ، کف قیمت ۳۷۷۵۰ ریال ، باشد که با اطلاعیه سازمان بورس این عرضه برای دومین بار لغو شد.

این خبر به روز رسانی شده است

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : زرماکارون
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز