عرضه اولیه 5 شرکت بزرگ اینترنتی سود دارد؟

یک کارشناس حوزه کسب وکار دیجیتال می گوید حضور – عرضه اولیه سهام – شرکتهای اینترنتی در بورس که با حمایت دولت در حال انجام است، به نفع بازارسرمایه نخواهند بود.

به گزارش کاماپرس؛ همزمان با رونق پر حاشیه بورس در چهار ماهه گذشته، موضوع بورسی شدن برخی استارتاپ‌ها و شرکتهای اینترنتی هم مطرح شد.«ورود پنج شرکت بزرگ اینترنتی به بازار سرمایه» خبری که بعد از جلسه وزیر اقتصاد با مدیران دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور منتشر شد. به گفته دژپسند، در مرحله نخست قرار است سهام اولین شرکت بزرگ اینترنتی ایران در هفته اول مردادماه امسال عرضه شود. پنجمین شرکت نیز در هفته آخر شهریور به بازار بورس قدم می‌گذارد. بر این اساس، تمام این پنج شرکت طی کمتر از دوماه وارد بازار سرمایه خواهند شد. با این حال آنطور که روزنامه جام جم نوشته، عرضه اولیه سهام این شرکتها به بورس با واکنش‌های انتقادی از سوی کارشناسان مواجه شده است. ضمن آن که محمد خلج مدیرعامل جدید «اسنپ» نیز اعلام کرده است برنامه‌ای برای عرضه اولیه سهام این شرکت به بازارسرمایه در سال جاری ندارد.

سه شرطی که استارتاپها ندارند

به نوشته جام جم؛« برخی کارشناسان ورود این شرکت‌ها به بورس را عاملی برای تعمیق بازار سرمایه می‌دانند، اما برخی دیگر، سه شرط شفافیت‌های مالیاتی، قابلیت قیمت‌گذاری و سودده بودن این شرکت‌ها را از حداقلی‌ترین شرایط و ضوابط حضور شرکت‌ها در بورس می‌دانند. شرایطی که شرکت‌های اینترنتی در ایران از آن برخوردار نبوده و در این میان تنها مردم هستند که متضرر خواهند شد. »

چند نام خاصِ زیان‌ده!

آریاک سفر

در گزارش جام جم با اشاره به عزم دولت برای حمایت از ورود کسب وکارهای نوپا به بازار بورس آمده است:« رئیس‌جمهور شخصا به این موضوع ورود و به وزیر اقتصاد دستور داده شرایط ورود شرکت‌های دانش ‌بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شود. این در حالی است که تمام این دستور و حرف و حدیث‌های آن، حول محور چند نام خاص قرار گرفته است. نام‌هایی که علاوه بر نبود دارایی‌های فیزیکی، زیان‌ده بودن و البته فقط یک نام، هیچ دارایی مشخصی برای ارزیابی ارزش و تعداد سهام آنها وجود ندارد.»

نگرانی از خروج نقدینگی از بورس

عادل طالبی، کارشناس حوزه کسب و کار دیجیتال در این زمینه به جام جم گفته است: «اگر شرکت‌ها برای ورود به بورس به بلوغ کافی نرسیده باشند و در این زمینه تعجیل شود این اقدام موجب ضربه خوردن به اعتماد مردم خواهد شد. درست است که شرایط ورود شرکت‌ها به بورس تسهیل شده، اما برخی از این تسهیل‌گری تبعات منفی به دنبال دارد و قوانین بورس باید در این زمینه دستکاری شود که نتیجه آن زیان سهامداران و خروج نقدینگی از این بازار خواهد بود.»

در این زمینه بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : فیلیمو
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “عرضه اولیه 5 شرکت بزرگ اینترنتی سود دارد؟

  1. امیررضا گفته:

    تحلیل خوبی بود. ممنون از روشنگری. مردم باید بدانند هر چیزی به اسم عرضه اولیه و اینکه تو بورس پذیرفته شده الزاما سوده نیست.

  2. رهگذر گفته:

    این مسئله که هیچ دارایی خاصی برای ارزش گذاشتن ندارد به پایین بودن سطح علم اقتصاد ما و عدم وجود قوانین مالکیت فکری و دفاع از حقوق برندها و کپی رایت است وگرنه اصل کار یعنی ورود این برندها به بورس ایرادی ندارد مثل همه جای دنیا . ولی چون زیر ساخت های قانونی در ایران وجود ندارد این کار کاملا اشتباه است و مردم نباید خرید کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز