عرضه اولیه دیجی کالا کی انجام می شود؟

لست سکند

اواخر سال گذشته بود که مسئولان دیجی کالا اعلام کردند این فروشگاه اینترنتی مطرح کشور قرار است وارد بورس شود و از آن زمان تاکنون فعالان بازار سرمایه در انتظار عرضه اولیه دیجی کالا در بورس، ثانیه شماری می کنند.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه دیجی کالا می تواند به مهم ترین خبر دو حوزه بورس و فناوری در سال 99 تبدیل شود . عرضه شستا در بورس تا اینجای سال 99 مهمترین خبر بازار سرمایه بوده ولی بورسی شدن شستا اگرچه تحول بسیار بزرگی در بازار سرمایه به شمار می رفت اما شستا مثل دیجی کالا برای عموم مردم، نام‌آشنا نیست و خبر عرضه اولیه دیجی کالا در بورس به مراتب  گسترش بیشتری در اقشار جامعه خواهد داشت.

عرضه اولیه دیجی کالا تا پایان سال انجام می شود

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، بنابر گفته مدیران وزارتخانه ارتباطات و سازمان بورس، ورود استارت‎آپ‌ها به بورس اتفاقی است که دیر یا زود رخ می‌دهد و تا پایان سال جاری شاهد عرضه عمومی سهام چند استارت‎آپ از جمله دیجی‌کالا و کافه‌بازار در بازار سرمایه خواهیم بود.

پیچیدگی های عرضه دیجی کالا در بورس

راز آسمان پایتخت

طبق گفته های حمید محمدی مدیرعامل دیجی کالا سهام این مجموعه در غالب یک گروه اینترنتی با چند شرکت زیرمجموعه در بورس یا فرابورس عرضه می‌شود بنابراین سهم گروه شرکت های فناوری نیز با عرضه دیجی کالا در بورس افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

به گفته محمدی، با توجه به سرمایه گذاری دیجی کالا در چند شرکت از جمله دیجی پی و روکولند شرکتی به عنوان گروه دیجی کالا ایجاد شده است که در صورت پذیرش و عرضه در بورس ، تمامی این شرکت‌های دارای ارزش بسیار زیاد در قالب گروه اینترنتی دیجی کالا خواهند بود.

درباره عرضه های اولیه بخوانید:

دیجی کالا و زیرمجموعه های آن به عنوان یک گروه استارتاپی به بورس می آیند بنابراین طبق قوانین بازار سرمایه باید سودآوری سه سال گذشته این شرکت ها برای مسئولان بورس اثبات شود. دیجی کالا از نظر سودآوری شرایط پذیرش در بورس را دارد اما زیرمجموعه های تازه تاسیس دیجی کالا هنوز از نظر سودآوری سه سال پیاپی، واجد شرایط پذیرش در بورس نیستند.

ارزش دیجی کالا چقدر است؟

مدیرعامل دیجی کالا درباره ارزش این شرکت گفته است: گروه اینترنتی دیجی‌کالا اعلام ارزشگذاری یک شرکت را بر اساس میزان سرمایه‌گذاری در شرکت مذکور می‌داند و دیجی‌کالا تا زمان انجام دوره بعدی سرمایه‌گذاری صبر می‌کند تا بر اساس میزان سرمایه‌گذاری انجام شده، ارزشگذاری گروه دیجی‌کالا اعلام شود. اینکه عنوان می‌شود ارزش یک شرکت حبابی است یا خیر، به بسیاری از پارامترها از جمله تعداد جامعه مخاطب، تعداد مشتریان و رفتار مشتریان، نمودار رشد، تکرار خرید، جنس مشتریان، وفاداری مشتریان، نقدینگی شرکت، میزان سود‌آوری و حاشیه سود شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی ارتباط دارد و نمی‌توان بدون اطلاع داشتن کامل از وضعیت شرکت‌ها آنها را حبابی به شمار آورد، بر همین اساس نباید این دسته از مسائل وارد اظهار نظر عمومی شود و نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد.

کارشناسان توسعه شرکت های استارتاپی معتقدند یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های رسیدن استارت‌آپ‌ها به نقطه بازدهی ، عرضه عمومی سهام آنها در بورس است. در واقع با بورسی شدن استارتاپ هایی مثل دیجی کالا علاوه بر افزایش توان سرمایه گذاری موسسان ، مسیر برای ورود سرمایه‎گذاران جدید نیز هموار می‎شود.

 

انتهای پیام

مرتبط با : دیجی کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز