طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

لست سکند

با وجود آن که مقایسه یک کالای سرمایه ای ملموس مثل طلا با یک «رمز ارز» دیجیتالی همچون بیت کوین چندان منطقی نیست، اما بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی با مشاهده رشد خارق العاده قیمت بیت کوین ، وسوسه خرید و جایگزینی طلای خود با آن را در سر می‌پرورند.

به گزارش کاماپرس،  اگر شما هم طی روزهای اخیر از رکورد شکنی ها و افت و خیزهای شدید قیمت بیت کوین مطلع شده باشید ، خصوصا اگر روند قیمت این ارز دیجیتال را طی یک سال و حتی یک ماه اخیر زیر نظر گرفته باشید، چنانچه وسوسه خرید بیت کوین ، کم یا زیاد ، در شما ایجاد نشده باشد، جای تعجب است!

بیت کوین با تمام ناامنی های معاملات آن – به ویژه در ایران –  و نوسان های بسیار شدید قیمت ، بهترین و سودده ترین کالای سرمایه ای طی ماه های اخیر بوده است. طلا هم به عنوان یک کالای سرمایه ای همیشه پرطرفدار در ماه های اخیر بازار پررونقی داشته و رکود ناشی از کرونا، سرمایه گذاران را به بازار طلا کشانده است.

کارشناسان در مورد آینده بیت کوین چه می گویند؟

پاسخ به این پرسش که طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین کار ساده ای نیست چرا که با وجود جذاب بودن جهش های اخیر قیمت بیت کوین برخی کارشناسان، نوسان گیری از بیت کوین را کار بسیار پر ریسکی می دانند و ضمنا معتقدند این رمز ارز اکنون در قله قیمتی خود قرار دارد و احتمال کاهش های شدید قیمت آن در روزها و هفت های آتی وجود دارد.

راز آسمان پایتخت

در واقع وضعیت بیت‌کوین در حال حاضر به صورتی است که در هفته‌های گذشته بدون وقفه از نردبان قیمت بالا رفته و اکنون بیش از آن که رشد آن قابل تصور باشد، اصلاح قیمت آن محتمل است.

وابستگی چشم انداز آینده طلا به وضعیت شیوع کرونا

از سوی دیگر طلا به تازه گی توانسته است مرز مهم 1900 دلار را پشت سر بگذارد و به باور کارشناسان شیوع نوع جدید کرونا و محدودیت ها و تعطیلی ها و رکود اقتصادی، به طلا این فرصت را می دهد که طی روزها و هفته های آتی سرمایه گذاران بیشتری را به سوی خود جذب کند.

آنچه مسلم است این که کارشناسان اقتصادی فراوانی نیمه اول سال ۲۰۲۱ را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار طلا می دانند و دلیل این امر نیز شیوع امواج تازه ای از کرونا و افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در سراسر جهان و احتمال تعطیلی کسب وکارها و شدت گرفتن قرنطینه است که در این شرایط صاحبان  سرمایه‌ و نقدینگی برای فرار از ریسک‌ به خرید دارایی های امنی همچون طلا گرایش پیدا می کنند.

دلیل دیگر کارشناسان برای پررونق شدن بازار طلا سیاست های اقتصادی است که به صورت جسته و گریخته از سوی جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام شده و به تضعیف دلار و تقویت نرخ طلا خواهد انجامید. 

نگاهی به روند قیمت طلا و بیت کوین در روزهای اخیر

بررسی روند قیمت بیت کوین و طلا نیز می تواند تا حدودی به سرمایه گذارانی که مشتاق سرمایه گذاری در یکی از این دو کالا هستند، در انتخاب خود کمک کند.

نگاهی به روند نرخ دلار و رابطه آن با قیمت فلز زرد نشان می دهد؛ کاهش مستمر ارزش دلار آمریکا در روزهای اخیر راه صعود طلا به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری را هموار کرده است.

به نوشته دنیای اقتصاد؛ شاخص دلار آمریکا در ادامه مسیر کاهشی خود روز گذشته با کاهش نیم درصدی به میانه کانال ۸۹ واحدی سقوط کرد تا در پایین‌ترین ارزش خود در سه سال گذشته قرار بگیرد. طلا نیز به بالای ۱۹۳۰ دلار رفته بود که رکوردی ۲ماهه محسوب می‌شد.

بررسی روند قیمت بیت کوین به روایت دنیای اقتصاد نیز نشان می دهد این رمز ارز روز گذشته و پس از شکستن  چندباره رکورد قیمت خود، با اصلاح نسبتا شدیدی مواجه شد به ترتیبی که در معاملات ابتدای روز ارزش پرطرفدارترین رمزارز جهان به کانال ۲۸ هزار دلاری سقوط کرد. برخی معامله‌گران باور داشتند، برگشت بیت‌کوین از سقف ۳۵هزار دلاری نیز تا حدی موجب ورود سرمایه‌های جدید به بازار طلا شد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازارها و کسب وکارها، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز