طرح حذف سن از شرایط بازنشستگی به ضرر کارگران است؟

برخی از نماینده های مجلس با تدوین طرحی خواستار حذف حداقل سن بازنشستگی با پرداخت ۳۰سال حق بیمه شدند. اما به اعتقاد علیرضا حیدری کارشناس روابط کار این طرح خلاف منافع جمعی کارگران است.

به گزارش کاماپرس، در طرحی که ۲۹ نفر از نمایندگان پیشنهاد داده اند حداقل سن بازنشسته ها مطرح نیست. اگر این طرح به تصویب برسد کسانى که ۳۰ سال تمام کار کرده اند و در هر مورد حق بیمه مـدت مزبور را به سازمان پرداخته اند می‌توانند تقاضاى مستمرى بازنشستگى کنند.

در مقدمه این طرح آمده است:« مطابق با تبصره ۱ ماه ۷۶ قانون تامین اجتماعی کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد، حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند، در صورتی که سن مردان ۵۰ سال و سن زنان ۴۵ سال تمام باشد می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گزارش ایلنا قرار است طرح نمایندگان مجلس، شرط سنی را از شروط بازنشستگی تامین اجتماعی کامل حذف کند؛ بنابراین ممکن است یک مرد ۴۷ یا ۴۸ ساله، به شرط پر کردنِ ۳۰ سال سابقه بیمه، بازنشست شده و تقاضای مستمری کند.

آریاک سفر

در دلایل توجیهی این طرح آمده طرح برای دولت بار مالی ایجاد نمی‌کند، اما در عوض برای سازمان تامین اجتماعی، بار مالی سنگین ایجاد می کند. اگر قرار باشد سازمان فقط به یک میلیون بیمه شده‌ خود فقط دو یا سه سال مستمری بیشتر پرداخت کند و حق بیمه کمتر بگیرد، خیلی ساده به مرز ورشکستگی می رسد.

این طرح به ضرر تامین اجتماعی است

علیرضا حیدری کارشناس روابط کار درباره این طرح جدید نمایندگان به ایلنا می گوید:« چنین طرح‌هایی می‌تواند تامین اجتماعی را به مرز ورشکستگی بکشاند.

پیش‌شرط هر نوع بازنشستگی در همه جای جهان، سن است؛ استانداردهای بیمه‌ای نیز بر ضرورت بازنشستگی براساس سن تاکید دارند؛ مساله مهم تفاوت سن بازنشستگی و امید به زندگی است؛ وقتی شرط سن حذف شود، فاصله شروع بازنشستگی با سن امید به زندگی بسیار زیاد می‌شود؛ مثلاً طرف ۴۸ ساله بازنشست می‌شود اما امید به زندگی ۷۵ سال است؛ قریب به سی سال سازمان باید به خودش مستمری بپردازد و تعهدات درمانی را در قبال فرد و افراد تحت تکفل او انجام دهد و بعد از فوت او نیز باید به بازماندگان او پرداخت صورت بگیرد.»

به گفته حیدری تنها منبع درآمد صندوق‌های بازنشستگی از محل حق بیمه شاغلان است؛ او در ادامه می گوید:« هر کارگر، سهمی از درآمد دوران اشتغال خود را در صندوق پس‌انداز می‌کند و همین پس‌انداز باید بتواند مستمری و خدمات درمانی دوران بازنشستگی را پوشش بدهد.

فراموش نکنیم از ۳۰ درصد حق بیمه پرداختی، فقط ۲۱ درصد برای بلندمدت و مستمری بازنشستگی ذخیره می‌شود، ۹ درصد بابت درمان است و در همان سال، مصرف شده و تمام می‌شود. اگر بخواهند شرط سنی را برای بازنشستگان عادی نیز حذف کنند، دیگر وضعیت سازمان واقعا بحرانی می شود.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “طرح حذف سن از شرایط بازنشستگی به ضرر کارگران است؟

  1. Gm گفته:

    باسلام اینجانب ۴۸سال دارم ۳۰سال بیمه پرداخت کردم ودیگر دلخوشی ندارم سر کار بروم و می خواهم بازنشسته شوم امید وارم این طرح در مجلس رای بیاورد .اقای علی رضا حیدری هم بگین زیاد جریز وریز نکند انشاع الله به کوری دشمنان رای میاورد.

  2. رضا گفته:

    به امید خدا که نماینده های مجلس حمایت کنن .به قول دوستمون این پاچه خارهای تامین اجتماعی به فکر منافع و اختلاس های خودشونن نه مردم

  3. حسن گفته:

    اینا اگه بتونن سن بازنشستگی رو آنقدر بالا میبرن که فقط درصد خودشون رو بگیرن و کارگر بیچاره فقط حق بیمه رو پرداخت کنه تا وقتی زنده هست و هیچ وقت نتونه استفاده کنه از مزایای بیمه
    بیچاره هم کارای ما تا بازنشست میشن بر اثر کهولت سن فوت میکنن تامین اجتماعی اینجوری لذت میبره

  4. بهروز گفته:

    سلام علیکم
    نمیدانم واقعا اگرکارگری که ازسن 18سالگی کارگری کرده زحمت کشیده 30سال پول به بیمه داده حالا 48 ساله است بحث فاصله شروع بازنشستگی باامید به زندگی وی زیادنیست حال اگر کارگر بدبختی که 20ساله بوده زحمت کشیده وطاقت فرسا کار کرده و28 سال بیمه پرداخت کرده آن فاصله زیاد است چرا ؟؟؟؟؟؟؟بدلیل 2سال کمتر بیمه پرداخت کرده است !!!!بله دلیلش اینست ولی باید به کارشناس محترم بگویم که نمایندگان محترم مجلس هم این مورد را دیده اند ومانند سال های قبل سنوات ارفاقی نمیدهند وهرچه بیمه داده ای سنوات یا همان پاداش آخر خدمت خواهید گرفت.
    این درحالیست که افرادی هم هستند که درسنین جوانی انرژی وتوان خود راگذاشته اند وشغل آنها هم جزو مشاغل سخت وزیان آوراست ولی چرا ماده 103 به این مورد توجه نکرد بنده باید طبق قانون 27.5سال کارکنم ولی شرط سنی باعث شده نتوانم از سنوات ارفاقی که بدلیل سختی کار به من تعلق میگرفت استفاده کنم جرم من این بوده که درسن 20سالگی آمدم سرکار اگر 28سال داشتم با27.5 سال سن بنده بالای 50بود وبازنشست میشدم چرا اینها را نمیبینند فقط اگر کارگر2سال بیمه کمترداد تامین اجتماعی ورشکست میشود بخدا به داد ما برسید درود برنمایندگان دلسوز مردم درمجلس درود وبه امید تصویب هرچه سریعتر این طرح انشاالله.

  5. علمدار گفته:

    خدا رحمت کنه کسانی روکه این طرح رودادن افرادی که مخالفن قطعامنافعی ازحضوردرکاردارن که مانداریم ضمنا تامین اجتماعی این همه شرکت داره واینهمه درآمدکجا میره ازبی عرضگی مدیران که فقط دزدی میکنن وفکر تولیدسرمایه برای صندوق نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز