شرکت فولاد مبارکه، تنها عرضه‌کننده محصولات فولادی در بورس کالا 

قیمت فولاد نیاز به شفاف‌سازی دارد و وقتی تصمیم گرفته می‌شود که فولاد در بورس کالا عرضه شود، قطعاً مهم‌ترین اولویت کنترل زنجیره و عرضه قطعی و الزامی آن در بورس کالا است.

به گزارش کاماپرس، موضوع قیمت‌ ورق فولادی در بازار آزاد از چندی پیش مورد توجه فعالان بازار فولاد و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است؛ در شرایطی که ورق در بورس کالا با قیمت‌های مشخص به فروش می‌رسد، بازار آزاد روند افسار گسیخته‌ای را برای تعیین قیمت‌ها در پیش گرفته است؛ اگرچه نوسانات بازار ارز را با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی نمی‌توان غیرمرتبط با این افزایش قیمت‌ها دانست، اما انتقاداتی هم به برخی از نهادها در تعیین قیمت‌ها وارد شده است.
معمای عرضه ورق در بورس کالا
قیمت‌گذاری ورق فولادی در بازار آزاد و فاصله قیمتی میان عرضه در بورس و بازار که فشار قیمتی را به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌کند پیش از این هم بارها مورد بررسی قرار گرفته و یکی از راهکارهای کنترل قیمت‌ ورق «عرضه تولیدات همه شرکت‌های تولیدکننده در زنجیره فولاد در بورس کالا» عنوان شده است.

مرداد ماه سال‌جاری بود که دستورالعملی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر الزام شرکت‌های فولادی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا منتشر شد.

پیرو این دستورالعمل، هر ماه فولاد‌سازان اعم از فولاد مبارکه باید در محصولات سرد به میزان ۶۷ هزار تن، فولاد غرب آسیا ۳۲ هزار تن، فولاد هفت الماس ۱۵ هزار تن و در محصولات گرم، فولاد مبارکه ماهانه ۲۵۰ هزارتن، فولاد گیلان ۴۳ هزارتن، نورد و لوله اهواز ۴۹ هزارتن و فولاد کاویان ۲۹ هزار تن در بورس عرضه می‌کردند.

بر اساس اطلاعات سایت بورس کالا شرکت فولاد مبارکه، تنها عرضه‌کننده محصولات فولادی تخت، در بورس کالا است. شرکت‌های غرب آسیا و هفت الماس که مقرر بود به عنوان دیگر تولیدکنندگان ورق سرد در کنار فولاد‌مبارکه محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند، این امر محقق نشد و در حال حاضر تنها عرضه‌کننده محصولات فولادی‌تخت، فولاد مبارکه است که جبران عدم عرضه بقیه را هم به گردن آن انداخته‌اند.

آریاک سفر

این درحالی است که با حضور سایر فولادسازان و افزایش عرضه، قطعا التهابات بازار کاسته و قیمت‌ها روند واقعی به خود خواهند گرفت.

خریداران عمده محصولات فولاد مبارکه
به گزارش دنیای‌اقتصاد، به اذعان فعالان صنایع تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی، این صنایع تنها ۱۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از مبارکه دریافت می‌کند و ناچار هستند مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند؛ نکته این است که غیر از فولادمبارکه در ایران، فولاد اهواز و گیلان ورق گرم تولید می‌کنند که در مجموع تولید آنها ۷۰۰ هزار تن ورق است، در شرایطی که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، در ایران سالانه حدود ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تن لوله و پروفیل تولید می‌شود و سوال این است که اگر فقط ۱۰ درصد از مواد اولیه را از مبارکه دریافت می‌کنند، مابقی نیاز خود را از کجا تامین می‌کنند؟

تنها شرکت فولاد مبارکه، ورق‌های سرد تولیدی را در بورس عرضه می‌کند

به اذعان مقامات ذی‌ربط در وزارت صمت، صرفا شرکت فولاد مبارکه، ورق‌های سرد تولیدی خود را در بورس عرضه و ثبت می‌کند و بقیه شرکت‌های تولیدکننده این ورق از جمله شرکت هفت الماس، غرب آسیا و امیرکبیر کاشان، ورق‌های تولیدی خود را در خارج از بورس عرضه می‌کنند.

اما مدتی است که تمامی ‌مشکلات ایجاد شده در بازار محصولات فولادی به عرضه محصولات فولاد مبارکه و شیوه مچینگ نسبت داده می‌شود. این در حالی است که با موافقت تمام نهادها و سازمان‌های مسوول و نظارت آنها، این فرآیند با تایید بورس کالای ایران جاری شده است و حتی شورای رقابت نیز در سال ۹۵ پس از بررسی‌های کارشناسی انجام این روش را تاییدکرد و در ماده ۴ تصمیم جلسه ۳۰۰ شورای رقابت در سال ۹۶، شرکت‌های تاثیرگذار موظف شدند حداقل ۲۵ درصد از میزان عرضه کالا در تالار اصلی بورس کالا را عرضه کنند. البته قبل از این نیز طی نامه‌ها و مکاتبات متعددی، مسوولان امر در دولت‌های مختلف انجام این مسیر را برای تداوم تولید در صنایع حساس کشور از جمله خودروسازی، پروژه‌های انتقال سیالات، لوازم‌خانگی، نورد مجدد و غیره مورد تایید قرار داد.

البته در این میان ایراداتی نیز به مچنینگ گرفته می‌شود، اما باید گفت: با راه‌اندازی بورس کالا در حقیقت هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌توانست در بورس کالا اقدام به خرید محصول کند، از آنجا که ورق فولادی بسته به سفارش هر مشتری دارای طیف گسترده‌ای از ابعاد و کیفیت‌ها بوده و یک کالای نهایی نیست، ضرورت دارد که این کالا با هماهنگی‌های قبل، حین و پس از فروش با مشتری، به صورت اختصاصی برای هر مشتری تولید و تحویل شود.

مخالفت با مچینگ ابتدا توسط واسطه‌ها و سودجویان مطرح شد و همچنان بر این رویه به دلیل کسب منافع بیشتر، بدون توجه به منافع ملی به این فرآیند علمی ‌و کارشناسی شده حمله می‌کند و تمام مشکلات بازار ورق را به این فرآیند نسبت می‌دهند. متاسفانه هر از گاهی برخی از مسوولان نیز تحت تاثیر القائات این افراد، بدون بررسی کارشناسی، این فرآیند را که تا قبل از دستکاری شدن، تنظیم‌کننده بازار بوده را زیر سوال برده و عناوینی مانند امضای طلایی و غیره را نیز مطرح می‌کنند که اگر تنها لیست مشتریان فولاد از طریق این مسیر را بررسی می‌کردند و مقایسه با لیست خریداران در فرآیند و عرضه مستقیم می‌کردند متوجه می‌شدند که تمام مشتریان خریدار در این فرآیند، تولیدکنندگان واقعی هستند.

به نظر می‌رسد وزارت صمت باید راهکار عملی‌تری برای افزایش عرضه محصولات به بازار بیابد و این دستورالعمل‌ها تنها برای فشار بیشتر بر فولادمبارکه پاسخگو بوده است و سایر تولیدکنندگان هیچ تبعیتی از این دستورالعمل‌ها ندارند و باید مچینگ فولاد مبارکه همانند سال‌های گذشته برقرار باشد تا شرکت‌های تولیدی زنجیره فولاد تامین شوند و این التهاب بازار کاهش یابد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : شاهین فلز سپاهانفولاد مباركه اصفهان
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز