سقوط 8 درصدی قیمت مسکن در تهران

لست سکند

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید نشان می‌دهد عقب‌نشینی قیمت واحدهای مسکونی در تهران طی خردادماه 1400 ادامه داشته و به ریزش قابل توجه 8 درصدی قیمت مسکن منتهی شده است.

به گزارش کاماپرس، گمانه زنی ها درباره ریزش قیمت مسکن در تهران طی خردادماه 1400 به تدریج با داده ها و اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف در حال تکمیل است. هنوز مراجع رسمی همچون بانک مرکزی و مرکز ملی آمار اطلاعات معاملات املاک تهران را در خردادماه منتشر نکرده اند اما گزارش های میدانی و داده های سامانه های معاملاتی همچون کلید بر تداوم ریزش قیمت ها در بازار مسکن تهران مهر تائید می زند.

بر اساس داده‌های سامانه کیلید که تحولات بازار مسکن شهر تهران را بررسی می‌کند قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی در آگهی‌های خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ماه ۸ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت قیمت به ترتیب در مناطق ۲، ۲۲، ۴، ۶ و ۵ اتفاق افتاده است. از طرف دیگر مناطق ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ با مقدار اندکی رشد قیمت مواجه شدند. نرخها در مناطق ۷، ۸، ۱۳ و ۱۷ نیز با ثبات همراه بود.

نجومی بودن قیمت ها در بازار مسکن تهران با وجود تداوم روند نزولی

طبق این گزارش، درصد تغییرات قیمت متر مربع آگهی‌های فروش مسکن حاکی از آن است که متوسط قیمت از ۴۶.۷ میلیون تومان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ۴۳ میلیون تومان در خردادماه رسیده که افت ۸ درصدی را نشان می دهد. البته میانگین قیمت‌های قطعی بر اساس معاملات اردیبهشت ماه ۲۸.۸ میلیون تومان در هر متر مربع است.

راز آسمان پایتخت

بنا به اعلام ایسنا، متوسط قیمت هر متر مسکن در آگهی‌های منطقه ۱ از ۷۹.۴ میلیون تومان به ۷۹.۱ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۲ نرخ هر متر مربع از ۶۴ میلیون به۶۰ میلیون، در منطقه ۴ از ۴۵ میلیون به ۴۳ میلیون، منطقه ۵ از ۳۹ به ۳۷.۹ میلیون، منطقه ۶ از ۵۰ به ۴۸ میلیون و منطقه ۲۲ از ۳۵.۷ به ۳۴ میلیون تومان رسیده است.

از طرف دیگر درصد تغییر بازدید آگهی‌ها که می‌تواند نشانه‌ای برای محاسبه میزان تقاضا باشد از رشد ۹.۳ درصد در خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ماه حکایت دارد. میزان بازدید از آگاهی های اجاره نیز افزایش ۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال نرخ‌های پیشنهادی اجاره نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد کاهش یافته و این در حالی است که حجم عرضه واحدهای اجاری در خردادماه ۱۴.۳ درصد در مقایسه با یک ماه قبل افزایش پیدا کرده است.

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز