ریزش قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بیشتر خواهد بود؟

لست سکند

بررسی متغیرهای موثر بر قیمت مسکن در تهران نشان می دهد قیمت آپارتمان در مناطق 1 تا 6 با حباب بیشتری نسبت به سایر مناطق پایتخت مواجه شده و ریزش قیمت ها در این مناطق قابل پیش بینی است.

به گزارش کاماپرس، سومین ماه سال 1400 در حالی به پایان رسید که سایه رکود بر بازار مسکن پررنگ تر از ماه های قبل شده و حجم معاملات در تهران همچون دو ماه فروردین و اردیبهشت ، روند کاهشی را طی کرده است.

برخی فعالان بازار مسکن معتقدند کاهشی بودن روند معاملات مسکن در خردادماه به دلیل نامشخص بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و در تابستان شاهد بازگشت بازار به روند افزایشی خواهیم بود اما اغلب کارشناسان و تحلیل گران بازار مسکن با این پیش بینی موافق نیستند و معتقدند رکود بازار مسکن حداقل تا پایان نیمه اول سالجاری ادامه خواهد داشت.

در این میان کاهش تقاضا برای خرید آپارتمان به افت 5 تا 15 درصدی قیمت فروش مسکن در مناطق مختلف تهران انجامیده است اما با ادامه دار شدن روند کاهشی تقاضا، افت بیشتر قیمت ها نیز دور از انتظار نیست. پرسش مطرح این است که با توجه به جهش قیمت اتفاق افتاده در بازار مسکن طی 3 سال اخیر و حبابی بودن قیمت ها در این بازار، کدام مناطق بیشتر تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار خواهند گرفت و به عبارت دیگر قیمت شکنی در کدام مناطق بیشتر از سایر مناطق محتمل است؟

اخبار و گزارش های مهم و مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

بیشترین و کمترین حباب قیمت در مناطق تهران

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با بررسی یکی از مولفه های مهم و موثر بر قیمت مسکن یعنی نسبت قیمت به اجاره به این نتیجه رسیده است که این نسبت در مناطقی از تهران بسیار بیشتر از مناطق دیگر رشد کرده و بنابراین، احتمال تخلیه حباب و ریزش قیمت در این مناطق بیشتر است.

در بخشی از این گزارش نوشته است؛ جزئیات حباب‌سنج ملکی در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین حباب قیمتی مربوط به منطقه یک تهران می‌شود. آمارهای رسمی بیان می‌کند نسبت قیمت به اجاره در این منطقه در پایان سال گذشته و آغاز فرآیند معاملات در سال جاری به عدد 6/ 55 رسیده که بالاترین عدد مربوط به این نسبت در کل شهر تهران بوده است.

در عین حال کمترین حباب قیمتی به منطقه 21 با عدد 28 تعلق دارد که باز هم معادل 3 واحد با سقف متعارف فاصله دارد. در این میان حباب قیمتی منطقه دو نیز به عدد 46 رسیده است. بر اساس نمودار منتشر شده در این گزارش حباب قیمت در مناطق 3 ، 4 ، 5 و 6 نیز به حدی است که ریسک سقوط قیمت ها در این مناطق را افزایش می دهد.

در پایان این گزارش نیز این جمع بندی حاصل شده است که اگر روند انتظارات تورمی همچنان در مسیر تعدیل باشد و هیجانات بازار ارز تحت تاثیر سیگنال مثبت از مذاکرات با طرف خارجی کنترل شود می‌توان این انتظار را داشت که بازار مسکن در ماه‌های آتی در مسیر کاهش قیمت حرکت کند و در این میان با احتمال بالا، بیشترین ریزش قیمت متوجه مناطق نیمه شمالی شهر خواهد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز