ریال دیجیتال چیست؟ هرآنچه باید درباره رمز ارز ملی بدانید

ریال دیجیتال را نمی‌توان واحد پولی جدیدی دانست زیرا نسخه الکترونیکی ریالی پولی است که در حال حاضر در حساب بانکی نیز وجود دارد و همانند اسکناس کار می‌کند. این رمز ارز ملی در واقع بدهی بانک مرکزی به مردم به حساب می‌آید.

ریال دیجیتال در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور با رعایت کلیه ضوابط ناظر بر انتشار اسکناس منتشر خواهد شد که توسط بانک مرکزی ارائه می‌شود و امتیاز انتشار آن در انحصار بانک مرکزی بوده و جزئی از پایه پولی به شمار می‌رود. کاماپرس درادامه توضیحاتی درباره ریال دیجیتال و اطلاعاتی راجع‌به این رمز ارز ملی ارائه خواهد داد؛

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گفته محمدرضا مانی‌یکتا، معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی، فاز آزمایشی ریال دیجیتال از 22 اسفندماه آغاز شده و از 20 فروردین ماه 1402 مجوز توسعه بازار و افزایش دامنه مشتریان برای بانک‌ها صادر خواهد شد.

اطلاعاتی درباره رمز ارز ملی

پول الکترونیکی، انحصاری بوده و از آن می‌توان برای مبادلات بدون واسطه استفاده کرد. ریال دیجیتال مانند اسکناس است که در کیف دیجیتالی مشتریان قرار خواهد گرفت و به صورت همتا به همتا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آریاک سفر

برای این نوع ارز نیاز به حساب بانکی نخواهد بود و در کیف دیجیتال نگهداری می‌شود. رمز ارز ملی مبتنی بر توکن بوده و در آن‌ها از فناوری رمزنگاری دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این نوع رمز ارز را می‌توان به سایر انواع پول رایج کشور مانند اسکناس تبدیل کرد.

گفتنی است انتقال رمز ارز ملی مشمول کارمزد نخواهد شد و افراد می‌توانند ریال دیجیتال را از یک کیف به کیف دیگر انتقال دهند. سود یا بهره‌ای بر روری ریال دیجیتال اعمال نخواهد شد و این نوع رمز ارز ملی قابلیت اعمال سقف تراکنش را دارد. براساس گفته بانک مرکزی ریال دیجیتال اسکناسی قابل برنامه‌ریزی است که امنیت بالایی دارد و قابل ردیابی خواهد بود. ریال دیجیتال را در حال حاضر فقط می‌توان برای تسویه مبادلات خرد استفاده کرد.

پیامدهای مثبت ریال‌ دیجیتال بر روی اقتصاد کشور

گفتنی است براساس برخی تحلیل‌ها، از پیامدهای مثبت ریال دیجیتال بر اقتصاد کشور می‌توان به تامین نیازهای پرداخت در فضای اقتصاد دیجیتال، بهبود در دسترس‌پذیری و استفاده از پول بانک مرکزی، جلوگیری از رشد هزینه‌های چاپ و توزیع اسکناس و دیگر موارد اشاره کرد.

نحوه توزیع رمز ارز ملی

قابل ذکر است که ریال دیجیتال در حجم مشخصی توسط بانک مرکزی تولید می‌شود و پس از آن هرواحد ریال دیجیتال همانند ریال جاری کشور خواهد بود. پس از تولید، رمز ارز ملی توسط بانک مرکزی بین بانک‌های متقاضی توزیع می‌شود. پس از توزیع، بانک‌ها با بانک مرکزی در ارتباط خواهند بود و ریال دیجیتال را نگهداری، انتقال و توزیع خواهند کرد.

استفاده از کیف ریال دیجیتال چگونه است؟

کاربران برای استفاده از کیف ریال دیجیتال نیاز به احراز هویت و فعالسازی آن دارندو پس از احراز هویت، هر کاربری می‌تواند فعالیت کیف ریال دیجیتال خود را آغاز و به آدرس مقصد مبلغی را ارسال کند.

مراحل تراکنش رمز ارز ملی

پردازش تراکنش ریال دیجیتال سه مرحله را می‌پیماید. در مرحله اول تراکنش‌ها توسط اعضای متولی تایید شده، سپس تراکنش‌ها مرتب‌سازی می‌‎شوند و پس از اعتبار سنجی، نهایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز