بازار ورق‌ فولادی به هم ریخته است

صنعت فولاد ایران در دهه گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. ایران از دومین واردکننده فولاد دنیا در سال ۸۸ با تولید ۲۸ میلیون تن در سال جاری (برآورد) و تصاحب جایگاه ایتالیا اینک در رتبه دهم تولید‌کنندگان فولاد دنیا قرار گرفته است. با ادامه روندهای سال جاری صادرات فولاد کشور با عبور از مرز ۱۲ میلیون تن به بیش از ۸۰ کشور دنیا خواهد رسید.
به گزارش کاماپرس، در داخل کشور مصرف‌کنندگان داخلی فولاد از پایین‌ترین سطح قیمت محصولات فولادی در دنیا بهره‌مند هستند. البته در ورای آمار و ارقام موفقیت‌آمیز، برخی چالش‌ها و مشکلات نیازمند رسیدگی و تصمیم‌گیری هستند. به‌طور خاص صنعت فولاد کشور برای ادامه روند رشد خود نیازمند حل ۳ چالش اساسی است. برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها عبارتند از تامین مواد اولیه برای ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده، ضرورت تغییر نگرش دولت در استفاده از محدودیت‌های صادراتی به‌عنوان یک ابزار کنترل بازار داخل و تجدید ساختار مالکیتی بنگاه‌های معدنی فولادی با هدف هم‌افزایی توان شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف.

ماه‌ها است که بازار ورق‌ فولادی به هم ریخته و به‌رغم اینکه تولیدکنندگان، تمام تلاش خود را برای تامین بازار و تنظیم آن به کار گرفته‌اند، اما آنچه که برآیند و خروجی کار است، برای هیچ یک از طرفین اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده، سیاست‌گذار و متولی تولید خوشایند نیست. تولیدکنندگان با تمام توان نسبت به تولید اقدام می‌کنند و مصرف‌کنندگان با حداکثر قیمت آن را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند. واقعیت آن است که فرآیندهای توزیع این محصولات اکنون در بازار با مشکل مواجه هستند و اکنون کارها به شکلی پیش رفته است که دستورالعمل‌های متفاوتی نیز برای ساماندهی بازار صادر می‌شود. تامین مواد اولیه برای هر تولیدکننده‌ای، چالش‌ها و دغدغه‌هایی را ایجاد می‌کند که بر هیچ کس پوشیده نیست؛ ولی در حوزه محصولات فولادی جهت اطمینان‌خاطر تولیدکنندگان از تامین پایدار مواد اولیه، نیاز است قراردادهای بلندمدتی منعقد شود که تحقق این مهم از طریق عرضه ترکیبی از عرضه عمومی‌و اختصاصی در بورس کالا قابلیت تحقق دارد.
لزوم تغییر روش تعیین قیمت پایه در بورس کالا
طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه در گفت و گو با دنیای اقتصاد با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان فولاد به فروش محصولات خود کاملا پایبند بوده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، بر این باور است که کنترل دستوری قیمت فولاد سبب اختلاف قیمت ورق در بازار شده است؛ بنابراین دولت باید وارد گود شده و مکانیزم‌هایی را به کار گیرد که توزیع ورق به صورت کاملا نظارت شده و بدون دخالت‌های دستوری دولت به شیوه عرضه و تقاضا پیش رود.

به گفته وی، واقعیت آن است که از دلایل اصلی اختلاف قیمت ورق در بازار را می‌توان با اطمینان، کنترل دستوری قیمت ورق فولادی به جای تعیین قیمت در فرآیند شفاف عرضه و تقاضا در بورس کالا عنوان کرد.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه افزود: نوسانات نرخ ارز و انتظار افزایش قیمت ورق‌های فولادی در بین مشتریان نیز بی‌تاثیر نبوده و شرایط را به نحوی پیش برده است که موجب افزایش عطش تقاضا و انباشت ورق در شرکت‌های خریدار به دلیل ترس از افزایش قیمت بیشتر و نیز سفته‌بازی و سودجویی دلالان به دلیل عدم توان خرید شرکت‌های تولیدکننده واقعی شود.

وی تصریح کرد: اصرار بیش از حد بر کنترل قیمت در بورس کالا نیز دقیقا سبب ورود دلالان به چرخه خرید محصول می‌شود، به نحوی که دلالان در این بازار حضور داشته و با انجام عملیات سفته‌بازانه خرید اقلامی‌که باید دقیقا به دست تولیدکننده واقعی که به نوعی مصرف‌کننده واقعی محصولات فولادی است، برسد؛ از این رو محصولات فولادی به سختی به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسند؛ چراکه واسطه‌ها این فرصت را از صنایع پایین‌دستی به عنوان مصرف‎‌کننده واقعی می‌گیرند.

آریاک سفر

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در سال ۹۸ مصرف ظاهری اسلب در کشور حدود ۸ میلیون تن بوده که تقریبا همین مقدار نیز، به بازار داخل عرضه شده که البته لازم است جهت تامین هرچه بیشتر اسلب مورد نیاز بازار داخلی، اهتمام جدی‌تری صورت گیرد و تولیدکنندگانی که توامان اسلب، بلوم و بیلت تولید می‌کنند، تمرکز اصلی خود را بر تامین حداکثری اسلب مورد نیاز بازار داخلی قرار دهند.

وی در مورد برنامه‌های فولاد‌مبارکه برای تامین ورق موردنیاز صنایعی مانند خودروسازی، قطعه‌سازان و لوازم خانگی تصریح کرد: تقاضای ماهانه کلاف و ورق سرد ۸۸ هزار تن بوده که ۶۵ هزار تن آن مربوط به تقاضای صنایع استراتژیک خودروسازی، قطعه‌سازی و لوازم خانگی است.

جوانبخت خاطرنشان کرد: با راهکارهای یاد شده تقاضا در بازار کاهش و حساسیت روی تعیین قیمت در بورس هم از بین رفته و به مدت حداکثر سه ماه قیمت‌ها به شرایط عادی برمی‌گردد و عملا بازار کنترل خواهد شد.

وی در مورد راهکارهای دیگر از جمله عرضه در بورس کالا گفت: کنترل دستوری قیمت و بر هم زدن نظام کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا در بورس در مرداد ۹۷ نیز تجربه شد و تقاضا افزایش و اختلاف بین قیمت بورس و بازار رشد یافت اما از آذر همان سال که فشارها برداشته شد، قیمت‌ها کنترل و بازار روی آرامش به خود گرفت.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه افزود: از سوی دیگر، مچینگ فولاد مبارکه کاملا مشخص است و عرضه به صورت اختصاصی به تولیدکنندگان واقعی صورت می‌گیرد. در عرضه اختصاصی نیز کارشناسی صورت گرفته است و ظرفیت تولیدکنندگان پایین‌دست را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه بر اساس تجارب چندین ساله در عرضه محصولات به بازار، اطمینان دارد با تعیین قیمت طبق فرآیند عرضه و تقاضا، فعال شدن فروش مچینگ و بازگشت به روال عادی عرضه در بورس کالا، روند نزولی التهاب قیمت در بازار آغاز خواهد شد و این امر در مجموع به نفع زنجیره فولاد کشور و بازگشت ثبات به بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با رویکرد توسعه زنجیره پایین‌دستی و در جهت حمایت از بازار داخل، کالای موردنیاز و خوراک خطوط تولیدی شرکت‌های فولادی را تامین کرد تا از یک ‌سو در شرکت‌های مذکور تولید و اشتغال تداوم یابد و از سوی دیگر محصولات فولادی تخت تولیدشده در آن شرکت‌ها به بازار عرضه شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز