ایران و آمریکا آخر هفته توافق می‌کنند؟

«لغو تحریم هایی که اجرای کامل برجام را از سوی ایران ناممکن کرده، از نظر فنی در زمانی کوتاه امکان پذیر است.» این جمله عباس عراقچی نشان می دهد بعد از ارائه متن پیشنهادی ایران برای توافق، ایران و آمریکا به صورت ملموسی به توافقی جدید نزدیک شده اند.

به گزارش کاماپرس، هیات ایرانی حاضر در مذاکرات وین به سرپرستی عباس عراقچی معاون وزیر خارجه دیشب گراند هتل وین را ترک کرد و به تهران بازگشت تا نتیجه آخرین مذاکرات به منظور لغو تحریم ها را به مسئولان ارشد کشور منتقل کرده و برای دور بعدی این مذاکرات که هفته آینده آغاز می شود آماده کند.

اما آخرین مذاکرات حاوی چه نکاتی بود و ایران و آمریکا چقدر تا دستیابی به یک توافق جدید فاصله دارند؟

کشف فاصله ایران و آمریکا با توافق از توئیت دیپلمات روس 

دیروز عصربعد از نشست کمیسیون مشترک برجام میخائیل اولیانوف،رئیس هیات روسی نسبت به پیشرفت مذاکرات صورت گرفته طی دو هفته اخیر در خصوص روند احیای توافق هسته ای ابراز رضایت کرد و در توئیترش نوشت: اعضا تصمیم گرفتند به مذاکرات تنفس داده و اجازه دهند تا هیات ها تکالیف خود را انجام داده و با پایتخت هایشان مشورت کنند. وی افزود که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام اوایل هفته آینده دوباره تشکیل می شود.

آریاک سفر

فراموش نکرده ایم که در ماجرای برجام نیز رفت و آمد دیپلمات ها به پایتخت ها برای کسب تکلیف چندین و چند بار تکرار شد تا نهایتا برجام از دل این رفت و آمدها بیرون آمد. بر این اساس از هر کلمه ای که این دیپلمات روسی در توئیتر خود نوشته می توان حس کرد مذاکرات وین بیش از هر زمان دیگری به نتیجه نهایی که توافق جدید بین ایران و آمریکا است نزدیک تر شده است.

اسرائیلی ها خود را برای بازگشت آمریکا به برجام آماده کرده اند

روزنامه هفت صبح خبر رسانه آکسیوس را نیز نشانه دیگری بر نزدیک بودن توافق جدید قلمداد کرده است. بنا به اعلام آکسیوس کابینه امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده که بازگشت آمریکا به صورت فوری به برجام در راه است. وقتی نگران ترین بازیگر صحنه سیاست از توافق ایران و آمریکا و احیای برجام به اوج نگرانی رسیده، به نظر می رسد باید منتظر خبر جدیدی درباره توافق باشیم و انتظارمان هم چندان طولانی نخواهد بود.

ارتباط مذاکره ایران و عربستان به توافق جدید ایران و آمریکا

از دیدگاه این رسانه، علنی شدن مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری عراق را هم در این چارچوب تفسیر  کرد. جالب است بدانید محل مذاکرات فعلی در وین نیزمحلی متعلق به یک تبعه سعودی است. محمد بن عیسی الجابر هتلدار بزرگ سعودی که جزو یکی از میلیاردرهای جهان عرب است.

هفت صبح نوشته است؛ شایعه‌ای در تهران پیچیده که قرار است آخر هفته اروپایی، وزرای خارجه به وین بروند و توافق جدید را امضا کنند. با این حال اطلاعات جدید نشان می دهد که شاید این موضوع، به این زودی اتفاق نیفتد ولی احتمالا با هشدار رهبر انقلاب مبنی بر عدم فرسایشی شدن مذاکرات، باید منتظر باشیم که تا پایان هفته آینده، شاهد یک خبر مبنی بر توافق باشیم. خبری که حکما، 10 روز مانده به آغاز ثبت نام در انتخابات، روی انتخابات 1400 هم تاثیر خواهد گذاشت.

مطالب مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز