افزایش حقوق بازنشستگان و معضل کاهش منابع صندوق بازنشستگی

ده سال از مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان از سوی این اقشار می گذرد و این در خواست پس از یک دهه از اول مهرماه ماه به فاز اجرایی رسیده اما بررسی وضعیت صندوق بازنشستگی نشان می دهد این صندوق با معضل کاهش منابع مواجه است.

به گزارش کاما پرس، ساختار جمعیتی کشور، رشد جمعیت، امید به زندگی، هرم جمعیتی و… از یک سو و میزان اشتغال و سهم سنین مختلف نیروهای فعال در بازار کار از مواردی هستند که بر شرایط اقتصادی صندوق بازنشتسگی کشوری تاثیر می گذارند. هرچند هر سال تلاش شده تا حقوق بازنشستگان مطابق با تورم افزایش پیدا کند؛ ولی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها موجب می‌شود تا این افزایش حقوق کفایت هزینه و مخارج خانوارها را نکند.
حدود یک‌دهه است که بازنشستگان می‌گویند حقوق آنها باید با حقوق شاغلان همسان یا دست‌کم به آن نزدیک باشد. آنها صدای مطالبه‌گری برای این حق قانونی را در هر جایی که توانسته‌ بلند کرده‌اند؛ در دیدارهای رسمی، فعالیت‌های صنفی و شبکه‌های اجتماعی. مطالبه‌ای که اگرچه قوانینی برای اجرای آن پیش‌بینی شده بود، اما تحقق آن به‌دلیل کمبود اعتبارات به تعویق افتاده بود.
در سال‌های اخیر با رشد تورم، مطالبه برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شد. سرانجام در آخرین سال فعالیت دولت حسن روحانی، مسئولان دولت اعلام کردند که اعتبارات موردنیاز برای همسان‎سازی حقوق بازنشستگان کشوری را تامین می‌کنند.

طبق این دستورالعمل و در راستای اجرای ماده سی‌ام قانون برنامه ششم توسعه کشوری و تصویب نامه اول مهر 99هیأت‌وزیران حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ بازنشسته شده‌اند، از ابتدای مهرماه امسال براساس افزایش امتیازات جداول مواد 109 و110 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ به شرح جداول پیوست با ضریب 2هزار و ۴۳۸ ریال محاسبه و پرداخت می‌شود؛ به‌نحوی که حقوق بازنشستگان در هر طبقه، گروه شغلی، درجه و رتبه مصوب فارغ از سال بازنشستگی آنان متناسب با سنوات خدمت از ۹۰درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان ۳۰سال خدمت ‌تراز مشترک همان صندوق کمتر نباشد.
پول همسان‌سازی از کجا تامین می شود؟
همسان‌سازی حقوق یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان صندوق‌‎های مختلف در دهه‌های گذشته بوده‌است. همسان‌سازی‌ به زبان ساده به این معناست که می‌گویند حقوق بازنشستگان باید با حقوق شاغلان همسان یا دست‌کم به آن نزدیک باشد، اما در همه این سال‌ها، این مسئله از دولتی به دولت بعدی موکول شده تا بالاخره به پایان عمر دولت حسن روحانی رسیده‌است. این بار دولت مصمم شده تا همسان‌سازی حقوق را اجرایی کند.
۶هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
اواخر تیر بود که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۶هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد. پیگیری‌ها گویای آن است که همسان‌سازی در صندوق بازنشستگی کشوری، سالانه حدود ۲۸ تا ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. به‌عبارت دیگر حالا که همسان‌سازی‌ در سال‌جاری در نیمه دوم اجرا می‌شود، برای 6ماه حدود ۱۴ تا ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص داده شده است. یکی از نگرانی‎های کارشناسان به‌ویژه اقتصاددانان از اجرای این طرح، بحث تامین اعتبار آن است؛ به‌ویژه در بلند‌مدت. هم‌اکنون محل تامین اعتبار شفاف و قرار است اعتبار موردنیاز این همسان‌سازی از محل فروش سهام شرکت‌هایی که در اختیار صندوق قرار می‌گیرد، تامین شود.
به گفته افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ، درآمد‌های صندوق بازنشستگی از 4منبع کسب می‌شود که یکی از آنها کسورات حقوق شاغلان، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری، تعهدات دولت و سایر درآمدهاست که تعهدات پرداخت حقوق، همسان‌سازی‌، امور رفاهی و بیمه تکمیلی درمان ازجمله اقداماتی است که صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌دهد.

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز