اخبار منفی برجام یا نرخ تورم؛ کدام باعث گرانی دلار شد؟

قیمت دلار در نخستین روز از آبان ماه در میانه کانال 27 هزار تومانی ایستاد. در حال حاضر نرخ این ارز خارجی با افزایش قیمت 149 تومانی نسبت به روز گذشته، در محدوده 27 هزار و 564 تومانی قرار گرفت. علت افزایش قیمتی مجدد این ارز خارجی، گسترش اخبار منفی پیرامون برجام و توافقات هسته‌ای است.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اقتصاد نیوز، قیمت دلار تحت تاثیر فضای خبری حاکم بر بازار به نوعی مسیر منفی را در پیش گرفت. بار دیگر مسائلی مثل استفاده از گزینه‌های جایگزین برای برجام برجسته شده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، معتقد است مذاکرات باید در اسرع وقت و از همان نقطه پایان دور ششم از سر گرفته شود. به گفته پرایس تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند ماند، مگر اینکه بازگشت توافق شده‌ای درباره پایبندی به برجام در کار باشد.

اخبار پربازدید روز را بخوانید:

با وجود اثرگذاری اخبار برجام بر نرخ کنونی دلار، صاحبنظران اقتصادی کشور معتقدند در صورت انعقاد این قرارداد، کاهش قیمت دلار در اثر این اتفاق چندان قابل توجه نخواهد بود. علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان، اعتقاد دارد که نرخ تورم عامل اصلی رشد نرخ دلار است. سمیعی می‌گوید تا زمانی که تفاضل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار حدود 36 درصد باشد، طبیعتا باید روزانه یک در هزار به قیمت دلار اضافه شود و اگر این اتفاق نیفتد، رشد قیمتی در آینده با سرعت دو چندان رخ خواهد داد.

آریاک سفر

نرخ پوند و یورو در بازار روز ارز

به نظر می‌آید هر کاهش نرخی در این حوزه، به صورت مصنوعی و دستوری بوده و باید برای نزول طبیعی قیمت دلار، نرخ‌های تورم و بهره را کنترل کرد.

امروز پوند و یورو، دیگر ارزهای مهم بازار، هم با رشد قیمتی مواجه شدند. نرخ یورو با رشد 156 تومانی نسبت به دیروز، 32 هزار و 96 تومان شد. پوند انگلیس هم نسبت به روز قبل 51 تومان رشد قیمتی داشت و به محدوده 37 هزار و 914 تومان رسید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز