هر آنچه باید درباره میناکاری بدانید + راهنمای خرید

بازار مینا-کاماپرس

میناکاری یکی از زیباترین هنرهای ایرانی است که از اصالت و قدمتی بسیار دیرینه برخوردار است. هنر میناکاری از دیرباز در اصفهان بر روی انواع ظروف و فلزات از جمله مس، طلا و نقره اجرا می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از بازار مینا، مینا در لغت به معنی آسمان آبی است و میناکاری به جهت نقش و نگارهای ظریف آبی و فیروزه‌ای آن به این نام معروف شده است. استفاده از محصولات میناکاری به ویژه ظروف و تابلوهای میناکاری شده از گذشته در خانه‌های ایرانی به عنوان بخشی از دکوراسیون و چیدمان حضور داشته است. از این هنر در تولید انواع لوازم تزئینی مانند طلا و جواهرات نیز استفاده می‌شود. کاماپرس در ادامه به معرفی هنر میناکاری می‌پردازد؛

میناکاری و قدمتی به بلندای تاریخ

میناکاری یکی از هزاران هنر اصیل ایرانی است که قدمت آن به بیش از هزار و 500 سال می‌رسد، به‌طوری که اولین نمونه‌های هنر میناکاری مربوط به دوره هخامنشیان است. یک بازوبند طلای میناکاری شده یکی از نمونه‌های قدیمی این هنر است. این هنر امروزه غالبا بر روی فلز مس و ورق مس انجام می‌شود. با وجود این، قابلیت اجرای این هنر بر روی فلزاتی چون طلا و نقره نیز وجود دارد.

میناکاری چطور انجام می‌شود؟

در هنر میناکاری، شیشه یا همان لعاب مینا ابتدا در یک قطعه فلز یا کاشی طی یک فرایند حرارت داده شده و ذوب می‌شود. در واقع در این فرایند لایه شیشه بر روی یک ماده دیگر ادغام می‌شود. امروزه با توجه به مقاومت و استحکام بالای ورق مس، میناکاری معمولا بر روی مس انجام می‌شود و قیمت پایین‌تری نیز نسبت به دیگر فلزات دارد. با این حال استفاده از نقره ظریف برای تولید ظروف میناکاری همچنان کاربرد دارد. جواهرات و زیورآلات میناکاری شده نیز غالبا بر روی فلز طلا انجام می‌شوند.

بازار مینا-کاماپرس

انواع میناکاری کدامند؟

هنر میناکاری امروزه در دو نوع مینای خانه بندی و مینای نقاشی تولید و عرضه می‌شود؛ این دو نوع میناکاری در ادامه معرفی شده است؛

آریاک سفر

از مینا خانه بندی چه می‌دانید؟

نوع خانه بندی یا مینا سیمی یکی از سبک‌های قدیمی در تولید میناکاری است. در این نوع مفتول‌های بسیار نازک را به شکل دلخواه درآورده و سپس با چسب بر روی قطعه مورد نظر قرار داده و نهایتا با لعاب شیشه‌ای پوشانده می‌شود. در مرحله بعدی قطعه در حرارت حدود 1000 درجه قرار داده می‌شود و پس از جوش خوردن مفتول‌ها به قطعه، سطح کار را با رنگ‌های مخصوص میناکاری می‌پوشانند. نهایتا قطعه مورد نظر برای مدت 3 دقیقه دیگر داخل کوره قرار داده می‌شود. این عمل موجب سیاه شدن مفتول‌های برنجی می‌شود که با اسیدکاری به حالت اولیه برمی‌گردد.

مینا نقاشی چیست؟

در روش میناکاری نقاشی ، همانطور که از نام آن پیدا است، نقاشی‌هایی بر روی یک لعاب شفاف کشیده می‌شود. در این شیوه تولید میناکاری، ابتدا شی مورد نظر براساس طرح قبلی ساخته شده و نهایتا بر روی آن در حدود سه الی چهار بار لعاب‌ دهی صورت می‌گیرد. با هر بار لعاب دهی، برای تثبیت رنگ لعاب، قطعه در دمای 700 درجه کوره قرار می‌گیرد. پس از انجام این فرایند، طرح‌های نقاشی بر روی لعاب سفید شفاف کشیده شده و مجددا از دمای 400 تا 500 درجه عبور داده می‌شود.

محبوب‌ترین آثار میناکاری

مهم‌ترین استفاده میناکاری به عنوان یک وسیله دکوراتیو لوکس و زیبا در چیدمان منزل است، قرار دادن انواع انواع بشقاب، گلدان، کاسه، قاب‌های عکس، تابلو‌های میناکاری در خانه، نه تنها به خانه جلوه‌ای اصیل می‌بخشد، بلکه سبب ایجاد فضایی آرامش بخش نیز می‌شود. این آثار غالبا با هنرهای دیگر از جمله طلاکاری، خاتم‌کاری، مینیاتور، جواهرسازی و غیره ترکیب می‌شود.

از دیگر آثار محبوب میناکاری می‌توان به اشیای تزیینی، جعبه‌های آرایش زنانه، جعبه‌های خاتم‌کاری و میناکاری، سرویس چای‌خوری و شربت خوری، قلیان، جعبه قرآن، زره، آیینه، قلمدان، کمربند و انواع زیور آلات میناکاری شده شامل گوشواره، سینه ریز، گلوبند، انگشتر و مدال اشاره کرد.

بازار مینا-کاماپرس

قیمت میناکاری

قیمت میناکاری با توجه به عوامل متعددی چون نوع فلز، ابعاد، استاد سازنده، کیفیت، برند و بسیاری موارد دیگر متغیر است. هرچند باید توجه داشت که قیمت میناکاری با توجه ارزش زحمات و تلاش‌های استاد سازنده معمولا بالا است. البته خرید محصولات میناکاری بدون واسطه و به صورت مستقیم از تولید به مصرف، تاثیر بسیاری در کاهش قیمت محصول مورد نظر دارد.

خرید میناکاری از مجموعه بازار مینا

مجموعه بازار مینا به عنوان یک فروشگاه آنلاین معتبر در زمینه عرضه انواع محصولات صنایع دستی ایرانی مانند میناکاری است. مهم‌ترین مزیت مجموعه بازار مینا ، حذف واسطه در فروش و عرضه محصولات به شکل کاملا مستقیم و از تولید به مصرف است؛ این مسئله تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت انواع میناکاری با کیفیت دارد.

با خرید میناکاری از مجموعه بازار مینا می‌توانید کالای مورد نظر خود را متناسب با بودجه و سلیقه خود از میان صدها محصول متنوع خریداری کرده و از پشتیبانی و پاسخگویی سریع این مجموعه نیز بهره‌مند شوید. ضمن این‌که برای خرید از بازار مینا علاوه بر وبسایت، می‌توانید از طریق اپلیکیشن مخصوص بازار مینا بر روی گوشی همراه خود نیز اقدام کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بازار مینا
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز