جولان آپارتمان‌های زیر قیمت و معیوب در بازار مسکن

ژیوار

در رکود کنونی بازار مسکن شاهد افزایش فایل های فروش آپارتمان هایی هستیم که قیمت آنها نسبت به عرف بازار پائین تر است اما به دلیل معایبی همچون بدنقشه بودن، نداشتن پارکینگ، قرار گرفتن در طبقات بالا بدون آسانسور، فرسوده بودن بیش از حد ساختمان و … مشتری برای آنها پیدا نمی‌شود.

به گزارش کاماپرس، متقاضیان مسکن که بودجه آنها از قیمت خانه های موجود در بازار فاصله زیادی دارد در مراجعه به بنگاه های املاک با فایل هایی روبرو می شوند که مشاوران تلاش می کنند آنها را واحدهای ارزان قیمت یا زیر قیمت بنامند اما بازدید از این واحدها اغلب متقاضیان را از خرید منصرف می کند.

این آپارتمان ها معایبی دارند که حتی زیر قیمت بودن نیز جبران کننده معایب آنها نیست و تنها مشتریانی به خرید چنین واحدهایی رضایت می دهند که از مستاجری به ستوه آمده باشند یا آپارتمان مورد نظر را نه برای سکونت بلکه برای اجاره دادن و حفظ ارزش سرمایه خود خریداری کنند.

این روزها تعداد این گونه آپارتمان ها در میان فایل های فروش بنگاه های املاک در حال افزایش است چرا که مالکان این واحدهای مسکونی به دنبال افزایش قیمتی که طی 3 سال اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده حالا مالک آپارتمان هایی هستند که بین 700 میلیون تا 900 میلیارد تومان قیمت دارد در حالی که 3 سال قبل این آپارتمان ها حتی با قیمت 300 میلیون تومان هم خریدار نداشت.

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

دریان سفر امید

کمبود عرضه  آپارتمان های زیر 5 سال ساخت

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی به وضعیت بازار مسکن پرداخته و به افزایش فایل های فروش آپارتمان های چند سال ساخت و کم امکانات اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه تحقیقات میدانی از وضعیت بازار مسکن حکایت از آن دارد که عمده فروشنده‌های حاضر در بازار از جنس افرادی هستند که قصد «تبدیل به احسن» دارند. به بیان دیگر این فروشنده‌ها در صورتی که موفق به فروش ملک خود شوند، می‌خواهند آپارتمان بهتری را که به لحاظ متراژ بزرگ‌تر، به لحاظ سن ساختمان کم‌سن‌تر یا به لحاظ موقعیت مکانی در محله مرغوب‌تر واقع شده باشد خریداری کنند.

این امر موجب شده در حال حاضر عمده عرضه از جنس آپارتمان‌های میانسال باشد و در شرایطی که تعداد نوسازهای فروشی نسبت به سایر فایل‌ها اندک است، حتی آپارتمان‌های کم‌سن و زیر پنج سال ساخت نیز در بازار فروش مسکن کم‌تعداد هستند. در واقع چون متقاضیان تبدیل به احسن اغلب می‌خواهند از خانه‌های قدیمی‌تر با امکانات کمتر به خانه‌های با امکانات مطلوب‌تر نقل مکان کنند، جنس عرضه در بازار فعلی مسکن نیز متاثر از این واقعیت است و خانه‌های میانسال و کم‌امکانات (بدون پارکینگ، آسانسور، بالکن و نظایر آن) در فایل‌های فروش افزایش یافته است.

از سوی دیگر متقاضیان تبدیل به احسن تا نتوانند خانه‌های فعلی را بفروشند، امکان خرید آپارتمان دیگری را ندارند و چون خریدارانی از جنس خود آنها در بازار حضور دارند، عملا بازار مسکن دچار یک سیکل معیوب است که راهی برای خروج از رکود معاملاتی ندارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز