سهم ناچیز کسب و کارهای ایرانی از بازدید شبکه‌های اجتماعی

100 برند پربازدید ایرانی، تنها 5 درصد از توجه ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص دادند!

طبق تازه‌ترین گزارش دیتاک، «100 برند پربازدید ایرانی» تنها 0.4 درصد از محتوا و 0.5 درصد از بازدید کل سالانه ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

مجموعه دیتاک که در حوزه سوشال لیسنینگ فعال است و سابقه انتشار گزارش‌های موفقی چون گزارش‌های سالانه درباره رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را در کارنامه دارد، به تازگی گزارشی را با عنوان «100 برند پربازدید ایرانی» منتشر کرده و در آن به بررسی حضور و فعالیت برندهای مطرح ایرانی در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

بازدید 22 میلیاردی کاربران از 100 برند پربازدید ایرانی

بر اساس این گزارش، در سال گذشته کاربران مجموعا بیش از 22 میلیارد بار از محتوای مربوط به 100 برند پربازدید ایرانی بازدید کرده‌اند. این رقم، معادل با .5 درصد از کل بازدید ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی در سال گذشته است. محتوای مربوط به این برندها نیز حداکثر 0.4 درصد از محتوای تولیدی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی بوده است. از این آمار به نظر می‌رسد برندهای مطرح ایرانی هنوز از ظرفیت‌های نامحدود شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار آنطور که باید و شاید استفاده نمی‌کنند. 

دریان سفر امید

نگاهی به فهرست 100 برند پربازدید ایرانی؛ سهم 58 درصدی صنعت مخابرات از بازدید 100 برند

100 کسب و کار پربازدید، در 12 صنعت گوناگون فعال بوده و  93 مورد از آنها در حوزه B2C فعال هستند. همچنین، 58 مورد از این 100 کسب و کار «خصولتی» تشخیص داده شده‌اند (اگرچه، تشخیص خصولتی، دولتی یا خصوصی بودن یک کسب و کار در ایران امری دشوار است و همواره با درصدی خطا همراه است.). از میان این صنایع، صنعت مخابرات و خدمات اینترنتی با سهم 57.6  درصدی از بازدید کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی را به خود اختصاص داده و با اختلاف، پربازدیدترین صنعت ایرانی در فضای مجازی شده است. صنعت خودرو و قطعه‌سازی با 14.1  درصد در رتبه دوم و کسب و کارهای آنلاین با 10.1 درصد در رتبه سوم قرار دارند.

کسب و کارهای غیر دیجیتال، پیشتازان دنیای شبکه‌های اجتماعی

در فهرست ۱۰۰ کسب و کار پربازدید ایرانی، ۴۹ درصد در بخش «سرویس و خدمات» فعال هستند، ۳۵ درصد «کالا» و ۱۶ درصد «پلتفرم» هستند. نکته جالب دیگر، این است که کسب و کارهایی که ماهیتی غیر دیجیتال دارند، با ۶۶ درصد، بیشترین سهم از ۱۰۰ کسب و کار پربازدید را به خود اختصاص داده‌اند. این یعنی، برای جلب توجه مخاطبان در فضای شبکه‌های اجتماعی لزوما نیاز نیست کسب و کار ماهیتی آنلاین داشته باشد و اتفاقا، کسب و کارهای غیر دیجیتال توانسته‌اند توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به مراتب بیش از کسب و کارهای دیجیتال یا کسب و کارهای با ماهیت مرکب جلب کنند. 

رویکردی نو به فعالیت برندها در شبکه‌های اجتماعی

این گزارش با بررسی و تحلیل میلیون‌ها محتوای منتشرشده درباره بیش از 1300 کسب و کار مطرح ایرانی در شبکه‌های اجتماعی تهیه شده است. دیتاک با بررسی ملاک‌هایی چون «آگاهی از برند در شبکه‌های اجتماعی» و «سهم صدای اجتماعی» با کمک علوم اجتماعی محاسباتی و بهره‌گیری از متخصصان رشته‌های مختلفی چون علوم اجتماعی و متخصصان علم داده این پژوهش را انجام داده است. علوم اجتماعی محاسباتی رویکردی بین رشته‌ای است که از رویکردهای محاسباتی در مطالعه پدیده‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

اهداف گزارش 100 برند پربازدید ایرانی

هدف از انتشار این گزارش در درجه اول تاکید بر اهمیت حضور و فعالیت برندها در شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های بدیع و نامحدود این فضا برای کسب و کارها بدون توجه به ماهیت محصول و برند آنها و در درجه دوم ارائه یک دید جامع از نگرش مردم نسبت به برندهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است.

دیتاک همچنین امیدوار است، آمار و ارقام دقیق و تحلیل‌های داده‌محور این گزارش الهام‌بخش مدیران کسب و کارها در تدوین استراتژی‌ و برنامه‌ریزی برای فعالیت در فضای شبکه‌های اجتماعی باشد.

بعضی نکات قابل تامل گزارش «100 برند پربازدید ایرانی»

  • در فهرست صد برند پربازدید، هیچ نماینده‌ای از صنعت پوشاک حضور ندارد.
  • در این فهرست نام باشگاه‌های ورزشی در نظر گرفته نشده است؛ در صورتی که این نام‌ها لحاظ می‌شد، پرسپولیس و استقلال به ترتیب چند برابر صدر نشین‌های این فهرست بازدید داشته‌اند. علاوه بر این بازدید مرتبط با تیم‌های باشگاهی برندهای حاضر در این لیست (مانند فولاد، مس سرچشمه، گل‌گهر و…) از محتوای مورد بررسی حذف شده‌اند.
  • برندهای مطرحی همچون تلاونگ، مهرام، سان استار،تک ماکارون و… نیز به دلیل سیاست‌های تبلیغاتی خود، در بین لیست صد برند دیده نمی‌شوند.
  • در این گزارش، منظور از سرویس‌های پلتفرمی، کسب‌وکارهایی هستند که به‌عنوان واسطه بین سرویس‌گیرنده و سرویس‌دهنده عمل می‌کنند؛ مانند اسنپ و تپسی که بین راننده و مسافر ارتباط برقرار می‌کنند.
  • در میان صنایع پربازدید این لیست، آن‌هایی که رقابت شدید بین دو برند اصلی در آنها در جریان است، سهم بیشتری از بازدیدها در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. به طور مثال صنعت مخابرات با دو برند رقیب یعنی ایرانسل و همراه اول جایگاه نخست را در بین صنایع دارد.

 جزئیات بیشتر درباره این گزارش، چرایی و روش انجام آن را در این مطلب از وبلاگ دیتاک بخوانید.

انتهای پیام

مرتبط با : دیتاک
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان