تاجر ورشکسته چگونه اعاده اعتبار می کند؟

وکیل ورشکستگی - کاماپرس
ژیوار

در رویه دادگاه ها در مورد اینکه آیا شرکت ها قابلیت اعاده اعتبار دارند و یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. در این مقاله بر آنیم تا بحث اعاده اعتبار تاجر ورشکسته را از زوایای مهم مورد بررسی قرار دهیم و به سوالات کلیدی شما در این باب توسط بهترین وکیل در تهران و شهرستانها که در این امر تخصص کافی را دارد پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

قبل از شروع باید بدانید که اعاده اعتبار در موارد زیر امکان‌پذیر است:

  • موردی که تاجر تمام دیون خود را پرداخته است .
  • موردی که تمام دیون خود را نپرداخته است .

اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

اعاده‌ی اعتبار، فرصتی است که قانون به تاجر داده است تا به موجب حکم دادگاه اعتبار از دست رفته خود را برگرداند و بتواند دوباره فعالیت تجارتی داشته باشد. بهترین وکیل ورشکستگی در تهران خاطر نشان می شود که این اعاده اعتبار انواع مختلفی دارد و مستلزم مراحل و شرایطی است که جلوتر با آنها آشنا می شوید.

اگر در باب امور شرکت های تجاری و تجار سوالی در ذهن دارید مقالاتی که در این باب تهیه شده اند، می تواند برای ارتقا آگاهی شما بسیار مفید، کارآمد و کافی باشند. سایت حقوقی محمد حاجیلو و همکاران یکی از مراجع به روز حقوقی در باب حقوق تجارت است که با مراجعه به آن ضمن دسترسی به مقالات مفید و کارآمد در این حوزه می توانید از امکان مشاوره تخصصی با برترین وکلا بهره‌مند گردید.

انواع اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

انواع اعاده اعتبار اهتبار تاجر را می توان از قرار زیر دانست:

دریان سفر امید
  • اعاده اعتبار حقی یا واقعی: این نوع اعاده اعتبار تاجر ورشکسته زمانی است که تاجر ورشکسته کلیه ی بدهی های خود به علاوه خسارات تاخیرتادیه را پرداخت کرده باشد. در واقع تاجر با پرداخت تمام قروض خود، صلاحیت و حسن نیت خودش را ثابت و مجددا اعتماد مردم را جلب کرده. بنابراین شایسته ی تجارت کردن است.
  • اعاده اعتبار قانونی یا حکمی: این نوع اعاده اعتبار تاجر ورشکسته در حالتی اتفاق می افتد که با اینکه تاجر کلیه دیون خودش را پرداخت نکرده است، ولی قانون با شرایطی به تاجر حق داده که بتواند تقاضای اعاده ی اعتبار کند.

شرایط اعاده اعتبار برای تاجر ورشکسته چیست؟

اما چه شرایطی لازم است تا تاجر ورشکسته بتواند اعاده اعتبار نماید؟ در پاسخ بهترین وکیل قرارداد تجاری در تهران به موارد زیر اشاره می نماید:

  • پنج سال از تاریخ اعلان ورشکستگی گذشته باشد
  • تاجر در این مدت ۵ سال به درستی عمل کرده باشد.
  • به تعهدات قراردادی خود که به موجب قرارداد ارفاقی با طلبکاران منعقد کرده، عمل کرده باشد .
  • کلیه ی طلبکاران از دریافت طلب خود صرف نظر کرده باشند.
  • همه ی طلبکاران به اعاده ی اعتبار او بدون اینکه طلب خود رو ببخشند، رضایت داده باشند.

مدارک اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

تاجر ورشکسته برای طرح دعوی لازم است که کلیه دیون خود اعم اصل و متفرعات و خسارات را پرداخته باشد و اسناد پرداخت دیون را ضمیمه دادخواست خود نماید. بدیهی است که این پرداختی ها نباید از مبالغی باشد که سند عدم کفایت دارایی که نزد طلبکاران می باشد کمتر باشد..

مراحل اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

تاجر دادخواست اعاده اعتبار را به دادگاهی تقدیم می کند که حکم ورشکستگی را صادر کرده است

دادگاه درخواست تاجر را ظرف مدت یک ماه آگهی می کند تا طلبکارانی که طلب خود را از تاجر دریافت نکردند، این فرصت را داشته باشند که به درخواست تاجر اعتراض کنند. در بخش های بعد به این اعتزاض خواهیم پرداخت. نکته ی مهم در این بحث آن است که تاجری که به ورشکستگی به تقلب محکوم شده است، نمی تونه اعاده اعتبار کند. مگر اینکه مجازاتش را تحمل کرده یا اینکه مورد عفو قرار گرفته باشد. به علاوه از اعلام ختم عملیات ورشکستگی هم ۵ سال گذشته باشد و تمام قروض خود را پرداخت کرده باشد. بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران ذکر این نکته را خالی از لطف نمی داند که باتوجه به اعمالی که دراین نوع ورشکستگی (به تقلب) توسط مرتکب صورت می گیرد، که در واقع  توسل به اعمال و وسایل متقلبانه برای ضرر رساندن به طلبکاران است، این جرم را نوع خاصی از کلاهبرداری می توان در نظر گرفت. منتها جرم کلاهبرداری جرمی عام و ورشکستگی به تقلب نوع خاصی از کلاهبرداری محسوب میشود و این تفاوت بین دو جرم است..

در ادامه باید بدانید که تاجری که به ورشکستگی به تقصیر محکوم شده، برای اعاده اعتبار شرایط بالا در موردش اجرا می شود. با این تفاوت که مدت زمان بالا ۴ سال است.

وکیل ورشکستگی - کاماپرس

زمان اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

هدف قانونگذار از وضع احکام و مقررات مربوط به ورشکستگی آن است که طلبکاران به کلیه حقوق خود نائل شوند. از آنجایی که در اعاده اعتبار واقعی، فرض بر آن است که تاجر می خواهد تمام طلب طلبکاران را پرداخت نماید؛ فلذا این اعاده محدود به زمان خاصی نیست وهر زمان که معلوم شود کلیه بدهی های تاجر پرداخت شده است، می تواند نسبت به اعاده اعتبار واقعی اقدام نماید.

در این بین لازم به ذکر است که حتی اگر فاصله بین ختم تصفیه و تقاضای اعاده اعتبار واقعی، فاصله بسیار اندکی باشد، دادگاه حق مخالفت نداشته و اساسا در قانون تجارت و قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی نیز این مساله مقید به زمان خاصی نشده است.

اعتراض طلبکاران به اعاده اعتبار تاجر ورشکسته چگونه است؟

همانطور که در بخش های پیشین گفته شد این دعوی باید دارای شرایط قانونی مخصوص به خود باشد و اکثر این شروط نیز جهت حفظ حقوق طلبکاران قانونگذاری شده است. بنابراین اگر تاجر ورشکسته بدون رعایت هر یک از این شروط، بخواهد جهت اعاده اعتبار خود، از مرجع قضایی حکم بگیرد، هر یک از طلبکاران باید این حق را داشته باشند که به این اقدام وی اعتراض نمایند.

فلذا طلبكاراني كه طلب خود را كاملاً دريافت نكرده‌اند، مي‌توانند به دادخواست اعاده اعتبار اعتراض نمايند. از همراهی شما سپاسگزاریم. اگر با وجود پاسخ به سوالات متعدد کاربران در یان مقاله همچنان سوالی در ذهن دارید، می توانید با مراجعه به سایت حقوق و کیفری محمد حاجیلو و همکاران که با سالها سابقه درخشان در امور شرکت های تجاری و ورشکستگی فعال است مراجعه نموده و از راه های ارتباطی موجود به جهت اسفاده از مشاوره تحصصی با وکلای برتر بهره مند گردید.

انتهای پیام

مرتبط با : دفتر حقوقی حاجیلو
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز