کتابی که قبل از هر قضاوتی باید بخوانید

ژیوار

ما آدم‌ها از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که به بستر برمی‌گردیم، در موقعیت‌های مختلفی ناچار می‌شویم که قضاوت کنیم و بر اساس این قضاوت تصمیم بگیریم.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از این قضاوت‌ها و تصمیم‌ها، تاثیرهای ماندگاری بر زندگی ما دارند؛ به همین خاطر مهم است که درباره روند قضاوت کردن و تصمیم گرفتنِ خودمان نگاهی دقیق داشته باشیم.

موسسه فرهنگی دکسا، در ادامه انتشار مجموعه کتاب‌های «مهارت‌های نرم» کتابی با عنوان «قضاوت انسانی» را به بازار نشر عرضه کرده است. این کتاب، سعی دارد مخاطب را با فرایند قضاوت کردن، عوامل موثر بر قضاوت و همچنین راه‌های بهبود قضاوت آشنا کند.

جان ویلکاکس، دانشمند علوم‌شناختی در دانشگاه استنفورد که در رشته‌های فلسفه و روان‌شناسی نیز صاحب‌نظر است، این کتاب را در سال 2022 به رشته تحریر درآورد. وی در فصل‌های ابتدایی کتاب به روند قضاوت کردن و عوامل موثر بر آن اشاره می‌کند. جان پس از مروری بر مفاهیم و سنجه‌های اولیه، با هنرمندی تمام به مخاطب نشان می‌دهد که چطور در حالی که فکر می‌کند، قضاوتی صحیح دارد اما اقدامی اشتباه را در پیش گرفته است. وی با تمرکز بر رابطه بین عواطف، عقلانیت و قضاوت کردن، مسیرهایی که منجر به قضاوت‌های ناصحیح می‌شوند را مرور می‌کند.

دریان سفر امید

جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین بخش کتاب، فصل‌های پایانی آن است که به مخاطب مهارت‌ها و توصیه‌هایی برای قضاوت کردن ارائه می‌دهد. یکی از این توصیه‌ها به مخاطب این نکته را گوشزد می‌کند که «نسبت به خودتان شکاک باشید: انتظار عدم صحت در قضاوت را داشته باشید و فروتنی را پذیرا شوید… باید با ماهیت خطاپذیر انسان کنار بیاییم: انسان‌ها کامل نیستند، خصوصا در قضاوت‌هایشان و اگر واکنش مناسبی در این خصوص نشان دهیم، این موضوع اشکالی ندارد. اما فکر می‌کنم واکنش مناسب متضمن آن است که تلاش کنیم صحت قضاوت‌هایمان را بهبود بخشیم. چنین کاری ممکن است. شواهد نشان داده‌اند که برخی افراد صحیح‌تر از دیگران قضاوت می‌کنند، برخی حتی کاملا کالیبره‌اند و نیز اینکه صحت در قضاوت را می‌توان دست کم در برخی سیاق‌ها به نحوی اساسی بهبود بخشید.»

بیشتر بخوانید:

نویسنده در ادامه مبحث خطاپذیری انسان‌ها، به مخاطب توصیه می‌کند گشوده و فعالانه به تفکر بپردازد. ویلکاکس می‌نویسد: خطاپذیری قضاوت‌هایمان باید موجب شود که ذهنی گشوده داشته باشیم، خصوصا در مقابل این امکان که برخطا باشیم و نیز این امکان که ایده‌هایی که درباره آن‌ها اطمینان داریم، ممکن است خطا باشند. اما دلیل دیگر نیز برای گشودگی ذهن داریم: شواهد حاکی از آن‌اند که گشودگی فعالانه می‌تواند صحت قضاوت‌های‌مان را بهبود بخشد. مقصود از گشودگی فعالانه در اینجا جستجوی شواهدی علیه نظرات مرجع‌مان و در نظر گرفتن فرضیه‌های بدیل و چشم‌اندازهای دیگران است.

کتاب «قضاوت انسانی» را یاسر خوشنویس ترجمه کرده است. پیش از این کتاب‌های قابل توجهی از جمله فلسفه تحلیلی چیست؟، فرهنگ کوچینگ، نبرد سیم‌ها، فلسفه علوم طبیعی، تاریخ اجتماعی معرفت، انقلاب علمی و مهارت‌های پایه‌ای تفکر انتقادی توسط یاسر ترجمه شده‌اند. وی در یادداشتی که در ابتدای کتاب آمده، نوشته است: ترجمه این کتاب تجربه‌ای خوشایند بود و سهل‌تر و سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردم پیش رفت، چراکه موضوع و محتوا چنان جالب بود که کنجکاوی و علاقه زیادی آن را دنبال می‌کردم. با این همه ذکر این نکته ارزشمند است که خواندن و نوشتن و ترجمه کردن درباره قضاوت صحیح یک امر است و تمرین کردن برای آنکه صحیح قضاوت کنیم، امری دیگر. مهارتِ صحیح قضاوت کردن همانند هر مهارت دیگری تنها با خواندن حاصل نمی‌شود، بلکه به تأمل و واکاوی مداوم، به کار بستن توصیه‌ها و تمرین کردن نیاز دارد.

«قضاوت انسانی» در تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 280 هزار تومان راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب و سایر کتاب‌های دکسا را می‌توان از کتابفروشی‌های آنلاینی از جمله 30بوک، ایران‌کتاب، شهرکتاب آنلاین و نهنگ تهیه کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکدکساشهرکتاب آنلایننهنگ
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز