خرید کدام پنل خورشیدی برای خانه مناسب‌تر است ؟

پنل خورشیدی- کاماپرس
ژیوار

با افزایش هزینه مصرف برق و البته از راه رسیدن قبض‌های نجومی برق برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها، مراکز تولیدی بزرگ و حتی خانه‌های ویلای و مجتمع‌های بزرگ تجاری و مسکونی بسیار به این فکر افتاده‌اند که برای تأمین برق موردنیاز خود به سراغ استفاده از انرژی خورشیدی بروند. از همین رو چند سالی است که در کشور ما هم بحث خرید پنل‌ خورشیدی برای مصارف صنعتی و خانگی به میان آمده است.

به گزارش کاماپرس، در چنین شرایطی هنوز نکات مبهم و سؤالات کلیدی بسیاری در ذهن افراد است؛ پرسش‌های نظیر اینکه آیا نصب پنل‌های خورشیدی خانگی مقرون‌به‌صرفه است و یا درآمد حاصل از برق تولیدشده چقدر است؛ از همین رو با محمدرضا نسایی، مدیر مجموعه تک اینورتر گفت‌وگو کردیم.

خرید پنل خورشیدی برای آپارتمان

محمدرضا نسایی در پاسخ به این پرسش که چه پنل خورشیدی برای آپارتمان مناسب است، می‌گوید که استفاده و نوع سیستم‌های خورشیدی به متراژ آپارتمان،‌ ویلا و یا تعداد نفرات بستگی ندارند، بلکه میزان مصرف در این باره حرف نخست را می‌زند و به همین دلیل نمی‌توان تخمین زد که برای مصارف شخصی چه نوع پنل خورشیدی باید تهیه کرد.

انواع سیستم خورشیدی

سیستم آن‌گرید (On Grid): سیستم‌های آن‌گرید به اصطلاح روزکار بوده و به شبکه سراسری برق شهری متصل هستند. می‌توان از آن برای محیط‌های اداری و یا تجاری بهره برد.

سیستم آف‌گرید (Off Grid): سیستم آف‌گرید 24 ساعته فعال است و برای مناطقی استفاده می‌شود که برق شهری وجود ندارد. چگونگی و هزینه استفاده از این سیستم نیز متغیر است و با توجه به تابش نورخورشید و میزان مصرف مشخص می‌شود.

دریان سفر امید

پنل خورشیدی- کاماپرس

سرمایه‌گذاری 150 میلیون تومانی

به باور این فعال بازار، در حال حاضر و با توجه به قیمت برق در کشور، خرید پنل خورشیدی برای مصارف خانگی توجیه اقتصادی ندارد؛ اما توصیه من به شهروندان راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک آن‌گرید است. با راه‌اندازی چنین نیروگاهی و با سرمایه 150 میلیون تومانی می‌توان یک درآمد مطمئن داشت؛ حداقل چنین سرمایه‌گذاری درآمد حداقلی ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان است که هر 6 ماه یک‌بار این رقم افزایش می‌یابد.

محمدرضا نسایی تأکید می‌کند که با عقد قراردادی با اداره برق می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه تولید برق از پنل‌های خورشیدی داشت. این نوع از سرمایه‌گذاری برای افرادی که حوصله ریسک و بازاریابی ندارند، بسیار امن است؛ هرچند که میزان سرمایه‌گذاری در حال حاضر نسبت به سال 95 تا 96 کاهش یافته است.

پرفروش‌ترین پنل‌های خورشیدی در بازار

مدیر مجموعه تک اینورتر ادامه می‌دهد که در حال حاضر از پنل خورشیدی 5 وات تا 700 وات وارد کشور شده است و می‌توان گفت که پنل‌های در حدود رنج 100، 150، 270، 330، 380، 400 و 500 وات در زمره پرفروش‌ترین پنل‌ خورشیدی هستند.

به باور این فعال بازار، تمامی پنل‌های خورشیدی تقاضا و مصارف خاص خود را دارد، اما پنل‌ خورشیدی  100 تا 500 وات بیشتر برای مصارف خانگی، مراکز تجاری و مجتمع‌های بزرگ مسکونی مناسب هستند. او به مصرف‌کنندگان خانگی و حتی مدیران صنایع بزرگ استفاده از این پنل‌های خورشیدی را توصیه می‌کند و می‌گوید در هنگام خرید حتماً باید این نکات در نظر گرفته شود:

  • خرید جنس باکیفیت با بازده بالا: پنل خورشیدی بی‌کیفیت با گذشت زمان دیگر کارایی روزهای نخست را نخواهد داشت و میزان برق تولیدی آن کاهش می‌یابد.
  • داشتن تفکر منطقی در هنگام خرید: پیش از هر اقدامی بدانید که قصد شما برای خرید یک پنل خورشیدی چیست و محصولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما هم‌خوان باشد.
  • درنظرگرفتن بودجه: توجه بیش از اندازه به قیمت‌ها نداشته باشید؛ چراکه در اکثر مواقع گران‌ بودن قیمت محصول به معنای کلاهبرداری نیست و خرید یک محصول ارزان، به معنای هدررفتن بودجه است.
  • بررسی دقیق: پیش از هر اقدامی به‌دقت تمامی مدل‌های موجود در بازار را بررسی کنید تا خرید منطقی‌تری داشته باشید.
  • مشورت با متخصص: بهتر است با مشورت‌های افراد متخصص خرید انجام دهید تا هم محصولی باکیفیتی را انتخاب کنید و هم خرید ایده‌آلی داشته باشید.

مدیر مجموعه تک اینورتر، سهم پنل خورشیدی برای تأمین برق موردنیاز را در آینده زیاد می‌داند و بر این باور است که تا 10 سال آینده و با بالارفتن رقم قبض‌های برق بسیاری از شهروندان بدون شک برای تامین مصرف به سمت استفاده از پنل‌های خورشیدی روی می‌آورند؛ هرچند که در حال حاضر تمایل چندانی برای مصارف خانگی وجود ندارد.

این فعال بازار استفاده از پنل‌ خورشیدی را برای این دسته از افراد ضروری می‌داند:

  • باغ و ویلاهای بزرگ
  • خانه‌های با متراژ بالا
  • فضا‌های بزرگ اداری و تجاری
  • مجتمع‌ها و برج‌های مسکونی

پنل خورشیدی- کاماپرس

مزایای استفاده از پنل خورشیدی

استفاده از پنل‌ خورشیدی ویژگی‌های خاص خود را دارد که به‌عنوان‌مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش چشمگیری قبض برق
  2. دسترسی به برق در تمامی مناطق
  3. نصب آسان و قابل‌نصب در تمامی مناطق
  4. استفاده از انرژی پاک
  5. سرمایه‌گذاری بلندمدت سودده

بازدهی سریع پنل‌ خورشیدی پس از نصب

محمدرضا نسایی در گفت‌وگو با کاماپرس، می‌گوید که پنل‌ خورشیدی از زمان نصب البته با توجه به شرایط محل قرارگیری بازدهی دارند و نیاز به گذشته زمان چندانی نیست؛ اما برخی از عوامل مانند نور مستقیم خورشید، دمای هوا، چگالی هوا و سرعت باد بر بازدهی بهتر تأثیر می‌گذراند.

بیشتر بخوانید:

خرید کدام پنل خورشیدی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟

مدیر مجموعه تک اینورتر معتقد است که پنل‌های خورشیدی در بازار کنونی تمامی از چین وارد می‌شوند و پنل‌‌های تولید شده در داخل چون خط تولیدی مشخصی در کشور ندارد، باکیفیت نیستند. بنابراین نمی‌توان گفت که خرید پنل‌ها و یا حتی اینورترهای خورشیدی ایرانی اقدامی مقرون‌به‌صرفه است.

معرفی پنل‌های خورشیدی معتبر در بازار

این فعال می‌گوید که اکنون به دلیل تحریم‌ها پنل‌های خورشیدی ساخت کشورهای اروپایی و آمریکا وارد نمی‌شود، اما می‌توان پنل‌های ساخت کشور چین را خریداری کرد. از بهترین آنان می‌توان به مواردی همچون ترینا، جی ای سولار، لانگی و کاندین سولار اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت‌های چینی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنل خورشیدی در جهان هستند. چین توانسته با سرمایه‌گذاری در این زمینه، از میان 7 تولیدکننده برتر 6 جایگاه را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : تک اینورترمحمدرضا نسایی
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان