بررسی مشکلات واردات مواد در صنعت دیرگداز

مهرگداز
ژیوار

تولید نسوز و مواد دیرگداز از ظهور تولید سفال و فلز در پهنه ایران باستان شروع شده و به شکل امروزی آن در کشور با احداث کارخانه نسوز امین‌آباد در سال 1318 وارد مرحله جدیدی شد.
به گزارش کاماپرس، این صنعت با رشد مصرف نسوز در صنعت سیمان و نیروگاه‌های برق به سرعت گسترش یافت و نقطه عطف افزایش تولید و تحول تکنولوژی در آن در سال 1352 با احداث کارخانه نسوز ذوب‌آهن با ظرفیت حدود 25 هزار تن همراه با تولید فولاد در کشور آغاز شد که این روند کماکان تا به امروز با ورود به عرصه تولید فلزات رنگین، صنعت شیشه، سرامیک، نفت، گاز و پتروشیمی ادامه دارد. نسوزها یا مواد دیرگداز به کلیه موادی اطلاق می‌شود که در درجه حرارت بالا خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر نمی‌کند و به‌خصوص در مقابل فشار، سایش و شوک حرارتی و خوردگی شیمیایی از خود مقاومت لازم را نشان می‌دهند. چنین موادی در طیف گسترده از صنایع کاربرد دارند و به‌عنوان کالای استراتژیک تلقی می‌شوند.

صنعت نسوز در کشور جزو صنایعی است که تحریم‌ها این فرصت را برای آن به‌وجود آورد تا صنایعی که نیازمند این ماده استراتژیک هستند، از تامین خارجی به سمت تولیدکنندگان داخلی گرایش پیدا کرده و نیاز خود را در داخل تامین کنند. برخی شرکت‌های تولیدکننده نسوز نیز با تولید نسوزهای خاص درصدد هستند که تقاضای تمام صنایع بالادست خود را پاسخگو باشند تا به واردات دیرگداز به داخل کشور نیازمند نباشیم؛ هرچند خود این شرکت‌ها برای تامین برخی از مواد اولیه خود نیازمند به واردات هستند و در گیرودار مسائل واردات با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند. شرکت فرآورده‌های مهرگداز در زمینه تولید نسوز فعالیت خود را از سال ۸۳ آغاز کرد. این شرکت در طرح اولیه خود ظرفیت ۲۰ هزار تنی را برنامه‌ریزی کرد، اما در طرح توسعه‌ای خود این میزان ظرفیت را به ۳۵ هزار تن در سال رسانید تا تقاضای نسوز صنایعی همچون سیمان، مس و فولاد را از طریق بازار داخل برطرف کند. این شرکت در پنج ماه نخست سال ۹۹ با وجود خالی ماندن بخشی از ظرفیت خود اما قادر شد که به اهداف پیش‌بینی خود برای نیمه نخست سال‌جاری دست پیدا کند.
اقبال خوب خوب بازار نسوزها
مهدی نعیمی، مدیرعامل فرآورده‌های نسوز مهرگداز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: تولید ۵ ماه نخست ما ۱۵ هزار و ۲۰ هزار تن نسوز بوده است، هر چند براساس برنامه تولید به سمت جلو پیش رفته‌ایم، اما بخشی از ظرفیت ما در این چند ماه خالی باقی مانده و شرکت با ۷۵ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید بوده است. نعیمی در ادامه با اشاره به این موضوع که وضعیت تقاضای بازار نسوز در سال‌جاری مناسب است، عنوان کرد: طی یکی دو سال گذشته با وجود تحریم‌ها، فولادسازان داخلی نسبتا میزان تولید خوبی داشته‌اند و از آنجا که ۹۰ درصد بازار نسوزها به فولادسازان تعلق دارد، بازار تولیدکنندگان نسوز نیز به نسبت خوب شده است. وی همچنین با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از نیاز داخل به نسوز از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، عنوان کرد: هرچند با تحریم‌ها بخشی از نیاز بازار به تولیدکنندگان داخلی سپرده شد و میزان واردات کاهش پیدا کرده است، اما در برخی مواد اولیه یا برخی نسوزهای خاص نیازمند واردات هستیم که مشکلات عدیده‌ای بر سر راه این واردات وجود دارد.

مشکلات واردات مواد دیرگداز

مدیرعامل فرآورده‌های نسوز مهرگداز در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه را باید از خارج از کشور وارد کنیم تا بتوانیم تولید نسوزهایی با گرید بالا داشته باشیم. از این رو برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود باید مراحل ثبت سفارش را انجام داده و از بانک مرکزی نیز تقاضای ارز داشته باشیم. این در حالی است که مشکل این روزهای بیشتر تولیدکنندگان آن است که از سوی بانک مرکزی یا به ما ارزی تخصیص داده نمی‌شود یا اگر هم ارزی تخصیص یابد به صورت قطره‌چکانی داده می‌شود. این در حالی است که هر نوع ارزی که به ما اختصاص می‌یابد باید از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کند و ما قادر به تهیه ارز آزاد نیز نیستیم.

دریان سفر امید

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

سلام پرواز ایرانیان
آهن ملل اصفهان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان