کولر گازی غیراستاندارد به ساکنان شهرهای سردسیر آسیب می زند

ژیوار

استفاده از کولر گازی قاچاق و غیراستاندارد در حالی در برخی استان‌های گرمسیر افزایش قابل توجهی داشته که میزان مصرف آنها تا دو برابر کولر استاندارد است. از آنجایی که در پیک گرما کشور با سهیمه‌بندی برق مواجه می شود. عملا این افزایش مصرف برق و توقف تولید برخی صنایع به دلیل سهیمه بندی، این کولر گازی غیراستاندارد به ساکنان شهرهای سردسیر نیز آسیب می زند.

به گزارش کاما پرس، در سال های اخیر به واسطه تورم هزینه‌های مصرف انرژی در کشور بالا رفته است. هرچند قیمت انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها هنوز ارزانتر است. با این حال به دلیل اینکه از آبان 1402 تعرفه برق در هر کیلووات ساعت به 547 تومان رسیده و احتمالا در سال 1403 نیز افزایش خواهد یافت، به همین دلیل خانواده‌ها برای کاهش هزینه‌های انرژی به مدیریت مصرف روی آورده‌اند، اما گاهی ناخواسته هزینه بالایی بر آنها تحمیل می‌شود.

قیمت کولرگازی-کاماپرس

یکی از وسایلی که برق زیادی مصرف کرده و هزینه قبض خانوارها را نجومی بالا می‌برد کولرهای گازی است. در سال‌های اخیر به ویژه در منطقه جنوب غرب کشور استفاده از این کالا متداول شده است. بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از کیفیت کولرهای گازی ندارند. زیرا بخش عمده‌ای از این محصول به صورت قاچاق و ته لنجی وارد کشور می‌شوند. جنس قاچاق به دلیل اینکه بدون پرداخته تعرفه واردات و هزینه‌های گمرکی به کشور واردات می‌شوند با قیمتی پایین‌تر به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

از طرف دیگر بسیاری از افرادی که کولرگازی قاچاق به کشور وارد می‌کنند به دنبال سود حداکثری هستند. به همین دلیل از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که توانایی رقابت در بازار ندارند و عمدتا از برندهای مطرح بازار کپی برداری کرده یا حتی به صورت زیرپله‌ای برندهای معروف را به صورت تقلبی می‌سازند و به بازار عرضه می کنند. بنابراین کیفیت و رضایت مصرف‌کننده هیچ جایگاهی در اقدامات آنها ندارد.

تبعات استفاده از کولرگازی غیراستاندارد

در حال حاضر بسیاری از افرادی برای خرید کولر تنها به قیمت توجه می کنند. از آنجایی که هنوز در جامعه ما استفاده از کالای داخلی فرهنگ سازی نشده است. برخی از مردم با شنیدن اسم کالای خارجی دیگر بررسی عملکرد محصول را فراموش می‌کنند. اما واقعیت این است که کولر گازی‌های قاچاقی که این روزها در بازار کشور وجود دارند نه تنها ارزان نیستند، بلکه استفاده از آن برای خریدان گرانتر است. چراکه این محصولات استانداردهای انرژی را ندارند و در بلندمدت به دلیل مصرف بالای برق هزینه بالاتری را نسبت به کولرگازی های ایرانی به مصرف کنندگان تحمیل می‌کنند.

علی اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید: «قیمت کولر گازی قاچاق بین 5 تا 10 میلیون تومان ارزانتر از نمونه های داخلی است.» شاید خریداران در زمان خرید محصولی با 10 تا 20 درصد قیمت پایین‌تر خریداری کند، اما در طول یک سال برخی از این کولرهای غیراستاندارد مصرف بالاتر از 50 تا 100 درصدی ایجاد می‌کنند و نه تنها آن قیمت پایین‌تر را جبران کرده، بلکه منجر به زیان مصرف کنندگان هم می‌شوند.

البته نباید نادیده گرفت که بسیاری از این کالاهای قاچاق در کشور خدمات‌پس‌از‌فروش ندارد. به همین دلیل امکان تعمیر ندارند. همچنین به دلیل اینکه تعمیرکارها نسبت به ساختار این کولرها آشنایی ندارند، از پذیرش سفارش تعمیرات آنها خودداری می‌کنند. به همین دلیل در نهایت استفاده از یک کولر گازی قاچاق می‌تواند هزینه‌های بالایی را به خریداران وارد کند.

البته نباید تبعات ملی استفاده از این کالاها را نادیده گرفت. در حال حاضر در زمان پیک گرما، میزان مصرف برق در کشور بالاتر از میزان برق تولیدی است که مهمترین دلیل آن همین کولرهای گازی هستند. در چنین شرایطی دستگاه‌های متولی برای اینکه برق بخش مسکونی را قطع نکنند برق صنایع را سهمیه‌بندی می‌کنند. تبعات این موضوع تولید کمتر است که نتیجه آن کاهش برخی اقلام موجودی در بازار است. از طرف دیگر هرچقدر یک کالا در بازار کمتر عرضه شود به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. از این رو اثر استفاده از کالاهای غیراستاندارد و پرمصرفی مانند کولر گازی به همه مردم جامعه نیز لطمه می زند. در حالی که می‌توان با تصمیم درست در زمان خرید و همچنین توجه به سیاست مصرف بهینه برق به پایدار ماندن تامین برق در جامعه کمک کرد.

انتهای پیام

نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز