با پارامترهای کنترل قبل از تعویض کاتالیست آشنا شوید

کاتالیست خودرو
ژیوار

کاتالیزور یا کاتالیست کارایی‌های زیادی دارد. کاتالیزگر ماده‌ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را، بدون آنکه خود دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود، تغییر می‌دهد و معمولاً آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، مبدل کاتالیستی قطعه مصرفی است که در مسیر اگزوز کلیه خودروها قرار داره و 90% گازهای سمی حاصل از احتراق موتور را به گازهای بی اثر و کم خطر تبدیل میکنه. کاتالیست ها پس از مدتی کارایی لازم را نداشته و عملکرد بهینه خود را از دست می‌دهند پس برای جلوگیری از آلودگی هوا و سلامت خودرو باید این قطعه تعویض گردد.
تصویر شماتیک از کارکرد مبدل کاتالیستی
بیایید نگاهی به عواملی که ممکن است موجب خرابی و عدم کارایی کاتالیست شوند بیاندازیم. عوامل تخریب مبدل‌های کاتالیستی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:
عوامل غیر قابل کنترل
کاتالیست با توجه به استانداردهای آلایندگی طول عمر مختلفی دارد. به عنوان مثال وقتی گفته میشود کاتالیست مطابق استاندارد یورو 4 طراحی و ساخته شده یعنی میزان آلایندگی خودرو در شرایط استاندارد از نظر سلامت موتور و دیگر قطعات خودرو و البته سوخت مناسب تا 100 هزار کیلومتر، بایستی در محدوده تعیین شده توسط استاندارد قرار گیرد در نتیجه اگر میزان پیمایش خودرو بیش از میزان تعیین شده باشد مبدل کاتالیستی آن باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تعویض گردد.
عوامل قابل کنترل
به گزارش ایسنا، پارامترهای بسیاری وجود دارند که ممکن است موجب عملکرد نادرست کاتالیست و یا تخریب آن شود. لازم به ذکر است در صورتی که خودرو در آزمون آلایندگی مردود شده باشد پیش از تعویض کاتالیست، بایستی تمامی پارامترهای قابل کنترل در خودرو را بررسی و ارزیابی و هرگونه مشکل فنی را رفع کنید.
آشنایی با تولیدکننده دانش بنیان این قطعه محیط زیستی
ایران دلکـو یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان کاتالیست خودرو و موتورسیکلت در ایران و خاورمیانه است که در سال 1370 با تولید دلکو خودروهای پیکان و نیسان جونیور تاسیس گردید و از سال 1384 تحت لیسانس شرکت Interkat آلمان اولین مبدل کاتالیستی را به بازار ارائه نموده و تا کنون در راستای هدف خود برای رسیدن به آسمانی آبی و حفظ محیط زیست با توجه به استانداردهای روز دنیا و هماهنگی با سازمان ها و نهادهای مرتبط با محیط زیست، تمامی کاتالیست های خود را با الزامات آلایندگی تولید و به بازار عرضه مینماید. ایران دلکو به منظور فرهنگسازی شناخت کاتالیست و مصرف این قطعه زیست محیطی تمام تلاش خود را به کارگرفته تا برای نسل آینده آسمانی آبی و آینده ای سبز فراهم سازد. ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی…

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

دریان سفر امید

انتهای پیام

مرتبط با : ایران دلکو
نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز