واکسن آنفولانزا هلندی بزنیم یا فرانسوی؟

ژیوار

با شروع فصل سرما، بیماری آنفولانزا نیز شیوع پیدا کرده است. آمارهای منتشر شده از تعداد مبتلایان به آنفولانزا، خبر از پاییز و زمستان سختی می‌دهد. شیوع گسترده این بیماری و همزمانی آن با ویروس کرونا، ضرورت واکسیناسیون همگانی را دوچندان کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، علی‌رغم شیوع بالای آنفولانزا در سال جاری و لزوم جلوگیری از گسترش آن از طریق واکسیناسیون، واکسن آنفولانزا بسیار کمیاب بوده و پیدا کردن آن در داروخانه‌ها بسیار مشکل است. با وجود این، در صورت احساس بروز علائم، تشخیص بیماری بدون نیاز به مراجعه حضوری به پزشک، از طریق صفحات معتبر مشاوره آنلاین پزشک عمومی امکان‌پذیر شده است. واکسن آنفولانزا هلندی و فرانسوی، دو نوع محبوب این واکسن‌‌ها در ایران هستند که کاماپرس در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازد.

آنفولانزا و ضرورت واکسیناسیون

آنفولانزا یک بیماری ویروسی واگیردار است که بر روی پرندگان و پستانداران از جمله انسان اثرگذار است. آنفولانزا دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی بوده و علائم شایع آن شامل تب، سرفه‌های خشک، اسهال، آبریزش بینی، گلو درد، بی‌حالی و درد عضلات است.

آمار مبتلایان به ویروس آنفولانزا در سال جاری، نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بوده و همزمانی آن با شیوع سویه امیکرون کرونا در کشور، زنگ خطری برای انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون است.

دریان سفر امید

باتوجه به تغییر هرساله ویروس آنفولانزا، واکسن‌های آن نیز در هرسال تغییر کرده و واکسن‌های سال گذشته دیگر از ایمنی کافی برخوردار نیستند و دریافت سالیانه واکسن آنفولانزا بسیار اهمیت دارد. واکسن آنفولانزا در انواع مختلفی تولید می‌شود که واکسن آنفولانزا هلندی و فرانسوی دو نوع محبوب آن در ایران هستند.

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا هلندی

واکسن آنفولانزا هلندی اینفلوواک تترا، یک واکسن چهارظرفیتی است که از چهارنوع ویروس آنفولانزای غیرفعال تشکیل شده و برای هردو گروه بزرگسالان و کودکان قابل تزریق است. پس از دریافت واکسن آنفولانزا هلندی ، بدن شروع به ساخت آنتی بادی‌هایی علیه آنفولانزا کرده و احتمال ابتلای آن را کاهش می‌دهد.

واکسن آنفولانزا هلندی چه عوارضی دارد؟

دریافت واکسن در برخی از افراد با بروز برخی عوارض جانبی بسیار خفیف همراه است. بروز این عوارض اصلا جای نگرانی نداشته و به سرعت رفع می‌شوند. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا هلندی شامل درد در محل تزریق، سردرد، خستگی و درد عضلانی است. این عوارض در کودکان ممکن است شامل اسهال و استفراغ و از دست دادن اشتها باشد. این عوارض لزوما با یکدیگر رخ نمی‌دهند و هر فرد ممکن است تنها برخی از آن‌ها را تجربه کند.

آیا واکسن آنفولانزا هلندی موارد منع تزریق دارد؟

از جمله موارد منع تزریق واکسن آنفولانزا هلندی حساسیت به مقادیر کم تخم مرغ، فرمالدهید، پلی سوربات 80، استیل تری متیل آمونیوم برومید و یا جنتامایسین، بیماری یا تب است. زنان باردار نیز بهتر است قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنند.

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا فرانسوی

واکسن آنفولانزای فرانسوی نیز حاوی چهارنوع ویروس غیرفعال آنفولانزا بوده و قابلیت محافظت از هر دو گروه بزرگسالان و کودکان در برابر آنفولانزا را دارد.

واکسن آنفولانزا فرانسوی چه عوارضی دارد؟

عوارض شایع واکسن آنفولانزا هلندی شامل درد و قرمزی در محل تزریق واکسن، در برخی موارد سردرد و دردهای عضلانی است. این عوارض برای کودکان می‌تواند شامل خواب‌آلودگی، کاهش اشتها، گریه و تحریک پذیری و استفراغ باشد.

تزریق واکسن آنفولانزا فرانسوی در دوران بارداری حتما باید به تشخیص پزشک باشد. در صورت تایید پرشک متخصص، این واکسن می‌تواند از کودک، از تولد او تا 6 ماهگی‌اش، در برابر آنفولانزا محافظت کند.

واکسن آنفولانزای هلندی بهتر است یا فرانسوی؟

هردو واکسن آنفولانزا هلندی و فرانسوی از نوع چهار ظرفیتی بوده و در برابر چهار سویه این بیماری از شما محافظت می‌کنند. ضمن این‌که هردو این واکسن‌ها بر پایه تخم مرغ ساخته شده و نحوه تزریق و نگهداری آن‌ها نیز کاملا یکسان است.

تنها تفاوت واکسن آنفولانزا هلندی و فرانسوی در مواد پایه آن‌ها است. در تولید واکسن آنفولانزا هلندی از جنتامایسین و در تولید نوع فرانسوی از نئومایسین استفاده شده است. از این رو در صورت حساسیت به هریک از این مواد، بهتر است از نوع دیگر استفاده کنید.

واکسن آنفولانزا را از کجا تهیه کنیم؟

این روزها پیدا کردن واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها بسیار مشکل است، چرا که با وجود شیوع بالای این بیماری، واکسن آن بسیار کمیاب است. از این رو می‌توانید به‌جای مراجعه حضوری، واکسن آنفولانزا را به‌شکل اینترنتی و از مراکز معتبر خریداری کنید. خدمات داروخانه اینترنتی«حال» در این زمینه بسیار کامل بوده و شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این داروخانه، درخواست خود را برای خرید خرید واکسن آنفولانزا ثبت کرده و آن را در درب منزل تحویل بگیرید.

ضمن این‌که برای تزریق واکسن آنفولانزا نیز می‌توانید از سرویس تزریقات در منزل «حال» استفاده کرده و واکسن مورد نظر خود را در منزل دریافت کنید. از دیگر خدمات این داروخانه، بهره‌مندی از مشاوره آنلاین پزشکی است.

ویزیت و نسخه پیچی آنلاین با مجموعه حال

مجموعه حال یک سرویس آنلاین پزشکی و سلامت است که به ارائه انواع خدمات پزشکی، داروخانه‌ای، مشاوره آنلاین و دیگر خدمات سلامتی در محیطی امن و مطمئن می‌پردازد. با استفاده از خدمات وبسایت یا اپلیکیشن این مجموعه می‌توانید از تخصص صدها پزشک در تمامی حوزه‌های تخصصی بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : اپلیکیشن حال
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز