ورشکستگی کامل در انتظار ناشران و کتابفروشی ها

لست سکند

کرونا و تعطیلی‌های اجباری پس از آن، بازارکتاب را در سکوت خبری به ورشکستگی کامل کشانده است.

به گزارش کاماپرس؛ « دیری نخواهد گذشت که همه کتابفروشی‌ها بجز آنهایی که کتاب , کاغذ و محصولات فرهنگی از ارگان‌ها , ادارات و دولت دریافت می‌کنند به همین روز خواهند افتاد و مجبور به ترک کار و کسب شان خواهند شد. من نمی‌گویم به خاطر کتاب فروش، بلکه به خاطر آینده فرزندانتان کتاب بخرید تا در آینده فرزندان بی‌سواد و دولتمردان نادان نداشته باشیم.» این گفتهی‌های‌های نصرالله کسراییان بعد از بسته شدن کتابفروشی‌اش «ویستا» در سال 95 بود که در همان زمان بسیار سروصدا کرد.

نخریدن کتاب و اوضاع بد ناشران در پی آن ادامه داشت و حالا شیوع کرونا و تعطیلی‌های اجباری هم آن را به ورشکستگی کامل کشاند. کرونا همانطور که چرخ‌های چون تولید و خدمات را از کار انداخت و به برخی از آنها خسارت 100درصد زد، صنعت نشر را نیز به اغمای کامل برد. ناشران با انواع تخفیف‌ها و تشویق‌ها تلاش کردند تا فروش اینترنتی را زنده نگه‌دارند. از تخفیف روی مبلغ تمام‌شده خرید کتاب تا ارسال رایگان به محل. با این همه بازهم آنطور که رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گوید در طول دوره شیوع کرونا این صنف 90درصد خسارت دیده‌اند. با این حساب و با درنظر گرفتن اوضاع قبلی صنعت نشر در ایران، این روزها ناشران ایرانی روزهای بدی را سپری می‌کنند

تعطیلی کتابفروشی‌ها

در همین رابطه هومان حسین‌پور ریس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام اینکه ناشران در مدت شیوع کرونا با  خسارت 90 درصدی روبرو شده‌اندبه ایسنا گفته، «10 درصد باقیمانده هم برای فروش اینترنتی است و گرنه وضعیت بدتر از اینهاست.»

راز آسمان پایتخت

حسن‌پور ادامه داده: شرایط برای کتابفروشی‌ها هم بد است و با تعطیلی مواجه هستند. این روزها ناشران و کتابفروشی‌ها نه تنها سود ندارد زیان هم می‌دهند زیرا حقوق پرسنلشان را باید از جیب پرداخت کنند.

یکی از نگرانی‌های ناشران در این روزها، برگزار نشدن نمایشگاه کتاب به دلیل شرایط کرونایی کشور است. بسیاری از ناشران هرساله و با نزدیک شدن به موعد برگزاری نمایشگاه کتاب تمام سرمایه خود را برای تولید کتاب گذاشته‌اند و حالا نقدینگی ندارند و با این وضعیت موعد چک‌هایشان هم فرا می‌رسد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران نیز بیان کرد: هشت تا 15 درصد فروش ناشران در روزهای نمایشگاه است، بنابراین برگزاری نمایشگاه برای ناشران بسیار مهم است. برگزاری نمایشگاه هم به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری تجمعات بستگی دارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز