کم‌ مصرف‌ ترین‌ چیلر بازار کدام است؟ + قیمت

مینی‌چیلر- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

با نزديك شدن به فصل گرما، بحث انتخاب چيلر مناسب به‌عنوان يكي از كار آمدترين دستگاه‌ها براي خنك‌كردن هوا دوباره مورد توجه قرار گرفته است؛ دستگاهی كه مصرف برق و آب کمتری در قیاس با باقی سیستم‌های سرمایشی دارد.

کاماپرس در این گزارش میزان مصرف انواع چیلرها و قیمت‌های آنان را بررسی می‌کند.

كم‌مصرف‌ترين چيلر‌ها کدامند؟

در فصول گرم سال و با افزايش هزينه و تعرفه انرژي، ميزان مصرف برق در چيلرها را نيز بايد مورد توجه قرار داد. با یک بررسی کوتاه مي‌توان دريافت كه چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی، برق کمتری مصرف می‌کنند؛ زیرا از انرژی حرارتی و سوخت‌های فسیلی بهره می‌‌برند.

به‌عنوان مثال، چیلر رفت و برگشتی حدود يك ميليون و 250 کیلووات ساعت در سال مصرف می‌کند؛ در حالی‌که چیلر هواخنك حدود 900 هزار کیلووات ساعت در سال برق مصرف می‌کند. به همین دلیل چیلر هواخنك از نظر انرژی کارآمدتر است.

علاوه بر این، چیلر بلبرینگ مغناطیسی نیز به دلیل طراحی خاص و عدم نیاز به روغن، به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین چیلرهای خنک‌کننده آب شناخته می‌شود. این نوع از چیلرها در نتیجه راندمان بيشتر، در مصرف انرژی صرفه‌جویی بیشتری می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

پس می‌توان گفت که چیلرهای جذبی، چیلرهای هواخنك و چیلرهای بلبرینگ مغناطیسی از انواع و مدل‌های چیلرهایی هستند که نسبت به سایر گزینه‌ها برق کمتری مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

خرید چیلر از 46 تا 120 میلیون تومان

نكته جالب اينكه هزينه‌هاي ساخت چيلر در تناژهای بالاتر كمتر از هزينه ساخت چيلر در تناژهاي پايين‌تر است؛ براي مثال، چيلر يك تن با قدرت 1 اسب بخار مدل پیستونی، نصب شده با پایه‌های لرزه گیردار و مخزن از جنس پلی اتیلن عایق شده با ظرفیت 25 لیتر، قيمتي حدود 46 ميليون تومان دارد.

اما مینی چیلر هواخنک 5 تن، با کمپرسور اسکرال با بودجه‌ای نزديك به 120 ميليون تومان قابل تهيه است.

این نکته را به یاد داشته باشید که براي مجتمع‌هاي بزرگ ساختماني و يا مصارف صنعتي بهتر است از چيلرهاي بزرگ‌تر استفاده كرد كه يك نمونه آن با پکیج 40 تن و با کمپرسور اسکرال حدود يك ميليارد تومان قيمت دارد.

خرید چیلر تراکمی هواخنک، بهترین گزینه

در حال حاضر رایج‌ترین نوع چیلری که در عمده پروژه‌های تهویه مطبوع و حتی سیستم‌های برودت صنعتی به‌کار می‌رود، چیلر تراکمی هواخنکِ یکپارچه است. این چیلرها هم برای تمامی شرایط اقلیمی ايران گزینه مناسبی هستند و هم مصرف انرژي كمتر و معقول‌تري دارند.

یک توصیه برای خرید مینی‌چیلرها

خرید مینی چیلرها در مجموع برای ساختمان‌های بزرگ هزینه بیشتری را به همراه دارد؛ ضمن آنکه مصرف برق و هزینه‌های نگهداریِ آن‌ها نیز بالاتر است. همچنین به کارگیری مینی‌چیلر در مجتمع‌های بزرگ عملاٌ به دلیل اشغال فضای زیاد غیر ممکن است. بنابراین پروژه‌های بزرگ بهتر است از چیلر مرکزی استفاده کنید؛ مگر در مواردی که در یک ساختمان از سیستم‌های تهویه مطبوع مختلفی استفاده شود. اما در ساختمان‌هاي كوچك استفاده از ميني چيلر امري معقول‌تر به شمار مي‌آيد.

 

قیمت مینی‌چیلرهای موجود در بازار

در حال حاضر مینی چیلر هوا خنک 3.5 تن با کمپرسور اسکرال را می‌توان با بودجه نزدیک به 90 میلیون تومان خرید اما در همین حال یک مینی چیلر اینورتر  5 تن مدل MGC-V18W  با گارانتی 5 ساله حدود بین 100 تا 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت این مدل با توجه به برند و قدرت خنک‌کنندگی مینی‌چیلر محاسبه می‌شود. برای مثال، حتی می‌توان یک مینی‌چیلر را با قیمت 30 میلیون تومان هم خریداری کرد.

مزایای استفاده از چیلرها به‌جای کولرگازی

استفاده از چيلر مزاياي زيادي در مقايسه با ديگر تجهيزات خنك كننده از جمله كولر گازي دارد كه به برخي از اين مزايا اشاره كوتاهي مي‌كنيم:

  • چیلرها از کمپرسورهای بزرگ و قدرتمندی استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد گرمای موجود در محیط را خنک کنند.
  • چیلرها می‌توانند در دماهای بسیار بالا، محیط را خنک کنند چراکه چیلرها برای خنک‌کردن هوا از آب استفاده می کنند.
  • سیستم خنک‌کننده چیلر بسیار کمتر با مشكلات و خرابي مواجه می‌شود و طول عمر بیشتری نسبت به ديگر خنك‌كننده‌ها دارد.
  • چیلرها صداي كمتري هم توليد مي‌كنند.

انتهای پیام

مرتبط با : آلماپرایمسهند هواسازفراسرد
دادپویان
آریاپی
ایده سبز
رایانه کمک
اوج آرام
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز