کارکرد دستگاه EEG و QEEG و تفاوت آنها با یکدیگر

دستگاه نوار مغز-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

EEG و QEEG دو دستگاه بسیار کاربردی در پزشکی است که برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های روانی و کارکردی مغز از آنها استفاده می‌شود. این دو دستگاه برخلاف تصور عموم با یکدیگر تفاوت داشته و نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نقشه مغزی و تست نوار مغز با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ این در حالی است که علی‌رغم کارکرد یکسان دستگاه ای ای جی و دستگاه کیو ای ای جی در ثبت و ضبط امواج مغز و ارائه اطلاعاتی در مورد مغز، این دو دستگاه کاملا با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام برای اهداف و تشخیص‌ بیماری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گزارش به معرفی دو دستگاه نوار مغز EEG و دستگاه QEEG و کارکرد آنها ‌پرداخته است.

دستگاه نوار مغز-کاماپرس

طرز کارکرد دو دستگاه EEG و QEEG

فرقی نمی‌کند که به عنوان بیمار قصد انجام تست QEEG و تست نوار مغز دارید، یا می‌خواهید مرکز درمانی یا مطب خود را تجهیز کنید؛ در هر صورت باید با دو دستگاه ای ای جی و کیو ای ای جی آشنا باشید. این دو دستگاه در ادامه معرفی شده است.

دستگاه EEG: دستگاه ای ای جی دارای الکترودهایی شبیه به دیسک‌های فلزی است که از اتصال به پوست سر بیمار، بارهای الکتریکی مغز را ثبت کرده و به یک رایانه متصل به دستگاه ارسال می‌کند. پزشک معالج پس از بررسی نتایج ارسال شده، اختلال یا ناهنجاری مغزی بیمار را تشخیص می‌دهد که به این فرایند، تست نوار مغز می‌گویند.

راز آسمان پایتخت

دستگاه QEEG: در کیو ای ای جی، دستگاه نوار مغز با اتصال به نرم افزار مخصوص، سیگنال‌های موسوم به QEEG را دریافت کرده و پس از ثبت داده‌های دریافتی، آن‌ها را براساس فاکتورهایی همچون اندازه دامنه، محل فعالیت و فرکانس به شکل یک نقشه توپوگرافیک یا نقشه مغزی درمی‌آورد.

از کجا بفهمیم نیاز به نقشه مغزی داریم یا تست نوار مغز؟

تشخیص تست نوار مغز و تستQEEG یا همان نقشه مغزی بر عهده پزشک معالج بوده و پزشک پس از معاینه‌های اولیه، در صورت ضرورت و با توجه به علائم اختلالی بیمار، یکی از این دو تست را تجویز می‌کند. تست نوار مغزی توسط دستگاه EEG برای تشخیص مواردی همچون تومورهای مغزی، آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر، اختلال عملکرد مغز، اختلالات خواب، التهاب مغز، سکته مغزی، یافتن سطح مناسب بیهوشی در کمای پزشکی و نظایر آن کاربرد دارد. این در حالی است که نقشه مغزی توسط دستگاه QEEG برای تشخیص اختلالات روانشناختی مانند درمان ADHD، استرس و اضطراب، افسرگی شدید، ناتوانی در یادگیری، اختلال دو قطبی، اوتیسم، پانیک و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

تفاوت‌های نقشه مغزی و نوار مغزی

تفاوت دو تست نوار مغزی و تست تقشه مغزی که توسط دو دستگاه‌ EEG و QEEG ارائه می‌شود، تاحدودی مشخص است؛ با این حال، برخی از دیگر تفاوت‌های مهم این دو دستگاه در ادامه آمده است.

نتایج دو دستگاه: نتایج تست نوار مغز یا همان دستگاه EEG شامل طول موج‌های مغز و یک سری اطلاعات خام است که توسط پزشک تفسیر می‌شود. نتایج دستگاه QEEF به صورت یک سری تصاویر رنگی و شبیه به یک نقشه است که در نهایت توسط پزشک با جامعه هنجار و نرمال شبیه به فرد مقایسه می‌شود.

کاربردها: تست نوار مغزی برای تشخیص مشکلات مغز و عملکرد آن تهیه شده و نقشه مغزی ارائه شده توسط دستگاه کیو ای ای جی برای تشخیص اختلالات و بیماری‌های روانی کاربرد دارد.

پزشک معالج: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو تست، آن است که برای تهیه تست نوار مغز باید به سراغ پزشک متخصص اعصاب و روان رفته و برای دریافت نقشه مغزی باید به کلینیک نوروتراپی مراجعه کرد و این تست را تحت نظر نوروتراپیست انجام داد.

دستگاه نوار مغز-کاماپرس

کیفیت دستگاه نوار مغز EEG و QEEG

یکی از نکات مهمی که به عنوان بیمار یا پزشک باید در نظر داشت، این است که دریافت نتایج معتبر از دو تست نوار مغز و نقشه مغزی نیازمند انجام آزمایش در شرایط استاندارد و توسط دستگاه باکیفیت است؛ چرا که در غیر این صورت نتایج آزمایش قابل اتکا نبوده و حتی ممکن است موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیری شود.

یکی از بهترین انواع دستگاه نوار مغز در بازار، دستگاه نوار مغز میتسار نام دارد که به عنوان یکی از برندهای معتبر و باکیفیت در سطح جهانی شناخته می‌شود. از جمله مزایای دستگاه نوار مغز میتسار می‌توان به برخورداری از سیستم QEEG و ERP و قابلیت ضبط ویدیو و صدا از بیمار اشاره کرد.

تهیه انواع دستگاه ای ای جی و کیو ای ای جی با “رساطب”

رساطب آیریک به عنوان یک مجموعه معتبر و فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، به صورت کاملا تخصصی به عرضه و فروش انواع دستگاه ای ای جی و دستگاه کیو ای ای جی می‌پردازد. این مجموعه از سال 1402 به عنوان نماینده رسمی شرکت میتسار روسیه در ایران فعالیت کرده و ضمن فروش دستگاه نوار مغز میتسار در ایران، خدمات ویژه‌ای به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در صورتی که قصد خرید دستگاه نوار مغز میتسار برای مطب یا درمانگاه خود دارید، می‌توانید ضمن مراجعه به وبسایت رساطب، با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : رساطب
ایده سبز
دادپویان
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز