پورمحمدی هم وارد چالش زنگنه و سعید جلیلی شد

ژیوار

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست مصطفی پورمحمدی دیروز (شنبه ۲۳ تیر ) طی پستی در شبکه‌ ایکس از بیژن زنگنه و سعید جلیلی دعوت کرد با حضور در این مرکز خاطرات شفاهی دوران مسئولیت خود به ویژه روایتشان از پرونده کرسنت را برای ثبت در تاریخ انقلاب ضبط کنند.

به گزارش کاماپرس، «قرارداد کرسنت» یکی از کلید‌واژه‌هایی بود که در مناظرات چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بارها مطرح شد. در یکی از این مناظره‌ها بود که سعید جلیلی عنوان کرد در پرونده کرسنت فساد انجام شده و وزارت نفت دولت اصلاحات به وزیری بیژن زنگنه به ثمن‌ بخس قرارداد بسته‌اند. پس از آن، بیژن زنگنه نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و درخواستِ مناظره با جلیلی را ارایه کرد؛ اما او مناظره با زنگنه را رد کرد و گفت جای متهم در دادگاه است نه اینکه در تلویزیون مناظره کند و اول باید در دادگاه جواب بدهد.

البته زنگنه نیز در چند پست ویدئویی همچنان بر درخواست خود برای مناظره با جلیلی پافشاری کرد، اما جلیلی هنوز برای شرکت در مناظره با موضوع کرسنت موافقت نکرده است.

در همین رابطه اخیرا مصطفي پورمحمدی که پدیده مناظره‌های انتخابات بود این دو نفر را به مستندسازی روایت هایشان از کرسنت دعوت کرده است.

گفتنی است که پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

اما قرارداد کرسنت چیست؟

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب، گاز ترش میدان نفتی سلمان بود که در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم به ریاست‌جمهوری محمد خاتمی مابین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در نهایت، سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) به امضای این تفاهم نامه مشترک انجامید.

بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فرآوری نشده میدان سلمان (مخزن مشترک با ابوظبی)، به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب یا ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به امارات صادر شود؛ اما ایران نتوانست به تعهدات خود عمل کند و مجبور به پرداخت خسارت شد؛ فقط در یکی از دادگاه‌های مربوط به قرارداد کرسنت، ایران به دلیل عدم پایبندی به این قرارداد به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار غرامت به شرکت پترولیوم محکوم شد.

در مجموع ایران تاکنون محکوم به پرداخت بیش از ۳۰ میلیارد دلار جریمه شده است که از این میزان حکم ۲ میلیارد دلار آن تاکنون صادر شده است، به علاوه به تازگی خانه شرکت ملی نفت در انگلستان، به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار به‌عنوان بخشی از خسارت کرسنت ضبط شده است.

یک میلیارد دلاری که از دست رفت

زنگنه در این سال‌ها بارها تاکید کرده است که با توجه به چالش ایجادشده میان کشور امارات با کشورهای ترکیه، عمان و عربستان سعودی فرصتی برای ایران ایجاد شده بود که با توجه به رقابت با قطر در زمینه مخازن گاز، بتواند قرارداد مناسبی با امارات منعقد کند. هزینه اجرای پروژه مطروحه در این قرارداد 2 میلیارد دلار بود و پس از آن ایران می‌توانست سالانه یک میلیارد درآمد کسب کند.

پس از رد درخواست جلیلی برای انجام مذاکره، بیژن زنگنه در یک فایل صوتی درباره‌ مسایل بسیاری سخن گفت. او از نقش جلیلی در جلوگیری از اجرای قرارداد کرسنت گفت و در بخشی از آن عنوان کرد: «سندهایی هست که رفته‌اند قوه قضائیه را تحت فشار قرار داده‌اند تا قاضی ویژه تعیین کند که حکم مورد نظر آنها را بدهد تا به دیوان داوری بدهیم. اقرار کردند، شرم‌آور است که به یک عده گفته‌اند که بیایید و بگویید فساد کرده‌ایم و به فساد اقرار کنید بعد ما شما را محکوم می‌کنیم، بعد که محکومیت ما در دادگاه تمام شد، شما اعاده حیثیت کنید. سند آن هست.»

به گفته‌ زنگنه، ایران در شرایطی در دادگاه لاهه محکوم شد که زمینه‌های این محکومیت‌ را پیش‌تر نه نفوذی‌ها بلکه قدرتمندان جناح تندرو فراهم کرده بودند.

زنگنه همچنین به این نکته اشاره دارد که اظهارات جلیلی هیچ پاسخ روشنی به قصور او در پرونده کرسنت نمی‌دهد: «منافع مردم قربانی ندانم‌کاری و لجاجت جماعتی شد که توهم خودبزرگ‌بینی دارند. دعوت من از جلیلی برای مناظره به قوت خود باقیست. اگر با استناد به ۱۴ میلیون رای بتوان از مناظره روی گرداند، به طریق اولی برای آن ۱۷+۳۲ میلیون نفر دیگر باید تن به مناظره داد. آن را که حساب پاک است از مناظره چه باک است؟»

انتهای پیام

 

نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز