واکسن کرونای ایرانی تا پائیز 1400 از راه می رسد

لست سکند

طبق اظهار نظر دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن کرونای ایرانی از مهرماه ۱۴۰۰ عرضه می شود.

به گزارش کاماپرس، این روزها خبرهای زیادی درباره واکسن کرونای ایرانی شنیده می شود. حتی خبرهایی از آغاز مرحله بالینی برخی از این واکسن‌ها هم منتشر شده است، اما به گفته مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا احتمالا از اواخر آذرماه فاز اول آزمایش بالینی یکی از این واکسن‌ها شروع می شود تا پس از بررسی نتایج، در ماه‌های آینده (اردیبهشت ۱۴۰۰) به فاز ۳ آن برسیم.

یعنی بر اساس گفته های قانعی می توان انتظار داشت پس از سپری‌شدن بازه سه‌ماهه بررسی نتایج فاز۳ و تایید نهایی واکسن کرونای ایرانی، واکسیناسیون عمومی از مهر ۱۴۰۰ آغاز شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آخرین جزئیات از تولید واکسن کرونا در جهان

راز آسمان پایتخت

هم‌اکنون 54 واکسن مختلف کرونا در مرحله آزمایش‌های بالینی است و علاوه بر آن، 164 واکسن دیگر هم در جهان مرحله پیش‌بالینی و تست روی حیوانات را پشت سر می‌گذارد. البته هنوز هیچ‌یک از ۵۴ واکسن تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد تا زمان تایید رسمی و تولید انبوه این واکسن‌ها برای رهایی جهان از کرونا زمان زیادی باقی نمانده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز و همچنین بر اساس گزارش ۱۲ نوامبر سازمان جهانی بهداشت،۱۴ واکسن تولیدی توسط ۹ کشور مهم‌ترین واکسن‌های احتمالی کرونا هستند.

هم‌اکنون ۶ واکسن کرونا (۴ واکسن چینی و ۲ واکسن روسی) به مرحله تولید انبوه و استفاده همگانی رسیده است، حتی برخی کشورهای دیگر نیز با خرید این واکسن‌ها تزریق آن را آغاز کرده‌اند اما طبق گزارش بین‌المللی، مسئولیت این واکسن‌ها با دولت‌های این کشورهاست چرا که هنوز تایید رسمی جهانی برای تولید این ۶ واکسن اخذ نشده است.

البته WHO ورود این واکسن‌ها به فاز ۳ آزمایش بالینی را تایید کرده است .به جز ۶ واکسن چین و روسیه، برخی دیگر از کشورها نیز واکسن‌هایی را تولید کرده‌اند که در فاز ۳ آزمایش بالینی است. واکسن فایزر و مدرنا هم در این گروه قرار دارند.

نام ایران در مرحله پیش بالینی

به گزارش روزنام خراسان در گزارش هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر واکسن های مرحله آزمایش بالینی، به ۱۶۴ واکسن مرحله پیش‌بالینی هم اشاره شده است. نکته قابل توجه این‌که ۸ واکسن ایرانی نیز در این فهرست ثبت شده است: بیوسان فارمد (از شرکت‌های هلدینگ دارویی برکت)، شفا فارمد، میلاد فارماسوتیکالز، زیست کیان آزما ، واکسن دانشگاه شیراز،رناپ ،سل تک فارمد و یک واکسن دیگر به نام «ایران».

بررسی این گزارش نشان می‌دهد بسیاری از موسسات و مراکز تحقیقاتی در دیگر کشورهای جهان نیز در مرحله آزمایش پیش‌بالینی واکسن‌های خود هستند، از جمله: بنگلادش، اسلوونی، انگلستان، ترکیه، سوئد، تایلند، فرانسه، کانادا، ویتنام، برزیل، ژاپن، آمریکا، هند، فنلاند، آلمان، اسپانیا، گرجستان، قزاقستان، نیجریه و آرژانتین.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز