واکسن کرونا توسط ایران پیش خرید شد

لست سکند

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد ایران در گروه کشورهای پرداخت کننده پول برای پیش خرید واکسن کرونا قرار دارد.
به گزارش کاماپرس، بعد از معرفی دو واکسن کرونا توسط شرکتهای فایزر و مدرنا، خیلی از ایرانی ها نگران بودند که این واکسنها به ایران هم می رسد یا نه؟ اما طبق گفته های سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت واکسن کرونا توسط ایران پیش خرید شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در این باره می گوید:« ما هم در حوزه تولید واکسن کرونا اقدام می‌کنیم و هم از آنجایی که ممکن است کشور‌هایی در این حوزه از ما جلوتر باشند باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که این اقدام هم انجام شده است. در بین ۱۸۰ کشوری که در کووکس قرار دارند، برخی کشور‌های ضعیف و متوسط هستند و اکثر کشور‌های اروپایی هم حضور دارند. در عین حال، ۸۴ کشور پرداخت کننده پول هستند که ما هم جزو آن هستیم.»

واکسن خریداری شده به همه می رسد؟

به گفته او پیش‌پرداخت خرید واکسن کرونا حدود ۵۲ میلیون دلار بوده که در حال انجام است. لاری در ادامه می گوید:« به هر حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رئیس‌جمهور روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریباً می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد. سیاست سازمان بهداشت جهانی دسترسی عادلانه به واکسن است و اعلام می‌کنند که از آنجایی که این بیماری پاندمی است، اگر همه کشور‌ها واکسن نداشته باشند، زنجیره انتقال بیماری قطع نمی‌شود.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

راز آسمان پایتخت

لاری معتقد است واکسن خارجی نهایتاً ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد. او در این باره می گوید:« از طرفی یکسری پروژه‌ها با یکسری شرکت‌های بین‌المللی دنیا هم انجام شده مانند شرکت‌هایی در هند که دارند واکسن تولید می‌کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد دیگر هم از این طریق تأمین کنیم. بنابراین، واکسن خارجی نهایتاً ۲۰ درصد جمعیت ما را پوشش می‌دهد که افراد مسن، بیماران زمینه‌ای و کارکنانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند را شامل می‌شود. »

اما تکلیف ۸۰ درصد باقی مانده چه می شود. سخنگوی وزارت بهداشت در این باره به تسنیم می گوید:« برای بقیه جمعیت اصرار داریم که پروژه واکسن خودمان را پیش‌بریم و از رقابتی که در دنیا است، عقب نمانیم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم. گرچه هنوز هیچ واکسن تائید شده‌ای وجود ندارد و دارند کارآزمایی‌های خود را طی می‌کنند. در عین حال هنوز مشخص نشده که ایمنی واکسن چقدر خواهد بود. همه واکسن‌ها دو دوزه است و مشخص نشده دوز دوم آن را کی باید تزریق کنیم و بعد از آن میزان تاثیر چقدر خواهد بود. این‌ها مواردی است که باید در تولید واکسن داخلی‌مان هم مورد نظر قرار دهیم.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بهداشت و سلامت ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “واکسن کرونا توسط ایران پیش خرید شد

  1. یکی از مردم خوش باور! گفته:

    مثل واکسن آنفولانزا که سر از خانواده های مجلسیها و مسئولین و عراق و لبنان و…. درآورد!!!!

  2. مریم گفته:

    پس ما مردم عادی واکسن نزنیم به ما نمیرسه همونجور که امسال واکسن آنفولانزا قائم کردین که تو بازار گیر نیاد اینم نمیدن تا همه مردم بمیرن

  3. علی گفته:

    برادرم از المان برای مادرم چمدانی دارو ارسال کرده . چرا میگیدنمیشه؟ این دروغ ها باعث ماندگاری کسی نشده

  4. ایران گفته:

    واکسن خارجی برا مسولین خوبه …………. مردم هم هی کشته بدن و منتظر باشن تا سال های آینده واکسن تولید داخل به دستشون میرسه ان شا الله

  5. مهرزاد گفته:

    خدا لعنتشون کنه . امروز بعد از دو نفر از خانوادم ، سومین فامیل ما به خاک سپرده شد و دولت انگار نه انگار که مردم دارن عزیزاشون رو از دست میدن .
    خون این بیچاره ها گردنتون هست . امیدوارم سَر عزیزاتون بیاد که با جون مردم بازی میکنید

  6. احمد گفته:

    مسوولین محترم واکسن ایرانی در کار نیست چرا دروغ می گویید همه ما می‌دانیم هیچ واکسنی توسط شرکت‌های ایرانی کشف نشده است

  7. احمد گفته:

    20درصد برای مسوولین و خواص می باشد پس مابقی ایرانی نیستند مابقی باید منتظر بمانند اگر احیانا واکسن ایرانی کشف و تولید شد استفاده کنند در غیر این صورت باید بمیرند

  8. عباس محمدزاده گفته:

    سلام خانم لاری و تمام دوستان هم نظرتون در سیستم بهداشت و درمان این رو بدانید این که شما اصرار دارید باقی مردم واکسن داخلی رو بزنن یک عمل دیکتاتوری است شما نمیتونید این حق رو از مردم سلب کنید شما دولتی ها یک صنعت خودرو رو هنوز نتونستین درست کنید جون مردم بازیچه افکار شما نیست ما از خدامونه واکسن در داخل درست بشه وارد بازار بشه ولی اگر از کشوری میشه حتی یک روز زودتر تهیه بشه شما وظیفه به تهیه داری حق انتخاب در زمینه دارو از مردم نگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز