واقعا 1500 کالا ارزان شده است؟!

ژیوار

روز گذشته، وزیر صمت در نشست با استانداران مدعی شد، درج قیمت تولیدکننده باعث ارزانی هزار و ۵۰۰ کالا شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از ایلنا، این درحالی است که از ابتدای مطرح شدن طرح درج قیمت تولیدکننده، نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت وجود داشت. در این طرح، قیمت نهایی کالا ۲۰ درصد گران‌تر از قیمت تولیدکننده به فروش می‌رسد، درحالی که توزیع‌کنندگان می‌گویند این رقم حتی کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد!

در همین زمینه بخوانید:

تولیدکنندگان نیز از این طرح ناراضی هستند. آنها می‌گویند ایجاد پیچیدگی بیشتر در فرآیند فروش تنها به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود چراکه میزان تقاضا را برای کالاهای داخلی کاهش می‌دهد.

دریان سفر امید

مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: این طرح، طرحی ناپخته بود که به نظر نمی‌رسد حتی روی کاغذ کارآمد باشد.

قیمت‌گذاری در هرکجا نتیجه عکس می‌دهد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: با این اقدام مشکلات زیادی ایجاد شده، خریدار نمی‌داند که کالا را با چه درصد سود و چه قیمتی باید بخرد؟ درصدی که برای سود اعلام کرده‌اند به میزانی است که هزینه‌ها از آن پیشی می‌گیرد. اگر این اقدام کارشناسی شده بود و هزینه‌ها محاسبه می‌شد، فروشنده مجبور به فروش کالای خود به قیمت ۲۰ درصد بیش از قیمت تولیدکننده نمی‌شد. همه تولیدکنندگان هم با این اقدام مخالف هستند. قیمت‌گذاری در هر کجا که وارد شده ایجاد مشکل کرده و نتیجه عکس می‌دهد و شاید باعث افزایش قیمت کالا هم شود.

عباد تصریح کرد: ردیابی این موضوع کار بسیار مشکلی است. ما در ایران در مورد شرایط اقتصادی آمار عادی هم نمی‌توانیم داشته باشیم. اینکه از ارزانی ۱۵۰۰ کالا بگوییم را نمی‌توان با تکیه بر آمار رد یا تایید کرد. اما در عمل این سوال ایجاد می‌شود که چگونه درج قیمت تولیدکننده به کاهش قیمت منجر می‌شود؟ در عمل که نمی‌توانند واسطه‌ها را حذف کنند چراکه امکان ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و فروشنده یا مصرف‌کننده بسیار سخت است. بنابراین توزیع‌کنندگان، سود و هزینههای آنها باقی می‌ماند.

این اقدامات به نفع تولیدکنندگان خارجی است

سیداسماعیل یزدان‌پناه، نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است ادعایی ارزانی ۱۵۰۰ کالای با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد.

یزدان‌پناه در این خصوص گفت: درج قیمت تولیدکننده بسیاری از پارامترهای رقابتی را در بازار از بین می‌برد. کالاهای وارداتی هیچ یک از این مشکلات را ندارند. ما با این اقدامات به نفع تولیدکنندگان خارجی با خروج تولیدکنندگان داخلی از بازار گام برمی‌داریم. در واقع ایجاد پیچیدگی‌های بیشتر در روند فروش کالای تولید داخل به این معنا است که تولیدکننده داخلی را از بازار رقابتی خارج می‌کنیم.

وی افزود: آماری در رابطه با ارزانی هزار و ۵۰۰ کالا، برای رد یا تایید صحبت‌های آقای وزیر نداریم؛ اما واقعیت بازار نشان می‌دهد که چنین اتفاقی نمی‌تواند رخ داده باشد! این اقدام حتی باعث کاهش عرضه و ناامیدی تولیدکنندگان هم می‌شود و به نظر نمی‌رسد که واقعیت داشته باشد.

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز