حذف قیمت کالاها ؛ مصرف‌کننده سود می‌کند یا ضرر؟

لست سکند

وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی، چندی‌ست تصمیم گرفته قیمت تولیدکننده را هم برای بخشی از کالاها اضافه کند. طرفداران این طرح معتقدند که این روش، قیمت تولید را برای خریدار شفاف می‌کند و از سودجویی جلوگیری می‌شود. همچنین بازار تولیدکننده‌ها رقابتی می‌شود و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از اقتصاد آنلاین، با اجرای این طرح، الزام درج برچسب قیمت توسط واحدهای خرده‌‌فروشی برای برخی از کالاها نظیر بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک، محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی برداشته شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران، با بیان اینکه ارائه فاکتور فروش به خریداران از سوی کارخانه‌ها الزامی است، گفت: عمده‌فروشان و خرده‌‌فروشان هم کالا را براساس سود تعیین‌شده توسط کمیسیون نظارت به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. کمیسیون نظارت درصد سود عمده‌فروش را ۷ درصد و سود خرده‌فروش را بر اساس نوع کالا ۹ تا ۱۷ درصد تعیین کرده است.

علی فاضلی ادامه داد: حذف درج قیمت روی برخی کالا‌ها بدین معنا نیست که کالا از چرخه قیمت‌گذاری خارج شود، بلکه عمده‌فروش و خرده‌فروش کالایی را از کارخانه با فاکتور رسمی خریداری می‌کنند و بر این اساس کالا از کارخانه بر اساس قیمت درج‌شده در فاکتور به خریدار فروخته می‌شود.

راز آسمان پایتخت

وی اظهار داشت: بخشنامه وزیر در راستای حذف درج قیمت از روی برخی کالاها توسط کارخانه به این دلیل است که قیمت کالاها را بازار رقابتی تعیین کند.

فاضلی با تاکید بر اینکه در بخش قیمت‌گذاری روی کالاها اتفاق خاصی پیش نیامده است، گفت: زیرا همچنان خریدار، کالا را از کارخانه با فاکتور خریداری می‌کند و تکلیف قانونی خریدار هم بر اساس قیمت درج‌شده در فاکتور این است که با درصد تعیین‌شده برای عرضه در سطح خرده‌فروشی اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت درج‌شده در فاکتور قیمت واقعی کالاست، گفت: سازمان حمایت بر صدور فاکتور از سوی تولیدکنندگان نظارت کامل دارد.

فاضلی معتقد است حذف قیمت به نفع مصرف‌کننده است و برداشت مسئولان تصمیم‌گیر در این رابطه این است که با این کار می‌توان در جهت حمایت از مصرف‌کننده، بازار قیمت کالا را در یک بازار رقابتی تعیین کند.

در این رابطه، دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور نیز معتقد است: اجرای این طرح در شفافیت اطلاعات اقتصادی، تحقق عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه کالای قاچاق در شبکه رسمی توزیع و همچنین کاهش هزینه قیمت تمام‌شده کالا برای اصناف با حذف واسطه‌های غیرضروری بسیار حائز اهمیت است.

اما این طرح، مخالفانی هم دارد. یک کارشناس بازار می‌گوید این طرح، تضعیف حقوق مردم و شهروندان است. احمد مرادی معتقد است این طرح را به نوعی می‌توان آشفته‌بازاری در قیمت‌گذاری تصور کرد که بعد از اجرای آن شاهدش خواهیم بود. این طرح اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و کاهش سود تولیدکنندگان در راستای منافع واسطه‌هاست. به عبارتی اجرای این طرح می‌تواند دست واسطه‌ها را باز بگذارد تا هرچه می‌توانند محصولات مورد نظر را به هر قیمتی به مصرف‌کننده بفروشند.

اخبار مربوط به خرده فروشی را بیشتر بخوانید:

رشید عزیزپور از فعالان صنایع غذایی هم در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» درباره تاثیرات درج قیمت تولید‌کننده گفت: این فرآیند در کل دنیا شناخته‌شده است و کارشناسان این موضوع را تایید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

وی ادامه داد: به هر حال اینکه قیمت مصرف‌کننده حذف شود، اقدام مثبتی است و بازار به‌طور کامل در مدار عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد و رقابتی می‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز