همه چیز درباره کاپ قاعدگی ؛ از خرید تا امکان استفاده برای مبتلایان به اندومتریوز

تورهای مسافرتی لحظه آخر

زنان تشکیل دهنده بیش از نیمی از جمعیت جهان هستند. برای این نیمه زنانه، در طول ماه، روزهایی با تجربه خاص پریود یا قاعدگی همراه است. یکی از مهم ترین مسائل دوران قاعدگی، رعایت بهداشت در این مقطع زمانی ماهیانه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از کشور های جهان نیز روش‌های متنوعی برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی وجود دارد، از مصرف پارچه‌های چندبار مصرف گرفته تا تامپون و البته کاپ قاعدگی که یک محصول مدرن‌تر به حساب می‌آید.

آشنایی با کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی یک نوع محصول بهداشتی زنانه چندبار مصرف است. در بیشتر موارد، این محصول یک فنجان کوچک و منعطف است که از لاستیک یا سیلیکون پزشکی ساخته شده و در هنگام قاعدگی، درون واژن قرار می‌گیرد.

مدتیست که بسیاری از متخصصان استفاده از کاپ قاعدگی را توصیه می‌کنند و می‌توان گفت، در میان بسیاری از زنان در سراسر دنیا رواج یافته است. اما هنوز برای برخی این سوال وجود دارد که مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟ این روش برای سلامت بدن ضرری ندارد؟ ایمن‌ترین وسیله برای رعایت بهداشت قاعدگی کدام است؟ همچنین افرادی که مبتلا به اندومتریوز هستند، امکان استفاده از کاپ قاعدگی را دارند یا خیر؟ در مطلب پیش رو، تلاش شده است تا به این سوالات پاسخ داده شود.

راز آسمان پایتخت

چند دلیل برای استفاده از کاپ قاعدگی

شاید در نگاه اول یک کاپ قاعدگی گران به نظر برسد، اما باید توجه داشت که مجموع هزینه‌ای که زنان سالیانه برای خرید پد بهداشتی یا تامپون پرداخت می‌کنند، بیش از 100 دلار است؛ اما آنچه کاپ قاعدگی را متمایز می‌کند، چندبار مصرف بودن آن است. درواقع، هزینه خرید کاپ قاعدگی ، یکبار برای مدت طولانی پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر، کاپ قاعدگی یک روش ایمن به شمار می‌رود؛ چراکه این وسیله، خون را به جای جذب، جمع می‎‌کند و خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) را کاهش می‌دهد که یک عفونت باکتریایی نادر است.

کمک به حفظ محیط زیست، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از کاپ قاعدگی باشد. پدهای بهداشتی حدودا 7 درصد از زباله‌های کل جهان را تشکیل می‌دهند که عدد قابل توجهی است. اما استفاده از کاپ قاعدگی می‌تواند این عدد را کاهش دهد چراکه کاپ‌های قابل استفاده مجدد می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند.

تعویض پد بهداشتی برای جلوگیری از ایجاد عفونت، تحریک، خارش، قارچ و عفونت ضروری است اما کاپ قاعدگی تا 12 ساعت قابل استفاده است و باعث آرامش بسیاری از زنان ورزشکار، کارمند و… می‌شود.

اما در هرحال، پیش از استفاده از کاپ قاعدگی، بهتر است حتما با پزشک متخصص زنان، مشورت کنید. برای خرید کاپ قاعدگی مناسب، دانستن اطلاعاتی همچون سن، طول دهانه رحم، میزان خونریزی در سیکل ماهیانه، انعطاف پذیری جنس کاپ، قدرت عضلات لگنی ، داشتن زایمان طبیعی و بیماری‌های احتمالی ضروری است. چراکه کاپ قاعدگی ممکن است باعث عفونت، واکنش آلرژیک و تحریک واژن شود. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید و استفاده در این موارد اطلاعات کافی داشته باشید.

کاپ قاعدگی برای بیماران اندومتریوز

یکی از بیماری‌هایی که همواره برای علاقه‌مندان به استفاده از کاپ قاعدگی سوال ایجاد می‌کند، اندومتریوز است. در واقع بافت آندومتر، همان پوشش درون رحم است که طی سیکل پریود به عنوان ترشحات قاعدگی از بدن خارج می‌شود. این بافت توانایی رشد در قسمت هایی از بدن مانند لگن، تخمدان، لوله فالوپ و… دارد که قاعدتا نباید رشد کند و همین امر باعث می‌شود که فرد، سیکل‌های سخت و دردناکی را تجربه کند. به طور خلاصه، رشد بافت رحم در جایی غیر از رحم، باعث آندومتریوز می‌شود.

در برخی موارد به علت ناآگاهی تشخیص این بیماری حتی تا ده سال عقب می‌افتد، اما قابل توجه است که 10 درصد از زنان در سن باروری به آن مبتلا هستند، یعنی حدود 200 میلیون زن در سراسر جهان! از هر 10 زن، یک زن آندومتریوز دارد!

آندومتریوز فقط یک درد جسمی نیست؛ مزمن بودن، تشخیص سخت و فقدان درمان قطعی آن می تواند فرد را از لحاظ روحی و جسمی خسته و کلافه کند و روابط فردی و اجتماعی‌اش رو تحت تأثیر قرار بدهد.

تاکنون درمان قطعی برای اندومتریوز یافت نشده است ولی راه هایی برای کاهش و کنترل درد وجود دارد. پزشکان روش‌هایی را همچون تغییر سبک زندگی در رژیم غذایی، استفاده از داروهای مسکن، درمان‌های هورمونی و جراحی پیشنهاد می‌کنند. حتی زمانی که وضعیت بیمار با روش های دیگر بهبود نیابد، پزشک به عنوان آخرین راه حل هیسترکتومی یا برداشتن رحم و همچنین تخمدان را توصیه می کند. اما هنوز هیچ‌گونه شواهد علمی برای منع استفاده از کاپ قاعدگی در زنانی که مبتلا به اندومتریوز هستند، وجود ندارد. یعنی مبتلایان به این بیماری هم می‌توانند با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، از این محصول جدید جهانی بهره ببرند.

کدام کاپ قاعدگی برای اندومتریوز مناسب است؟

کاپ‌های قاعدگی در انواع مختلف در اندازه‌های کوچک و بزرگ به فروش می‌رسند و هرکدام برای گروهی از خانم ها مناسب هستند. معمولاً برای زنان زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های کوچکتر توصیه می‌شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای زنانی که بالای 30 سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته یا پریود سنگین‌تری دارند، انتخاب مناسب تری است. یکی از پنج برند برتر کاپ قاعدگی در جهان، برند می پلاس لونا است که در ایران با نام ملونا شناخته می‌شود و اتفاقا در فروشگاه‌های ایرانی همچون روژا شاپ نیز به فروش می‌رسد.

کاپ‌های ملونا در مدل‌های کلاسیک ساقه‌ای متوسط، کلاسیک حلقه‌ای بزرگ، کلاسیک حلقه‌ای متوسط، کلاسیک ساقه‌ای بزرگ اکنون در روژا شاپ موجود هستند که با دریافت مشاوره از این مجموعه، می‌توان بهترین آن‌ها را خریداری کرد.

مرتبط با : روژاشاپ
ایده سبز
دادپویان
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز