هر آنچه باید درباره سامانه رایگان خودنویس بدانید

خودنویس- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سامانه خودنویس، سامانه‌ای رایگان برای بستن قرارداد اجاره خانه است؛ البته بدون آنکه نیازی باشد که موجر و  مستأجر به بنگاه معاملات ملکی رجوع کنند. برای ثبت و دریافت کد قرارداد، روند ثبت مشخصات، ساده و اطلاعاتی که نیاز به بارگذاری است، در دسترس هستند.

سامانه خودنویس- کاماپرس

چگونه وارد سامانه خودنویس می‌شویم؟

برای انجام عملیات و ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس یا خودنویس املاک به نشانی  اینترنتی آن یعنی khodnevis.mvms.ir مراجعه کنید. اگر بخواهید تنها با نوشتن خودنویس در گوگل به آدرس این سایت برسید، معمولاً سایت‌های مشابه زیادی به شما پیشنهاد می‌شود. معمولا در برخی از این سایت‌ها شماره‌هایی قرار دارد که فقط پیشنهاد مشاوره و راهنمایی در آنان قید شده است. معمولاً نیازی به تماس با این شماره‌ها نیست؛ ‌چراکه با خواندن این مطلب می‌توانید با گرفتن کد رهگیری، قرارداد اجاره خود را تنظیم کنید و تنها در صورت نیاز با تلفن‌های پشتیبانی این سامانه تماس بگیرید.

سامانه خودنویس برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد، چه موجر یا مستأجر خودشان یا نماینده حقوقی‌‌شان می‌توانند پس از ثبت‌نام و احراز هویت وارد سامانه شوند؛ یک بخش نیز به مشاوران املاک اختصاص داده ‌شده است و البته هنوز امکان ثبت قرارداد برای فروشندگان یا خریداران مسکن در این سامانه وجود ندارد.

موجران و مستأجران حتی برای قرارداد‌های غیرمسکونی با مالکیت حقوقی و حتی چند مالکی نیز می‌توانند قرارداد را در سامانه ثبت کرده و سپس کد رهگیری مربوط به آن را استعلام کنند.

راز آسمان پایتخت

برای ثبت‌نام و ورود به این سامانه زمان معنایی ندارد و تنها کافی است که نشانی سامانه را در مرورگر اینترنتی خود وارد کنید و علامت نارنجی «ورود» را در گوشه بالای صفحه فشار دهید. این نشانه شما را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وصل می‌کند. این صفحه برای احراز هویت است و اگر رمز یا شناسه خود را به یاد نداشتید هم جای نگرانی نیست؛ امکان دریافت رمز یک‌بار مصرف وجود دارد، اما حتماً باید تلفن همراه به نام خودتان باشد.

بیشتر بخوانید:

دریافت کد رهگیری از سامانه رایگان خودنویس

قرار است تمام قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس، ثبت و قابل رهگیری باشد. در همان صفحه اول سامانه، باید انتخاب کنید که می‌خواهید برای ثبت قرارداد اقدام کنید یا قبلاً آن را ثبت کرده و می‌خواهید کد ۱۳ رقمی قرارداد را رهگیری کنید.

درصورتی‌که بخواهید قراردادی را تنظیم کنید، با توجه به این‌که موجر هستید یا مستأجر باید صفحه مربوط به خود را انتخاب کنید و به‌تدریج و مرحله‌به‌مرحله اطلاعاتی که خواسته می‌شود را وارد کنید. معمولاً این اطلاعات شامل مشخصات فردی و اطلاعات مربوط به ملک مورد معامله، مستأجر، موجر، مبلغ قرارداد، متن قرارداد، تاریخ و زمان قرارداد، مبلغ جریمه، و تعهدات طرفین می‌شود.

پس از تکمیل این قسمت، با واردکردن شماره همراه شاهد، لینک قرارداد برای فرد موردنظر ارسال می‌شود و شاهد پس از ورود به سامانه، می‌تواند آن را امضا کند؛ پس از آن قرارداد باید برای طرف دیگر معامله ارسال کرد.

فردی که لینک قرارداد را دریافت کرده، پس از ورود به سامانه، مشخصات خود، محل قرارداد، جزییات قرارداد و تعهدات طرفیت را وارد می‌کند. در پایان او هم مشخصات شاهد دوم را ثبت و پس از امضای شاهد دوم، قرارداد ثبت می‌شود.

7 نکته ضروری درباره سامانه خودنویس

  1. دقت و صحت مشخصات، مراحل ثبت را سرعت می‌بخشد.
  2. مراحلی که موجر یا مستأجر برای ثبت قرارداد طی می‌کنند، اندکی باهم فرق دارد.
  3. هم موجر و هم مستأجر باید شماره تلفن همراه، به نام خود داشته باشند.
  4. موجر باید ملک خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کند.
  5. شماره تلفن همراه و مشخصات دو شاهد برای ثبت قرارداد الزامی هست.
  6. دریافت کد رهگیری حداقل یک ساعت و گاه چند روز طول می‌کشد.
  7. روند ثبت قرارداد و استعلام کد رهگیری زمان‌بر است.

سامانه خودنویس-کاماپرس

استعلام کد رهگیری در سامانه خودنویس

بخشی از این سامانه برای رهگیری قرارداد است. پس از آن‌که حداقل یکی از طرفین قرارداد اجاره را ثبت کرد، کد رهگیری ۱۳ رقمی به آن اختصاص داده می‌شود. با واردکردن این کد و کد ملی، طرف دیگر قرارداد می‌تواند صحت کد را استعلام کند.

برای مشاهده متن قرارداد هم نیاز هست تا حداقل یکی از طرفین آن را تأیید کند؛ در صورت تأیید، کد یک‌بار مصرف ارسال می‌شود که باید آن را در سامانه وارد کرد.

انتهای پیام

آهن رویال
آریاپی
ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز