چگونه مشمول مالیات خانه خالی نشویم؟

لست سکند

سرپرست‌های خانوار دوماه فرصت دارند تا مشخصات ملک مسکونی خود را در سامانه amlak.mrud.ir ثبت کنند در غیر این صورت مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، ثبت نکردن مشخصات ملک مسکونی در سامانه جامع املاک و اسکان، به غیر از مالیات سنگین جرایم سنگینی دیگری مثل قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی مانند افتتاح حساب و صدور دسته چک ، برخی از خدمات عمومی کشور مثل ارسال اسناد و مدارک مانند اخطاریه و ابلاغیه، گذرنامه، ثبت نام مدارس، تعویض پلاک خودرو و… را نیز به همراه دارد.

هچنین وزارت نیرو نیز مکلف است تعرفه برق کنتور هایی که ساکنان آنها در سامانه املاک و اسکان کشور خود اظهار ی نکرده اند را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.

مالیات خانه های خالی چقدر است؟

طبق اعلام سازمان مالیاتی کشور، اگر مشخصات ملک مسکونی در سامانه جامع اسناد و املاک ثبت نشود، یعنی این خانه خالی از سکنه است و مشمول پرداخت مالیات می شود. مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر ارزش اجاره سالانه مشمول مالیات می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

 

یعنی اگر ارزش اجاره سالانه یک ملک ۱۰ میلیون تومان است سال اول ۶۰ میلیون تومان مالیات و سال دوم ۱۲۰ میلیون تومان مالیات تعلق می گیرد. طبق اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ، هر خانوار یک محل به عنوان محل اصلی سکونت و یک واحد مسکونی دیگر هم در شهر دیگری به عنوان اقامتگاه فرعی می‌تواند داشته باشد.

مهلت ثبت نام تا چه زمانی است؟

سرپرستان خانوار باید بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) و مطابق با جدول زمان بندی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ذکر شده، به این سامانه مراجعه کنند. مهلت ثبت نام از روز ۱۹ فروردین تا ۲ ماه دیگر اعلام شده است.

البته سرپرستان خانواری که در تاریخ اعلام شده نتوانند در سامانه جامع املاک و اسکان ثبت نام کنند، می‌توانند از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز