قیمت مسکن در تهران به متری 20 میلیون تومان سقوط می‌کند

لست سکند

تحلیل‌های کارشناسی از بازار مسکن حکایت از احتمال وقوع تحولات بزرگی در این بازار است که می توان آن را به وقوع زلزله در قیمت مسکن تعبیر کرد به نحوی که حتی سقوط 30 درصدی و رسیدن قیمت واحدهای مسکونی به متری 20 میلیون تومان نیز در برخی تحلیل‌ها پیش بینی می‌شود.

به گزارش کاماپرس، سخن گفتن از سقوط قیمت مسکن و پیش‌بینی کردن این رویداد آسان است اما تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد پذیرش این که پیش‌بینی مذکور به واقعیت بدل شود به سادگی ممکن نیست. بازار مسکن در ایران مختصات خاصی دارد که حتی در اوج رکود نیز به سادگی تن به تخلیه حباب‌های تورمی نمی‌دهد با این حال وضعیت کنونی بازار مسکن به صورتی است که عقب گرد قیمت ها در این بازار تا حدی ناگزیر به نظر می‌رسد.

گمراه کننده بودن آمارهای رسمی بازار مسکن از دیدگاه مشاوران املاک

در این میان تحلیل ها و پیش بینی ها از وضعیت بازار مسکن نیز بعضا اگر نگوئیم گیج کننده ، ضد و نقیض است. برای مثال مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش قیمت مسکن در سال 99 خصوصا 4 ماهه پایانی این سال را که مراجع رسمی از جمله بانک مرکزی بر آن مهر تائید می زنند قبول ندارد و این اطلاعات را گمراه کننده می داند. به اعتقاد وی قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران در سال 99 در مجموع کاهشی بوده است.

گزارش های میدانی از بازار چه می گویند؟

راز آسمان پایتخت

گزارش های میدانی و پرس و جو از بنگاه های املاک در مناطق مختلف تهران نیز تا حدودی موید این نکته است که متقاضی خرید آپارتمان از حدود 4 ماه پیش تاکنون به شدت کاهش داشته و سازندگان مسکن و مالکان نیز با کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت ها سعی در ترغیب خریداران دارند. ضمنا فرمول مشارکت در ساخت در برخی از مناطق تهران در حال تغییر است به نحوی که سازندگان دیگر تمایلی به مشارکت 60 درصد به 40 درصد – 60 درصد مالک و 40 درصد سازنده –  ندارند. این وضعیت نشان دهنده حرکت بازار مسکن به سوی تحولات بزرگ از جنس نزول قیمت و تخلیه حباب است و کاهش قیمت دلار نیز که چشم اندازهای جدیدی از آن با قوت گرفتن بازگشت ایران و آمریکا به برجام ایجاد شده ، می تواند به این وضعیت دامن بزند.

حبابی بودن قیمت مسکن بر اساس اجاره بها

روزنامه دنیای اقتصاد نیز امروز در تحلیل قابل تاملی احتمال سقوط قیمت ها در بازار مسکن را با مدنظر قرار دادند حباب 30 درصدی در این بازار مورد بررسی قرار داده است.  دنیای‌ اقتصاد در بخشی از این گزارش با تاکید به حباب 30 درصدی در قیمت مسکن نوشته است: همیشه یک رابطه متعارف بین قیمت مسکن و اجاره ‌وجود دارد. این رابطه در شرایط نرمال و معمول عددی بین حداقل 14 تا حداکثر 25 است. به دلیل وجود حباب قیمتی و رشد شدید قیمت مسکن این میزان هم‌اکنون و براساس سطح متوسط قیمت و اجاره‌بهای مسکن در زمستان 99 به عدد 34 رسیده است که نشان‌دهنده وجود ابرحباب قیمتی در بازار مسکن تهران است.

اخبار پربازدید:

عقب گرد قیمت ها در بازار مسکن تا چه حدی خواهد بود؟

دنیای اقتصاد در ادامه نوشته است: متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در زمستان 99 معادل 28 میلیون و 600 هزار تومان بود. در حالی‌که متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع مسکن در همین زمان (زمستان 99) معادل 70 هزار تومان گزارش شد. این موضوع نشان می‌دهد در صورتی که این رابطه به سطح متعارف بازگشت کند میانگین قیمت هر مترمربع مسکن که در زمستان امسال 28 میلیون و 600 هزار تومان بود باید به سطح متوسط 21 میلیون تومان عقبگرد کند.

بر اساس تحلیل این روزنامه، در صورت تخلیه 30 درصدی حباب قیمت مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران  از متوسط 28 میلیون تومانی در زمستان 99 باید به رقمی حدود 20 میلیون تومان برسد.

ضمنا برآوردها حکایت از آن دارد که براساس آمارهای رسمی میانگین قیمت مسکن در 5 منطقه اول شهر تهران پس از کاهش 30 درصدی قیمت از مترمربعی 49 میلیون  و700 هزار تومان به رقمی حول و حوش 30 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید.

نکته قابل ذکر دیگر این که مطابق با آمارهای رسمی در زمستان امسال میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق جنوبی پایتخت یعنی مناطق 9 تا 20 به 18 میلیون تومان رسید و در صورت تخلیه حباب 30 درصدی قیمت، این میزان به متوسط 12 میلیون و 800 هزار تومان به ازای هر مترمربع خواهد رسید.

اخبار و گزارش های مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “قیمت مسکن در تهران به متری 20 میلیون تومان سقوط می‌کند

  1. احمد گفته:

    بله کاملا کارشناسی درستی است من 25سال که املاک دارام قیمت‌ها کاملا غیر واقعی است چون هیچ خریداری وجود ندارد

  2. مهدی گفته:

    خود دولت باعث گرانی سر سام اور اجناس وملک ومسکن میشه بعد به مردم میگه شما گرون نکنید سال گذشته مصالح تا چند صد درصد گرون شد هیچ ارگان دولتی عکس العمل نشان نداد حالا چطور با اون نرخ تورم توقع دارید مردم ملک را مفت بفروشه خیال خامه وقتی میلگرد وخدمات را خود دولتتا جایی که زورش میرسه گران کرده ونرخ تورم تو کوچه با زار سر سام اور بود چطور میشه توقعارزانی داشت یه کم فکر کن …خود دولت گران میکنه بعد میگه مردم ارزون کنند خنده داره

  3. ش گفته:

    با سلام تبریک سال نو و آرزوی موفقیت برای همه. من شنیده ام که عامل گرانی مسکن بخش سازندگی یک ارگان نظامی است. خواش میکنم این پبام را به آنها برسانید. بخدا ما مستاجریم، با این اوضاع بد اقتصادی و این بیماری تعدیل نیرو شده ایم. درآمدی نداریم شکم خود و خانواده را پر کنیم. از شما تمنا دارم بفکر ما مستاجر ها باشید. نمیدانیم امسال صاحب ملک چقدر به کرایه اضافه میکند. به داد ما برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز