وام 2 میلیون فرانکی همسر اشرف پهلوی چطور به گردن وزارت ارشاد افتاد؟

لست سکند

همسر دوم اشرف پهلوی مهدی بوشهری نام داشت و او که از صحنه گردانان امور تشریفاتی و هنری دوران پهلوی به شمار می رفت در یکی از چندین فقره مفاسد مالی خود ، وامی به مبلغ 2 میلیون فرانک از بانکی در فرانسه گرفت که هرگز آن را پس نداد و سرانجام نیز بازپرداخت این وام به گردن وزارت ارشاد افتاد!

به گزارش کاماپرس، مفاسد اقتصادی و دزدی از جیب مردم ایران قصه امروز و دیروز نیست اما برخی از این مفاسد داستان های عجیبی دارند که بازخوانی آنها آموزنده و قابل تامل است. روزنامه هفت صبح امروز دوشنبه 16 فروردین 1400 در گزارشی جالب و خواندنی به قلم آرش خوشخو سردبیر این روزنامه ، به داستان زندگی مهدی بوشهری همسر دوم اشرف پهلوی پرداخته و از عجایب زندگی او و مفاسد اقتصادی این فرد پرده برداشته است.

خوشخو در بخشی از این گزارش نوشته است؛ اشرف به هنگام تبعید به فرانسه توسط دولت مصدق با مهدی بوشهری آشنا شده بود. مهدی بوشهری نوه معین التجار ثروتمند مشهور دوره ناصری بود و از پدربزرگ خودشم بیزینس و از مادر خود زیبایی چهره را به ارث برده بود. ازدواج اشرف و مهدی بوشهری در سال ۱۳۳۵ و در ضیافت سفارت ایران در پاریس رسمی می شود.

جدایی عاطفی بوشهری از اشرف برای او آمد داشت!

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم؛ پس از ازدواج به نظر می‌رسید نان بوشهری در روغن است اما کمتر از یک سال بعد اشرف که حالا زن ۳۸ ساله بود علنا از شوهرش ابراز انزجار می‌کرد و محمدرضاشاه نیز بوشهری را تهدید کرده بود که دور و بر درباره پیدایش نشود.

راز آسمان پایتخت

خوشخو در بخش های دیگری از این گزارش نشان می دهد که جدایی عاطفی بوشهری از اشرف به جدایی رسمی منتهی نشده و او از این ازدواج بهره برداری های مالی فراوانی البته از نوع فاسد آن کرده است.

اخبار و گزارش های جذاب و پربازدید را بخوانید:

وام کلانی که بوشهری گرفت و وزارت ارشاد آن را پس داد!

خوشخو نوشته است؛ بوشهری با شمّ کاسبکارانه خود مشکل (جدایی عاطفی از اشرف) را به سرعت حل کرد و نگذاشت به سرنوشت احمد شفیق همسر اول اشرف – طلاق از اشرف – دچار شود. او به پاریس رفت و اشرف را در زندگی خصوصی اش را آزاد گذاشت و با کمک اشرف در جایگاه مدیریت ایران ایر در فرانسه صندلی محکمی برای خودش پیدا کرد و تبدیل شد به نگهبان دروازه اروپا برای درباری ها.

او به سرعت تمایلات روشنفکرانه فرح دیبا و گروه اطرافیانش را درک کرد و به سرویس‌های از فرانسه برای دارودسته تازه‌نفس در بار در دهه ۴۰ پرداخت. تعدادی رستوران و عکاسی در پاریس تأسیس کرد.  وام هایی از شاه گرفت که البته باز پس نداد. شاه او را سفیر سیار خود و مسئول فستیوالهای بین المللی ایران کرد و به زودی بوشهری به یکی از ثروتمندترین افراد ایران تبدیل شد.

و نهایتا این که مهدی بوشهری در یک فقره 2 میلیون فرانک از بانک ملی شعبه پاریس وام گرفت و هیچ وقت پس نداد و عاقبت در سال ۱۳۶۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجبور شد این وام را باز پس دهد.

متن کامل این گزارش جذاب را می توان در روزنامه هفت صبح به تاریخ دوشنبه 16 فروردین 1400 مطالعه کرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز