وام مسکن در سال 1400 و 5 نکته مهم درباره افزایش این تسهیلات

لست سکند

متقاضیان وام مسکن یا همان تسهیلات خرید و ساخت خانه در سال 1400 با وضعیت بهتری نسبت به امسال مواجه خواهند بود.

به گزارش کاماپرس، اگر برای خرید خانه یا ساخت آن متقاضی وام مسکن هستید و کار دریافت وام مسکن شما به سال آینده می‌افتد، بد نیست درباره تسهیلات مختلف مسکن و تغییرات آن در سال آتی اطلاعاتی کسب کنید. روزنامه هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛بانک‌ها سال آینده ۴ برابر بیشتر از امسال وام مسکن پرداخت خواهند کرد. قرار است سهم مسکن از تسهیلات بانکی از ۵ به ۲۰ درصد برسد و در کنار آن طرح های مختلفی در لایحه بودجه تصویب شده است. از جمله آنها می‌توان به پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی به زوج‌های دارای دو فرزند و همچنین پرداخت وام قرض الحسنه ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها در سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ به دنیا آمده اشاره کرد. علاوه بر این از سال بعد وام قرض‌الحسنه ۱۵۰ میلیونی مسکن به ۵ میلیون نفر پرداخت می‌شود و سود وام مسکن جوانان هم 3 درصد کاهش پیدا می‌کند.

1. 20 درصد وام های بانکی به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کند

کمیسیون عمران مجلس می‌گوید سالانه باید حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص پیدا کند. بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده تا پایان آذرماه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت شده که سهم مسکن و ساختمان از این رقم تنها ۵.۸ درصد بوده. سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی سال ۹۰ در اوج خود قرار داشت و به حدود ۱۹ درصد می‌رسید. در طرح مجلس قرار است بانک ها ملزم شوند تا مثل آن زمان دوباره ۲۰ درصد از تحصیلات خود را به بخش مسکن بدهند.

2. وام قرض الحسنه ۱۵۰ میلیونی برای مسکن اقشار کم درآمد

راز آسمان پایتخت

وام ۱۵۰ میلیونی مسکن از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود با تفاهم نامه امضا شده بین وزارت راه و بانک قرض الحسنه رسالت این وام در سال آینده در اختیار اقشار کم درآمد قرار خواهد گرفت که دهک‌های اول تا سوم هستند. کارمزد این وام تنها ۴ درصد است و مدت زمان بازپرداخت آن ۵ سال در نظر گرفته شده است . اقساط ماهانه وام ۱۵۰ میلیونی احتمالا حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. این تفاهمنامه سه ساله است و از اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا می‌شود. جامعه هدف این طرح هم ۵ میلیون نفر اعلام شده است.

اخبار مرتبط را بخوانید:

3. کاهش ۳ درصدی نرخ سود وام مسکن جوانان

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است که بر اساس مصوبه جدید هیئت مدیره بانک، نرخ تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر ۵ ساله از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. وام مسکن جوانان نیاز به سپرده‌گذاری ۵ تا ۱۵ ساله دارد و حداکثر مبلغ آن در حال حاضر ۴۰۰ میلیون تومان است. مدت بازپرداخت این وام در روش پلکانی ۱۲ ساله و در روش ساده ۲۰ ساله و نرخ سود آن ۹ درصدی است. بر اساس طرح جدید بانک مسکن اگر وام را بازپرداخت ۵ ساله دریافت کنید سود وام از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

4. ۲۰۰ میلیون تومان وام برای زوج‌های دارای دو فرزند

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن برای زوج هایی که دو فرزند داشته باشند در نظر گرفته شده است. شمس الدین حسینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرده بر اساس این تصمیم قرار است به ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد. اگر آنها فاقد فرزند باشند در این صورت هر کدام از زوج های جوان ۵۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن می‌گیرند و زوج دارای یک فرزند نیز تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند.

5. وام‌مسکن ۷۰ میلیونی برای تولد فرزند سوم

مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ طرح پرداخت وام مسکن ۷۰ میلیونی برای تولد فرزند سوم را تصویب کرده است. این تسهیلات تنها به خانواده هایی پرداخت می‌شود که فرزند سومشان در سال ۹۹ متولد شده یا در سال ۱۴۰۰ به دنیا بیاید. شرط دیگر پرداخت وام نداشتن منزل مسکونی است. وام ۷۰ میلیونی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن طولانی مدت و بیست ساله است. همچنین این وام قرض الحسنه بوده و نرخ سود آن چهار درصد در نظر گرفته می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “وام مسکن در سال 1400 و 5 نکته مهم درباره افزایش این تسهیلات

  1. افشاری گفته:

    سلام من میخوام یه اپارتمان قولنامه ایی بگیرم که سند مادر داره وتازه چند روزه تو بانک مسکن حساب باز کردم برای وام یکم اگر من این خونه رو قوالنامه کنم باید ثبت کنم در صورتی که هنوز سند به نام من نیست و مدت یک سال طول میکشه که بیاد زمانی که موعد دریافت وام یکم برسه با مشکل رو به رو نمیشم

  2. ملت گفته:

    خسته نباشید
    الان تیرماه ۱۴۰۰ است و این وعده وعیدها مثل خیلی دروغ های دیگر محقق نشد متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز