قیمت خشکشویی لباس در سال ۱۴۰۰ چقدر گران شد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

با آغاز فصل سرما، بازار خشکشویی‌ها بیش از همیشه داغ می‌شود. شاید به خاطر اینکه لباس‌های زمستانی بعد از یکسال دوباره باید شسته و پوشیده شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، از آنجا که انواع کاپشن، پالتو و لباس‌های بافتنی شستشوی مخصوصی دارند، اگر با ماشین لباسشویی یا دست شسته شوند، ممکن است به کل خراب شوند و از شکل بیفتند. پس همیشه ماشین لباسشویی خانه نمی‌تواند تمام انواع شستشو را پاسخگو باشد و گاهی بهتر است برای حفظ کیفیت، لکه‌بری بهتر و … شستن لباس، پتو، بالش و … را به خشکشویی سپرد.

تفاوت شست ‌و شو در خشکشویی با شستشوی معمولی

عموما در منزل از آب و مواد شوینده و نهایتا لکه‌برهای خانگی برای پاکیزگی لباس‌ها استفاده می‌شود؛ جدا از اینکه گاهی لباس آنطور که باید، تمیز و عاری از لکه نمی‌شود، در پایان شستشو مقدار زیادی آب آلوده وارد سیکل محیط زیست می‌شود. اما برای شستشوی لباس و لکه بری در خشکشویی از حلالی به نام پرکلراتین استفاده می‌شود که این ماده نیازی به آب ندارد و علاوه‌بر تمیزی بیشتر، خطری هم برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

راز آسمان پایتخت

همچنین بعد از شستشوی لباس در منزل باید از خشک کن یا هوای آزاد برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کرد که برق و زمان زیادی مصرف می‌شود؛ اما در خشکشویی نیازی به این مرحله نیست.

کدام لباس را به خشکشویی بسپاریم؟

یکی از نکته‌های بسیار مهم، نحوه شستشوی لباس است که باید با توجه به جنس پارچه یا اتیکت داخل لباس مشخص شود تا کیفیت آن برای مدت طولانی‌تری حفظ شود.

نحوه کار خشکشویی به میزان کثیفی لباس‌ها بستگی دارد ولی به طور معمول لباس‌ها اول یک‌بار با حلال پرکلراتین به مدت یک ربع و بعد از آن ۲۵ دقیقه با حلال هیدروکربنی شسته می‌شود. سومین مرحله برای هر لباس متفاوت دارد.

چون لباس ورزشی از الیاف تولید می‌شود، نیاز به مراقبت زیادی دارد، به همین علت بهتر است شستشویش به خشکشویی سپرده شود.

لباس عروس به خاطر ظرافت جنس پارچه و همینطور سنگ‌دوزی و …، ممکن است در شستشوی معمولی آسیب دیده یا ماشین لباسشویی را خراب کند؛ پس بهتر است خشکشویی شود.

لباس‌‌های مجلسی بسته به نوع، جنس و تزئینات متفاوت هستند. اگر لباس طرح ساده‌ای دارد، می‌توان آن‌را به صورت معمولی شست ولی اگر پارچه‌ای ظریف و خاص یا سنگدوزی و … داشته باشد، بهتر است برای سالم ماندن به خشکشویی برده شود.

همچننی پوشاک پشمی در برخورد با آب تغییر سایز می‌دهد یا کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ برای عدم تغییر شکل و کاهش کیفیت این لباس‌ها باز توصیه می‌شود به خشکشویی مراجعه کنید.

مزیت‌های استفاده از خشکشویی چیست؟

عمر لباس را افزایش می‌دهد. به الیاف و جنس پارچه آسیب یا صدمه‌ای نمی‌رساند. حلالی که در خشکشویی استفاده می‌شود به محیط‌زیست آسیبی وارد نمی‌کند. لکه‌های چربی، روغنی، بنزین و هر لکه سخت دیگر پس از شستشو در خشکشویی از بین می‌رود. ابعاد و فرم لباس شکل اولیه خود را از دست نمی‌دهند. رنگ و فرم لباس در این روش تغییری نخواهد کرد.

قبل از تحویل لباس به خشکشویی باید …

جیب لباس‌های خود را خالی کنید زیرا اگر اشیا تیز یا دستمال، کاغذ و… در آن باشد، به لباس خود و دیگران آسیب می‌زند. همچنین ممکن است پول یا شی گران قیمتی در جیب‌ها جا بماند! حتی بهتر است لباس‌ها به تفکیک رنگ جدا شده و بعد به خشکشویی بسپارید.

مسئول خشکشویی را از لکه یا زدگی لباس آگاه کنید. اگر لکه‌ای بر روی لباس قرار دارد، حتما برای متصدی خشکشویی توضیح دهید تا راحت‌تر بتواند آن را از بین ببرد. اگر لباستان راهنمای شستشو دارد، هرگز آن را جدا نکنید زیرا مسئول خشکشویی قبل از شستشو می‌تواند از آن کمک بگیرد. اگر به کرونا مبتلا بوده‌اید و قصد شستشوی لباس‌هایی را دارید که در بیمارستان یا در دوره بیماری به تن داشته‌اید، حتما لباس‌ها را در یک کیسه در بسته به خشکشویی تحویل دهید و احتمال آلودگی لباس‌ها را نیز به متصدی گوشزد کنید.

تعرفه خشکشویی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

این تعرفه‌ها هزینه شستشو و اتوست که به تفکیک نوع لباس، نوشته شده است:

امسال هزینه شستشوی پیراهن یا شلوار ۳۰ هزار تومان، کت‌وشلوار، پالتو و بارانی ۸۰ هزارتومان، کت یا پلیور ۴۰ هزارتومان، کت چرم ۵۰ هزارتومان، کاپشن یا مانتو ۶۰ هزار تومان و هزینه شستشو و اتوی چادر 45 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت خشکشویی پرده و پتو

از آنجا که پرده، روتختی و … حجم و ابعاد بزرگی دارند، در هر ماشین لباسشویی قابل شستشو نیستند. مخصوصا برای خشک کردن‌شان نیاز به فضای زیادی دارند که با ابعاد آپارتمان‌های امروزی جور در نمی‌آید. بنابراین سپردن این اقلام به خشکشویی مقرون به صرفه‌تر از شستشوی خانگی به نظر می‌رسد.

تعرفه قیمت شستشوی پتو در خشکشویی امسال ۴۵ هزار تومان اعلام شده است و  بالش و ملحفه به ترتیب ۳۰ و ۲۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارند.

رنگرزی یکی از خدمات خشکشویی

شاید شما هم لباسی داشته باشید که به خاطر کار با وایتکس غیر قابل استفاده شده باشد. یا لباسی دارید که از رنگش خسته شده‌اید؛ در این مواقع رنگرزی لباس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته هر لباسی را نمی‌توان رنگ کرد؛ بهترین جنس برای رنگ شدن، لباس‌های پشمی، کتان و جین هستند.

سرویس‌های ویژه رنگرزی در برخی خشکشویی‌ها ارائه می‌شود که با دستگاه‌های بسیار پیشرفته و بدون آسیب رساندن به کیفیت لباس این کار را انجام می‌دهند.

برای رنگرزی ابتدا لباس‌ها تفکیک شده، داخل لباسشویی قرار می‌گیرند و از یک محفظه، رنگ‌های شیمیایی مخصوصی به لباس اضافه می‌شود؛ در آخر لباس بدون هیچ گونه آسیب دیدگی، رنگ جدیدی به خود می‌گیرد. البته هر رنگی را نمی‌توان برای این کار استفاده کرد و رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، قهوه‌ای، قزمز و یشمی بهترین گزینه‌ها برای رنگرزی محسوب می‌شوند.

امسال تعرفه رنگرزی برای شلوار کتان ۶۰ هزار تومان و برای پلیور ۹۰ هزارتومان در نظر گرفته شده است.

اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز