قیمت انواع نبشی و کاربرد آن

نبشی آهن-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

نبشی یکی از مهم­ترین مصالح ساختمانی است که به صورت تنها یا مرکب در صنعت ساختمان­سازی استفاده می‌شود. به طور کلی اصطلاح نبشی از کلمه نبش گرفته شده و در واقع به معنی کنج و پیچ است. ظاهر نبشی نیز دقیقا نشان دهنده یک پیچ یا سوق است. نبشی‌ها به صورت شاخه و خورد شده یا نبشی لقمه به کار می‌روند. با توجه به کاربردهای گسترده، قیمت نبشی نقش تعیین کننده‌ای در بهای تمام شده پروژه خواهد داشت و به همین دلیل حائز اهمیت است.

کاماپرس در این گزارش انواع نبشی و عوامل موثر بر قیمت آن را بررسی کرده است.

کاربردهای نبشی

نبشی قطعه‌ای فلزی است که در سازه‌های فلزی استفاده می‌شود و وظیفه اتصال دو قسمت فلزی به یکدیگر را بر عهده دارد. در واقع نبشی‌ها برای متصل کردن پل‌ها به ستون‌ها و صفحات به ستون‌ها و همچنین برای ساخت خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبشی‌های خرد شده از سری نبشی‌هایی هستند که در آسانسور سازی کاربرد دارد؛ این گونه از نبشی‌ها، نبشی لقمه نامیده می‌شود.

انواع نبشی از نظر ظاهر

به طور کلی نبشی‌ها به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح داده شده است.

نبشی بال مساوی: بال های این نوع نبشی هم اندازه بوده و بر یکدیگر عمود شده است. شکل ظاهری آنها نیز شبیه V یا L انگلیسی است.

راز آسمان پایتخت

نبشی اسپیرال: این نوع نبشی به دلیل انعطاف پذیری بالا بسیار کاربردی است و عمر بالایی دارد. نبشی اسپیرال به صورت بال مساوی تولید می‌شود.

نبشی بال نامساوی: بال این نوع از نبشی‌ها برابر نیست، بلکه یکی از طول‌ها از دیگری بزرگتر است و به همین دلیل به این نوع از نبشی، نبشی بال نامساوی می‌گویند و از نظر شکل ظاهری شبیه L انگلیسی است.

انواع نبشی-کاماپرس

انواع نبشی از نظر فرآیند تولید

نبشی از نظر فرایند تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شود.

نبشی پرسی: هنگامی که برای تولید نبشی از ورق آهن استفاده شود، به آن نبشی پرسی گفته می‌شود. برای تولید این نوع نبشی با عبورِ ورق نواربری شده از یک خط تولید، شکل دهی سرد انجام می‌شود. در نبشی پرسی، زاویه داخلی تا حد امکان 90 درجه است. این نبشی‌ها به صورت بال مساوی ساخته می‌شوند.

نبشی فابریک: در تولید این نبشی از فرایند نورد گرم استفاده می­شود. این محصول با شکل‌دهی اسلب‌های گداخته تولید می‌شود و دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به نبشی پرسی است. برشکاری، سوراخکاری و خم این نوع نبشی‌ به راحتی صورت می‌گیرد؛ از این رو نبشی فابریک را برای کاربردهای مختلف به شکل‌های گوناگون در می‌آورند.

قیمت نبشی

به دلیل اختلاف وزنی، قیمت نبشی بال مساوی متفاوت از نوع بال نامساوی آن است. قیمت نبشی فابریک نیز بالاتر از نبشی پرسی است. این قیمت بالاتر به دلیل استفاده از فرایند نورد گرم برای تولید نبشی فابریک بوده و کیفیت محصولات خروجی آن بسیار بالا است. در مقابل، نبشی‌ پرسی از فرم‌دهی ورق‌های فولادی ساخته می‌شود و از این نظر کیفیت چندان مطلوبی ندارد؛ به همین دلیل قیمت نبشی پرسی در بازار کمتر از قیمت نبشی فابریک است.

عامل دیگری که بر قیمت نبشی تاثیر می­گذارد، برند و مارک آن است. برای مثال، قیمت نبشی اصفهان در بازار متفاوت از قیمت نبشی مشهد است. در واقع هر کارخانه‌ای با توجه به مواد اولیه، دستگاه‌ها، تکنولوژی‌ها و کیفیت نهایی محصول، قیمت نبشی خود را تعیین می‌کند. در ایران کارخانه­هایی مانند آریا فولاد، ناب تبریز، سپاهان اصفهان و شکفته مشهد از بهترین تولیدکنندگان نبشی محسوب می‌شوند.

قیمت نبشی علاوه بر برند به سایز آن هم بستگی دارد که متاثر از وزن نبشی است. این مقاطع فولادی در سایزهای مختلف سه تا 18 سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شود. در این میان نبشی سایز 4، 5 و 6 پرفروش‌تر از سایر سایزهای نبشی است.

نوسانات نرخ دلار، نرخ جهانی فولاد خام، میزان تورم و سیاست‌گذاری‌های داخلی و جهانی نیز بر قیمت نبشی اثرگذار است. همچنین قیمت نبشی به میزان عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و به همین دلیل قیمت این مقطع فولادی ممکن است به صورت لحظه‌ای تغییر کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که حتما قبل از خرید نبشی از آخرین قیمت آنها اطمینان حاصل کنید تا در هنگام پرداخت فاکتورهای خود با مشکل رو به ­رو نشوید. همچنین لازم است از مراکز فروش معتبر خرید کنید تا علاوه بر قیمت، از کیفیت و اصالت محصول نیز اطمینان داشته باشید.

انواع نبشی-کاماپرس

اطلاع از قیمت نبشی و خرید آن با “آراد آهن”

بازرگانی آراد آهن یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز فروش مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی در کشور است که پس از سال‌ها همکاری با کارخانه­ های معتبر داخلی، مقاطع فولادی را با  قیمت مناسب تأمین کرده و به دست مشتریان می‌رساند.

متقاضیان برای خرید یا اطلاع از قیمت نبشی می‌­توانند به سایت این مجموعه به نشانی  www.aradahan.com مراجعه کنند. برای دریافت مشاوره رایگان نیز می‌توان با شماره تلفن 34055-031 تماس گرفت.

انتهای پیام

مرتبط با : آراد آهن
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز